نوع مقاله : علمی

نویسنده

دانش آموخته دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات

چکیده

مطالعات خلق و مدیریت برند شخصی – سیاسی به عنوان یک حوزه میان‌رشته‌ای در رشته علوم ارتباطات و علوم سیاسی، کمتر مورد توجه قرار نگرفته است. مقامات ارشد سیاسی در سمتهای اجرائی قرار میگیرند، اما مدلی برای ارزیابی کلان رفتارها در برندهای شخصی- سیاسی وجود ندارد. این در حالی است که نقش عاملیت فرددر حوزه سیاستگذاری و سیاست ورزی با توجه به توسعه فناوریهای نوین ارتباطی، به صورت روزافزون در حال گسترش است.
از این رو، تحقیق حاضر، با هدف ارائه مدلی برای ارزیابی «رویکردهای برندهای شخصی- سیاسی درون حاکمیتی» انجام شده است. سوال اصلی این است،:«چه معیارهائی برای شناسائی تحرک برند(کلان رفتار) مقامات ارشد سیاسی وجود دارد؟ چگونه میتوان برند مقامات ارشد اجرائی را فارغ از سمت وسوی گرایش سیاسی آنها ارزیابی کرد؟» داده های این پژوهش از زندگینامه ،تصاویر وفیلم های انتخاباتی چهار برند سیاسی که طی سه دهه اخیر به صورت متمادی، سابقه حضور در رقابتهای انتخاباتی و تصدیگری پست ریاست جمهوری (بالاترین مقام سیاسی اجرائی) را داشته‌اند، گردآوری شده ‌است. ابتدا به منظور دستیابی به خصیصه‌های درونی برندها -که نقش موثری در جایگاه ذهنی مخاطبان دارد، با روش تحلیل تماتیک(مضمون) طی سه مرحله جداگانه، مولفه‌های موثر در زندگینامه‌ها، تصاویر منتخب وکلیپ‌های انتخاباتی برندها استخراج و تحلیل شده است. در نهایت، با تجمیع 58 مولفه‌ درقالب جداول و چهارچوب انتظام مفهومی، دوازده معیار تحت عنوان الگوی تحرک برند شخصی- سیاسی ارائه میشود. از منظر دانش ارتباطات سیاسی، با به کارگیری این الگو، افتراقات و مشابهت ها در رویکردهای مهم برندهای شخصی- سیاسی شناسائی و ارزیابی میشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات