نوع مقاله : علمی
نویسنده
عضو هیات علمی و استادیار گروه اقتصاد و مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد نراق
چکیده
عصر اینترنت، ، رسانه های جمعی ضمن اینکه نقش منابع را برای بیشتر اطلاعات مالی ایفا می کنند مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران سهام و شرکت های پذیرفته شده را تنظیم و توسعه بازار سهام را تقویت می کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر رسانه های جمعی بر تمایلات سرمایه گذار می باشد . جامعۀ هدف ، بر اساس یک بررسی در زمستان 1398 بین 600 دانشجوی دارای تجربه سرمایه گذاری سهام انجام شده که به روش نمونه گیری هدفمند و غیرتصادفی انتخاب و پس از جمع آوری ، 234 نطرسنجی با استفاده از مدل لوجیت مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان می دهد : الف ) اثر رسانه های جمعی منجر به نوسان تمایل سرمایه گذار می شود و بر تصمیمات معاملات سرمایه گذاران تأثیر می گذارد. ب ) در بازار کم رونق تاثیر و ضریب نفوذ رسانه های خبری بیشتر از رسانه های اجتماعی و تخصصی است. ج ) در بازار پر رونق برای اصلاحات در بازار بورس اوراق بهادار، تاثیر رسانه های خبری بیشتر از رسانه های اجتماعی و تخصصی است د ) تاثیر گزارش های رسانه ایی نانتقارن است به این معنا که در یک بازار پر رونق ، سرمایه گذاران توجه بیشتری به گزارش های خوش بینانه دارند و از کسانی که دارای سیگنال منفی هستند، چشم پوشی می کنند. در مقابل ، در یک بازار کم رونق، سرمایه گذاران نسبت به گزارشات بدبین آسیب پذیر تر هستند و گزارش هایی با اطلاعات فعال تأثیر قابل توجهی بر آنان نمی گذارد.
کلیدواژهها