Document Type : Tarviji

Author

phd student Tehran university

Abstract

Due to some socio-economic changes in recent decades, celebrity culture has emerged in Iran society. Popular media products such as yellow magazines and TV shows transform sports athletes, music and cinema artists to popular celebrities. Rising online social media is a new opportunity for celebrity culture, because in one hand new informal space have been created that the government could not have control over it, and on the other hand, ordinary users have obtained power to participate in creating and sharing content. In this context, Instagram has a key role in Iranian Celebrity Culture. Instagram is an online mobile photo and video-sharing and social networking service that enables Iranian celebrities to share their photos with their fans. Moreover, Instagram is one of the few non-Iranian social networking services that have not been filtered by Iranian government and therefore, both celebrities and ordinary users can freely access this application. In this article, I studied Iranian celebrities and the activities of their fans on Instagram. Using qualitative methodology approach, I analyzed celebrity photos and texts on Instagram and their fans’ comments on their posts. Results show that both celebrities and fans use this space for different purposes. In fact, the result of these online activities is the circulation of celebrity culture on Iranian Instagram.

Keywords

اناری، آسیه، مظاهری تهرانی، محمدعلی و طهماسیان، کارینه (۱۳۹۳) «رضایت از زندگی، اختلالات درونی‌سازی شده و برونی‌سازی شده در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و غیرکاربران»، راهبرد فرهنگ، شماره ۲۷. صص ۱۱۹-۱۳۸.
بایم، نانسی (1391) «هم‏‏نوایی با فرد»، ویرجینیا نایتینگل و کان راس، ویراستار، در خوانش‌های انتقادی پیرامون مخاطبان و رسانه‌ها، ترجمه امیرعبدالرضا سپنجی، تهران: دانشگاه امام صادق.
دهقان، علیرضا و مولایی، محمد مهدی (۱۳۹۵) «تقابل‌های اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی (مطالعه شش رویداد در یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام)»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال 17، شماره 34. صص ۲۱۶-۲۴۲.
رضایی، مهدیه و شبیری، سید محمد (۱۳۹۴) «رابطه استفاده از نرم‌افزارهای وایبر، لاین و اینستاگرام با سواد زیست‌محیطی دانشجویان»، فناوری آموزش، دوره ۹، شماره ۴. صص ۲۷۳-۲۸۳.
زین‌الصالحین، حسن و فاضلی، نعمت‌الله (۱۳۹۳) «عکاسى و چرخش فرهنگی (بررسى نقش فناورانه دوربین عکاسى و عکس در تغییرات فرهنگى جامعه ایران)»، جامعه‌پژوهی فرهنگی، سال 5، شماره2. صص ۵۵-۸۱.
سامانی، سمانه و فراهانی، اعظم (۱۳۹۵) «هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعه چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام)»، رسانه، شماره ۱۰۳. صص ۸۵-۱۰۴.
عاملی، سعیدرضا، صبار، شاهو، رنجبر و رمضانی، مهدی (1387) مطالعات تلفن همراه: زندگی در حال حرکت، تهران: سمت.
نعامی، عبدالله؛ مشبکی، اصغر و آتیه‌کار، غلامرضا (۱۳۹۵) «عوامل مؤثر در خریدهای لذت‌باور از راه اینستاگرام»، تحقیقات بازاریابی نوین، سال 6، شماره 2. صص ۱-۱۸.
 
Al-Kandari, Ali; R. Melkote, Srinivas; Sharif, Ahmad (2016). Needs and Motives of Instagram Users that Predict Self-disclosure Use: A Case Study of Young Adults in Kuwait. Journal of Creative Communications. 11(2): 85–101.
Alper, Meryl (2013) War on Instagram: Framing conflict photojournalism with mobile photography apps, New Media & Society, Vol. 18, 1 –16.
Bell , David (2001) An Introduction to Cybercultures, Routledge.
Bruns, Axel; Bahnisch, Mark (2009) Social Media: Tools for User-Generated Content Social Drivers behind Growing Consumer Participation in User-Led Content Generation, Australia: Smart Services CRC Pty Ltd
Colapinto, Cinzia; Benecchi, Eleonora (2014) The presentation of celebrity personas in everyday twittering: managing online reputations throughout a communication crisis, Media, Culture & Society, Vol. 36(2), 219-233.
Driessens, Olivier (2012) The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture, International Journal of Cultural Studies, Vol. 16(6), 641-657.
Evans, Dave (2008) Social Media Marketing, Indiana: Wiley Publishing, Inc.
Fardouly, Jasmine; Willburger, Brydie K; Vartanian, Lenny R (2017). Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. New Media & Society: 1–16
Hargittai, Eszter; Litt, Eden (2011) The tweet smell of celebrity success: Explaining variation in Twitter adoption among a diverse group of young adults, New Media & Society, Vol. 13(5), 824-842.
Hartley, John (2002) Communication, Cultural and Media Studies: The Key Concepts, Routledge.
Herman, Jenn (2014) The Ultimate Beginner’s Guide To Instagram, e-book available at this URL: http://www.jennstrends.com/the-ultimate-beginners-guide-to-instagram/
Highfield, Tim; Leaver, Tama (2015) A methodology for mapping Instagram hashtags, First Monday, Vol. 20, Num, 1.
Hochman, Nadav; Schwartz, Raz (2012) Visualizing Instagram: Tracing Cultural Visual Rhythms. The Workshop on Social Media Visualization (SocMedVis) in conjunction with The Sixth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM-12). Dublin, Ireland, June 2012.
Hu, Yuheng; Manikonda, Lydia; Kambhampati, Subbarao (2012) WhatWe Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types,  International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
Mayfield, Antony (2008) What is social media?, e-book available at this URL: http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf
Kellner, Douglas (2002) Media Spectacle,London: Routledge.
Marwick, Alice; boyd, danah (2011) To See and Be Seen: Celebrity Practice on Twitter, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, Vol. 17(2), 139–158.
Nayar, Pramod K (2009) Seeing Stars: Spectacle, Society and Celebrity Culture, SAGE Publications India.
Phua, Joe; Venus Jin, Seunga; Hahm, Jung Min (2017). Celebrity-endorsed e-cigarette brand Instagram advertisements: Effects on young adults’ attitudes towards e-cigarettes and smoking intentions. Journal of Health Psychology: 1– 11.
Silva, T.H.; de Melo, P.O.S.V. ; Almeida, J.M. ; Salles, J. ; Loureiro, A.A.F. (2013) A Picture of Instagram is Worth More Than a Thousand Words: Workload Characterization and Application, ,2013 IEEE International Conference on Distributed Computing in Sensor Systems (DCOSS).
Sullivan, John L. (2013) Media Audiences: Effects, Users, Institutions, and Power, SAGE Publications.
Tiidenberg, Katrin; Baym, Nancy K. (2017). Learn It, Buy It, Work It: Intensive Pregnancy on Instagram. Social Media + Society. January-March 2017: 1–13.
Zappavigna, Michele (2016). Social media photography: construing subjectivity in Instagram images. Visual Communication. 15 (3): 271–292.