نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

2 استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

این پژوهش با استفاده از روش کیفی و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شد که در آن داده-های حاصل از مصاحبه با کاربران تحلیل تماتیک گردید. چارچوب مفهومی تحقیق حاضر بر هیچ نظریه ای تکیه ندارد و نظریات مطرح شده در این پژوهش صرفا به عنوان لنزی نظری در نظر گرفته شده اند. در این چارچوب مفهومی بر نظریات استارک و بین بریج، برگر، وبر و دورکیم تاکید شده است. میدان مطالعه این پژوهش مصاحبه با کاربران اینستاگرامی است که صفحات مدیتیشن، مثبت اندیشی یا موفقیت را دنبال کرده اند. از میان این کاربران، با استفاده از ترکیبی از روش‌های نمونه گیری غیر احتمالی شامل نمونه گیری هدفمند، نمونه گیری در دسترس و نمونه‌گیری گلوله برفی اقدام به مصاحبه نیمه ساختار یافته شد. از یافته های بدست آمد از مصاحبه با کاربران مفهوم اصلی "فردانی شدن معنویت" در راستای بیگانگی از جامعه است که شامل مفاهیم فرعی خود آیینی شدن معنویت، فتیشیسم شخصی، محوریت تجارب مانایی از خود، طرد دیگری و ارجحیت خود بر او، برساخت ادبیات آیینی مختص به خود، ادغام موقتی و دلبخواهی و خود نظمی در قاعده معنوی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات