نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، گروه علوم ارتباطات
2 دانشجوی دکتری علامه طباطبائی، گروه علوم ارتباطات
چکیده
تلویزیون در مقام ابزار بازنمایی نقش مهمی در ترویج و بازتولید آموزههای گفتمان غالب دارد. تصاویر تلویزیونی صرفاً ابژههای جذاب و سرگرمکننده یا منتقلکننده اطلاعات و آگاهی نیستند، بلکه دلالتها و ارزشهای فرهنگی خاصی را در خود نهفته دارند. پژوهش حاضر با مطالعه مجموعه تلویزیونی پایتخت 5 در پی واسازی ارزشها و الگوهای رفتاری بازنمایی شده است. بهطورکلی این مطالعه در صدد آن است که نشان دهد؛ چه ارزشهای فرهنگی و الگوهای رفتاری در این مجموعه تلویزیونی بازنمایی شدهاند و مکانیسم بازنمایی آنها چگونه بوده است. این پژوهش برای رمزگشایی مضامین و دلالتهای فرهنگی این مجموعه تلویزیونی از رویکرد کیفی و روش نشانهشناسی استفاده کرده است. یافتهها نشان داد این سریال دلالتها و ارزشهای فرهنگی خاصی را در قالب ایدئولوژی سرمایهداری مردسالار به میانجی مجموعهای از نمادها، کنشها، موقعیتها، دیالوگها و الگوهای رفتاری برساخته است. این ایدئولوژی با بازنمایی تیپهای اجتماعی متعدد و برساخت دوگانههایی از قبیل زن/مرد، کارگر/کارفرما، قانونمداری/قانونگریزی، درایت/بیکفایتی، مرد سرکش/زن رام سعی کرده است خود را موجه و منزه از هر خطایی نشان دهد و روابط و مناسباتش را طبیعی سازد.
کلیدواژهها