%0 Journal Article %T کارکرد تلویزیون در توسعه ارتباطات میان فرهنگی زیارت امام رضا(ع) %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A بیچرانلو, عبدالله %A انصاری, محمدرضا %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 6 %N 23 %P 11-28 %! کارکرد تلویزیون در توسعه ارتباطات میان فرهنگی زیارت امام رضا(ع) %K زیارت %K مشهد %K حرم %K امام رضا(ع) %K ارتباطات %K ارتباطات میان‌فرهنگی %K تلویزیون %R %X این مقاله ضمن برشمردن کارکرد ارتباطات ‌فرهنگی و نیز انگاره‌سازی فرهنگی تلویزیون، در دو بعد به مطالعه زیارت امام رضا(ع) به‌مثابه ظرفیت‌ساز و مجرای برقراری ارتباطات میان فرهنگی می‌پردازد. در بعد داخلی، به زیارت امام رضا(ع) و ارتباطات میان خرده‌فرهنگ‌های ایرانی توجه شده­است و در آن، سفر اقوام گوناگون ایرانی، پیروان مذاهب گوناگون و نیز روستاییان به مشهد، به‌مثابه مظاهری از ارتباطات میان‌فرهنگی ایرانیان مورد تأمل قرارگرفته است. در بعد ارتباطات میان فرهنگی بین‌الملل، سفر شیعیان کشورهای گوناگون به مشهد، مظهر این نوع ارتباط میان فرهنگی دانسته شده است. به­علاوه، جاذبه‌های تاریخی و هنری حرم امام رضا(ع) و نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد موزه‌های مختلف حرم برای جذب گردشگر و توسعه ارتباطات میان فرهنگی بین‌الملل مطمح نظر قرارگرفته است. با نظرداشت نقش سیمای جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهایی به منظور خط مشی‌گذاری رسانه‌ای در جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارتباطات میان فرهنگی حرم امام رضا(ع) ارائه شده است %U https://www.jscm.ir/article_63065_02bd8116c1ce93672a481cd34cb97f1d.pdf