نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی علوم ارتباطات، ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

2 دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشکاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال

3 مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات

4 استاد و عضو هیأت علمی گروه مدیریت ، دانشگاه تهران ، ایران

5 استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران ، ایران

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه تعیین کننده های اجتماعی اعتیاد مجازی، جهت برآورد اندازه اثر عوامل اجتماعی مؤثر بر اعتیاد مجازی می باشد.

روش: جامعه آماری پژوهش را تمام پژوهش های انجام شده تا پایان پائیز 1401 در زمینه موضوع مورد مطالعه تشکیل دادند. از طریق نمونه گیری هدفمند 15 پژوهشی که دارای ویژگی های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ویرایش دوم نرم افزار جامع فراتحلیل) CMA( استفاده شده است و با توجه به ناهمگونی بین مطالعات انجام شده از مدل اثرات تصادفی برای ترکیب نتایج و رسیدن به اندازه اثر استفاده شد .

یا فتهها: اندازه اثر برآورد شده 412.0 میباشد که بر اساس نظام تفسیر کوهن در محدوده اطمینان در سطح متوسط رو به بالا می باشد .به بیانی دیگر اعتیاد مجاز در سطح متوسط رو به بالایی متأثر از عوامل اجتماعی میباشد، همچین نتایج حاصل از اندازه

اثر تکتک عوامل اجتماعی نشان داد که به ترتیب «اعتماد اجتماعی»، «سبک زندگی»، «حمایت اجتماعی» و «روابط اجتماعی و خانوادگی » دارای بیشترین تأثیر بر اعتیاد مجازی بودند

بحث: با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و به منظور کاستن از جنبه های منفی وابستگی به آن ،توجه به عوامل اجتماعی مرتبط به آن ضروری است .

کلیدواژه‌ها

موضوعات