نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران

2 مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات (نویسنده مسئول)

3 دانشیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشکاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال

4 استاد و عضو هیأت علمی گروه مدیریت ، دانشگاه تهران ، ایران

5 استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در زمینه رابطه بین شبکه‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی، جهت برآورد اندازه اثر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت اجتماعی می‌باشد.

روش: جامعه آماری پژوهش را تمام پژوهش‌های انجام شده تا پایان پائیز 1401 در زمینه موضوع مورد مطالعه تشکیل دادند. از طریق نمونه‌گیری هدفمند 12 پژوهشی که دارای ویژگی‌های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از ویرایش دوم نرم‌افزار جامع فراتحلیل (CMA) استفاده شده است و با توجه به ناهمگونی بین مطالعات انجام شده از مدل اثرات تصادفی برای ترکیب نتایج و رسیدن به اندازه اثر استفاده شد.

یافته‌ها: اندازه اثر برآورد شده 0.173 می‌باشد که بر اساس نظام تفسیر کوهن در محدوده اطمینان در سطح متوسط رو به پائین می‌باشد. با توجه به ناهمگونی مطالعات متغیرهای «مشارکت کنندگان و محدوه جغرافیایی» به‌عنوان متغیر تعدیل‌کننده به تحلیل وارد شد که نتایج حاصل از بررسی آن نشان داد که شبکه‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان بیشترین تأثیرکاهنده را بر سلامت اجتماعی دارد، و تأثیر پذیری سلامت اجتماعی از شبکه‌های اجتماعی در شرق کشور بیشتر از سایر مناطق کشور بوده است.

بحث: یکی از پیش شرط‌های اساسی در سلامت اجتماعی افراد جامعه و به تبع آن رشد و توسعه همه جانبه جوامع را، استفاده درست و بهینه از شبکه‌های اجتماعی توأم با سواد رسانه‌ای دانست

کلیدواژه‌ها

موضوعات