نویسندگان
1 گروه علوم ارتباطات/ دانشگاه آزاد اسلامی
2 گروه علوم ارتباطات اجتماعی/ دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
اﻋتماد مردم به پلیس یکی از ضـرورتهای موفقیت این نهاد برای تأمین امنیت اجتماعی و ﻋمومی اســت. ﻋوامل متعددی بر اﻋتماد به پلیس تأثیر دارند که از جمله مهمترین آنها میتوان به اقدامات رســانههای ارتباط جمعی اشاره کرد. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در ایجاد اعتماد مردم به پلیس است. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری در این پژوهش، افراد بالای 20 سال ساکن در مشگینشهر بودهاند که تعداد آنها برابر با60000 اعلام شده است. بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه تعداد 385 و به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. یافتههای این تحقیق نشان داد که میان نقش رسانهها (نمایش واقعیت به مخاطب در مورد کارکرد پلیس با فنون اقناع مخاطب نسبت به عملکرد پلیس، سرعت اطلاعرسانی، میزان اطلاعرسانی بیطرفانه، بهموقعبودن اطلاعرسانی، میزان نقد عملکرد پلیس، میزان رعایت اخلاق حرفهای، بزرگنمایی خدمات پلیس در تأمین امنیت اجتماعی، کیفیت داستانپردازی، محتوای پیامهای رسانهای و شخصیتهای مورد استفاده در رسانه) و ایجاد اعتماد مردم به پلیس رابطه وجود دارد، اما بین میزان نقد پلیس و اطلاعرسانی در این زمینه از طریق رسانه و ایجاد اعتماد به پلیس رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. در نتیجه، یکی از عناصر مؤثر در رابطه با رسانهها و پلیس، اعتماد است؛ چراکه اعتماد از مؤلفههای حیاتی تلقی میشود. رسانهها فضایی اجتماعی میسازند و اعتماد را در آن خلق میکنند و سازمانها میتوانند در آن فضا فعالیت کنند. همچنین، رسانهها میتوانند با عملکرد خود در ایجاد اعتماد مردم به پلیس نقش اساسی ایفا کنند.
کلیدواژهها