نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبانشناسی همگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 رئیس دانشکده زبانهای خارجی و مطالعات بینافرهنگی دانشگاه باقرالعلوم. قم. ایران
3 گروه زبانشناسی همگانی، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده
دانشگاه یک سازمان اجتماعی پیچیدهای با نقشهای اجتماعی مهم است که هرگونه تغییر نگرش به آن میتواند پیامدهایی جدی داشته باشد. در دو دهه اخیر رویکردهای مختلف دولتها منجر به تغییراتی بنیادین در سیاستگذاری آموزشعالی شده است که برخی پیامدهای منفی برای آموزشعالی داشته است. چون استعاره مفهومی راهی برای درک مفاهیم انتزاعی از طریق مفاهیم عینی است، میتوان با تحلیل استعاری، به اندیشۀ بنیادین پشت این سیاستها دست یافت. لذا، مقاله حاضر میخواهد نگرش 3 گفتمان اصلاحطلبی، اصولگرایی و اعتدالگرایی نسبت به «دانشگاه» را بررسیکرده، به این پرسش پاسخ دهدکه «دانشگاه» بهمثابه مکان آموزشعالی چگونه در گفتار نمایندگان این 3 گفتمان از منظر شناختی مفهومسازی شده است. برای پاسخ به این پرسش، سعی شد با استفاده از روش تحلیلکیفی استعارههای مفهومی مبتنی بر «دانشگاه» و نحوه کاربست آنها در هر 3گفتمان، مواضع آنها نسبت به آموزشعالی مطالعه شود. این پژوهش به لحاظ چارچوب نظری مبتنی بر لیکاف و جانسون (1980) و به لحاظ روشی، مبتنی بر چارتریسبلک (2004) است. نسبت وقوع واژه «دانشگاه» به کل پیکره حدود 0.21% درصد و بیشترین بسامد کاربرد مربوط به اعتدالگرایان بود. از دیگر یافتههای این پژوهش میتوان به حوزه مبدا تکبعدی «انسان» در مفهومسازی دانشگاه در سه جریان سیاسی اشاره کرد. انسانپنداری دانشگاه این امکان را فراهم میکند که بتوان نگاهی ایدئولوژیک به دانشگاه داشت و همچون انسان آن را به سمتوسوهای خاص هدایت کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
رفیعپور، فرامرز. (1381). موانع رشد علمی در ایران. تهران. سهامی انتشار.
ساویز، احمد. (1396). کتاب مدیریت تحولگرا در دانشگاه: تحلیلها و راهکارهای رشد کیفی دانشگاه برای مدیران و اعضای هیئت علمی. جهاد دانشگاهی.
سلطانی، سیدعلی اصغر. (1391). قدرت، گفتمان و زبان. نشر نی، تهران. چاپ سوم.
عباباف، زهره. (1398). چشم اندازهای پداگوژی، افق های الهام بخش در برنامه درسی آموزشعالی. مجله مطالعات برنامه درسی آموزشعالی بهار و تابستان 1398 - شماره 19. صص 171-193.
فرازمند، سلطانی و حجازی. (1402). بررسی مقایسه ای بسامد کاربرد استعاره مفهومی علم در گفتار خاتمی، احمدینژاد و روحانی. مجله زبانشناسی اجتماعی.
معین، مصطفی و دیگران. (1398)، تولید علمی ایران از سال 1970 تا 2002، مجله پژوهشی حکیم. صص1-8.
میرصادقی، ذوالقدر. (1376). میمنت؛ واژهنامه هنر شاعری؛ تهران، کتاب مهناز، چاپ دوم، ص70.
متن تمامی سخنرانیها برگرفته از سایت خبری ریاست جمهوری است. https://www.president.ir/fa
یوید، جوسویسیوس و دیگران. (1390). آموزشعالی و توسعه ملی: دانشگاهها و جوامع در حال گذار. رهیافت انقلاب اسلامی پاییز- شماره 16. ص 143.
- Altınsoy, F. & etal (2022). Universities in the Eyes of High School and University Students: Using Metaphors to Describe Universities. Gençlik Araştırmaları Dergisi , 10 (27) , 63-81
- Anthony, L. (2014). AntConc (Version 3.4.3) [Computer Software]. Waseda University: Japan.
- Arcimaviciene, L. (2015). EU Universities’ Mission Statements: What Is Popularized by Metaphors. SAGE Open, 5(2(.
- Charteris-Black, J. (2004). Corpus approaches to critical metaphor analysis, Basingstoke & New York: Palgrave-MacMillan.
- Charteris-Black, J. (2014). Analyzing Political Speeches: Rhetoric, Discourse and Metaphor, New York: Palgrave-MacMillan.
- Csorba, D. (2014). Metaphor in Science Implications for teacher education: The6th International Conference Edu World 2014 “Education Facing Contemporary World Issues”, 7th - 9th November 2014.
- Dalgıç, G. & etal (2012). Towards a new understanding of university through metaphors. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(3), 377-398.
- Esin,H. & etl. (2022). How do Undergraduates Conceptualize Campus? A Metaphor Analysis International Journal of Progressive Education, Volume 18 Number 3, Educational Sciences, Sivas Cumhuriyet University.
- Farasatkhah, M. (2017). Occasions of university in Iran (new and critical discussions on university of science and higher education studies). Tehran: Agah Publisher [in Persian].
- Humar, M. (2021). Metaphors as models: Towards a typology of metaphor in ancient science. History and Philosophy of the Life Sciences. 43.
- Jorgensen, M., Phillips, L. (2002). Discourse Analysis as Theory and Method.10.4135/9781849208871.
- Korkmaz, E. (2021). Elementary mathematics teachers' perspectives on instructional technologies. OPUS–International Journal of Society Researches, 15(26).
- Lakoff G., Jonson M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: Chicago University Press, 242 p.
- Lakoff G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A ortony Ed. Metaphor and Thought 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 202-252.
- Lin, Y. (2010). Taiwanese university students’ perceptions of university life. Counseling Psychology Quarterly, 23(2), 189-202
- Noguera J.M. (2010). University social responsibility: Methodological development proposal. Article in the GUNi.
- Li, W. (2016). “Rethinking Critical Metaphor Analysis”. International Journal of English Linguistics. 6(2), 92-8.
- Northcote, M. & etal (2006). New metaphors for teaching and learning in a university context. In A. Bunker, & I. Vardi (Eds.), Critical Visions. Paper presented at the 29th HERDSA Annual Conference, Western Australia, 10-12 July (pp. 251-258).
- Pishghadam, R. & etal .(2011) Metaphorical Analysis of Iranian MA University Students’ Beliefs: A Qualitative Study. 1, No. 1; June 2011 [in Persian].
- Saban, A. (2010). Prospective teachers’ metaphorical conceptualizations of learner. Teaching and Teacher Education, 26, 290-305.
- Taylor, C. & etal (2018). On the Problem and Promise of Metaphor Use in Science and Science Communication. Microbiol. Biol. Educ., 19(1).
- Temmerman, (2000). Towards new ways of Terminology description: the sociocognitive approach.Amsterdam: John Benjamin
- Vasilescu, R. & etal (2010). Developing university social responsibility: A model for the challenges of the new civil society. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4177–4182
- Veit, W. & etal (2021). Metaphors in arts and science. European Journal for Philosophy of Science. 11.