نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران شمال، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه روزنامه نگاری و خبر، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی ویژگی های ترکیب بندی طراحی صحنه و نقش آن در انتقال معنا می‏باشد. در این مطالعه از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. تحلیل محتوای کیفی درصدد حفظ مزیت های حاصل از تحلیل های محتوای کمی در مورد تفسیرهای متون کیفی هستند. به همین جهت ابتدا با طرح سوالات و سپس با انجام مطالعات کتابخانه ای، تعریف واحد تحلیل، کاهش داده ها، استفاده از نظام مقوله بندی، اصلاح نظام مقوله بندی بر اساس داده‌ها، ارائه گزارش از داده های کیفی (با استفاده از نرم افزارMAXQDA) و نهایتا، با ارائه تفاسیر به ارائه مطالبی تحلیلی درباره متون مورد پژوهش پرداخته شد.با توجه به بررسی متون مرجع، مصاحبه ها، مقالات و کتب متنوع (درحد اشباع نظری)، "معیارهای زیبایی شناسانه" صحنه ی تلویزیون مفاهیم مربوطه استخراج و کدگذاری شد. به گونه ای که معیارهای زیبایی شناسانه صحنه در تلویزیون به عنوان مفهوم اصلی با مقوله های اصلی صحنه و ترکیب بندی (کمپوزیسیون) مرتبط بوده و آن نیز به نوبه ی خود با مفاهیم و مقوله های فرعی دیگری رابطه دارند.در مورد مفهوم بسیار مهم کمپوزیسیون (ترکیب بندی) مولفه ها عبارت است از ریتم، تعادل، تناسب، شکل، زمینه و فضای مثبت و منفی. با عنایت به مفاهیم اصلی و مقولات فرعی و دریافت روابط ساختاری و علّی میان آنها می‏توان از روابط نظری به وجوه کاربردی آنها در خلق بهترین جلوه های بصری در صحنه ی نمایش دست یافت.که در این تحقیق سعی بر آن شده با عنایت به مفاهیم اصلی و مقولات فرعی سعی در یافتن معیارهای

کلیدواژه‌ها

موضوعات