نوع مقاله : علمی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری رتباطات
2 کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل کاربرد رسانه های اجتماعی در جامعه ایران و استفاده از تلگرام و اینستاگرام با رویکرد نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت است. سوال پژوهش این است که آیا فرایندهای ارتباطی در رسانه های اجتماعی و به طور ویژه در تلگرام و اینستاگرام با نظریه مکتب فرانکفورت قابل تبیین است؟. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فضای رسانه های اجتماعی به دلیل غالب بودن مسائلی که بعد سرگرمی و تجاری در انها برجسته است و همچنین سیاست زدایی از مسائل اجتماعی با ادبیات مکتب فرانکفورت قابل تبیین است.
کلیدواژهها
- بنت، اندی (1386) فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: انتشارات اختران.
- بوردیو، پیر(1390) درباره تلویزیون و سلطه زورنالیسم، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: فرهنگ جاوید
- بیچرانلو، عبدالله، صلواتیان، سیاووش، لاجوردی، آزیتا (1397) بازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام. نشریه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 15، شماره 56، صص 112-140.
- تیلور، پل .ای و هریس، جان. ال (1389) نظریه انتقادی رسانه های گروهی، ترجمه یعقوب نعمتی وروجنی، تهران: انتشارات موسسه جام جم
- جمادی، سیاوش(1390)ماهیت صنعت فرهنگ و رسانه های فنی از دیدگاه اندیشه و نظریه انتقادی، مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، صص.99-121
- حبیبی، فواد (1392) علیه ایدئولوژی های پایان: آپوکالیپتیسم، منطق سینمای سرمایه داری فاجعه، تهران: انتشارات کتاب آمه.
- خانیکی، هادی و بابایی، محمود (1390). فضای سایبر و شبکههای اجتماعی: مفهوم و کارکردها. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، دوره اول، شماره 1، صص 71-96.
- سامانی، سمانه؛ فراهانی، اعظم (1395). هویت آنلاین و اینستاگرام (مطالعة چگونگی نمایش هویت جوانان در اینستاگرام). فصلنامه رسانه، نشریه علمی-ترویجی وسایل ارتباط جمعی. سال بیست و هفتم. شماره پیاپی 103، صص 85-104.
- عبدالهی نژاد، علیرضا، مجلسی، نوشین، خشونت کلامی مطالعه موردیِ اظهارنظرهای دنبال کنندگان در صفحات اینستاگرام هنرمندان ایرانی، فصلنامه مطالعات نوین، دوره 4،شماره 13،بهار 1397،1-61
- عمار، ثریا، عدلیپور، صمد و خاکسار، فائزه (1391). شبکههای اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. دوره 1، شماره 4، صص 155-176.
- غلامی، فرزاد و بیچرانلو، عبدالله(1399) صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران، تحلیل انتقادی برنامه ماه عسل، شماره 34، صص 373-392
- کاستلز، مانوئل. (1385). عصر اطلاعات: قدرت و هویت. (چاوشیان، ح. مترجم). تهران: طرح نو.
- کلنر، داگلاس (1385) فرهنگ رسانه ای و پیروزی نمایش، ترجمه اسماعیل یزدان پور، فصلنامه رسانه سال هفدم، شماره 3، پیاپی 67.
- کلنر، داگلاس (1392) نظریه انتقادی: از مکتب فرانکفورت تا پسامدرن، ترجمه محمد مهدی وحیدی، تهران: انتشارات سروش
- کی مور، ریچارد. (1383). دموکراسی و فضای سایبر،ترجمه علیرضا زکوت روشندل،. فصلنامه رسانه ویژه نامه رسانه ها و حوزه عمومی. شماره 59. صص111-89.
- لیندلاف، تامس و تیلور، برایان (1388) روش تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمه عبدالله گیویان، تهران: انتشارات موسسه همشهری.
- مجلسی، نوشین (1396). بررسی پدیدة «خشونت کلامی» در شبکههای اجتماعی مجازی؛ مطالعة موردی اظهارنظرهای دنبالکنندگان در صفحات اسنستاگرام هنرمندان ایرانی. پایاننامة کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
- محمدپور، احمد (1389) روش در روش: درباره ساخت معرفت در علوم انسانی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
- محمدپور، احمد (1390) روش تحقیق کیفی: ضد روش 2، تهران: جامعهشناسان.
- مهدی زاده، سید. محمد. ( 1383). اینترنت و حوزه عمومی. فصلنامه رسانه ویژه نامه رسانه ها و حوزه عمومی. شماره 59. صص133-111.
- میلنر، آندرو و براویت، جف (1390) درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: انتشارات ققنوس.
- نعامی، عبدالله؛ مشبکی، اصغر و آتیه کار، غلامرضا (1395). عوامل مؤثر در خریدهای لذتباور از راه اینستاگرام. مجله علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 21، صص 1-18.
- نوذری، حسینعلی (1386) نظریه انتقادی مکتب فراکفورت در علوم اجتماعی و انسانی، تهران: انتشارات آگه.