نویسندگان
1 عضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی
چکیده
این مقاله ضمن برشمردن کارکرد ارتباطات فرهنگی و نیز انگارهسازی فرهنگی تلویزیون، در دو بعد به مطالعه زیارت امام رضا(ع) بهمثابه ظرفیتساز و مجرای برقراری ارتباطات میان فرهنگی میپردازد. در بعد داخلی، به زیارت امام رضا(ع) و ارتباطات میان خردهفرهنگهای ایرانی توجه شدهاست و در آن، سفر اقوام گوناگون ایرانی، پیروان مذاهب گوناگون و نیز روستاییان به مشهد، بهمثابه مظاهری از ارتباطات میانفرهنگی ایرانیان مورد تأمل قرارگرفته است. در بعد ارتباطات میان فرهنگی بینالملل، سفر شیعیان کشورهای گوناگون به مشهد، مظهر این نوع ارتباط میان فرهنگی دانسته شده است. بهعلاوه، جاذبههای تاریخی و هنری حرم امام رضا(ع) و نیز ویژگیهای منحصربهفرد موزههای مختلف حرم برای جذب گردشگر و توسعه ارتباطات میان فرهنگی بینالملل مطمح نظر قرارگرفته است. با نظرداشت نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی به منظور خط مشیگذاری رسانهای در جهت بهرهگیری از ظرفیتهای ارتباطات میان فرهنگی حرم امام رضا(ع) ارائه شده است
کلیدواژهها