نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

«سیاست‌های حافظه» در ایران پس از انقلاب ابزار شکل‌دهی به هویت ملی بود. دولت‌های پساانقلابی با این ابزار به آفرینش گفتمانی نوین و گسترش مشروعیت خود و افزایش «هویت‌های مصالحه‌جو» پرداختند، اما نتیجه این سیاستگذاری‌ها ناکارآمد بود. فرهنگ‌های مسلط حافظه‌ای در ایران پس از انقلاب یادآوری گذشته را پر ابهام و به ارتباط میان «حافظه» و «هویت» آسیب زدند.
نسل دوم یکی از انواع نسل‌های پساانقلابی است که با حافظه ارتباطی با نسل انقلابی گذشته را به یاد می آورد و نسل پساحافظه که بیشتر از طریق حافظه فرهنگی با گذشته تروماتیک انقلاب یا جنگ ایران و عراق در ارتباطند در مواجهه با انبوه نهاد حافظه‌ها دچار سیاست‌زدگی حافظه می‌شوند. در وضعیت‌های دیگر نیز سیاست‌های فرهنگی برای یادآوری بخشی از گذشته سکوت‌های استقراریافته، فراموشی تجویزی یا قرار گرفتن در وضعیت قربانی هویت ستیزه‌جو را رشد می‌دهد. روایت گذشته از زبان این نسل‌ها اهمیت عناصر متفاوت در شکل‌گیری ستیزه‌جویی و رویکردهای آنان را در شکل‌دهی به مصالحه‌جویی‌های موقت رونمایی می‌کند.
ازاین‌رو شناخت دلایل ستیزه‌جویی در گروه‌های پساانقلابی و تنوع آن را قالب سکوت‌ها یا اعتراض‌ها موفقیت یا شکست دولت-ملت‌ها در ایجاد بحران هویتی را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

 ذکایی، محمدسعید ) 1390 (. مطالعات فرهنگی و مطالعات حافظه. مجله مطالعات اجتماعی ایران،
5 ( 3 ،) 72 - 96.
 خمینی، روح الله ) 1390 (. صحیفه امام خمینی )مجموعه آثار امام خمینی(. ج 14 ، تهران: موسسه
تنظیم و نشر آثار امام خمینی )س(.
 فاضلی، نعمتالله ) 1393 (. تاریخ فرهنگی ایران مدرن )گفتارهایی در زمینه تحولات گفتمانی ایران
امروز از منظر مطالعات فرهنگی(. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 فکوهی، ناصر )نامشخص(. انسان شناسی حافظه. آدرس:
 نورایی، مهرداد ) 1383 (. هویت و حافظه جمعی. اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره - 207 - 208 ، 42 -
45.
 یاوری، نوشین ) 1372 (. اقوام و قومیت در کتاب های درسی ایران. مجله گفتگو، شماره 3 ، 97 - 1
 Azar E (1990) The Management of Protracted Social Conflict Theory and Case. Maryland, USA published by Dartmouth.
 Azar.E& Burton WJ. (1986(International Conflict Resolution Theory and Practice, Sussex: Wheatsheaf Books.
 Bellah, R.N., Madsen, R., Sullivan, W.M., Swidler, A. and Tipton, S.M. (1985) Habits of the Heart. New York: Harper & Row l.
 Confino, A (1997) Collective memory and cultural history: problems of method. TheAmerican Historical Review, (Vol. 102, No. 5), pp. 1386-1403.
 Connerton, P. (2008) Seven Types of Forgetting, Memory studies, Sage 1;59. P.59-71.
 FaKouhi, Naser, Ensan Shenasi Hafezeh,
 Fazeli, Nematollah(1393),Tarikh Farhangi Iran Modern(Goftarhaei dar Zamineh Tahavolat Goftemani Emrouz az Manzar Motaleat Farhangi). Tehran: Pajouheshgah Oloum Ensani va Motalet Farhangi(InPersian)
 Foucault M (2002) Archaeology of KnowledgeBy Translated by A.M. Sheridan Smith, London and New York routledge.  Foucault M(1980) Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977 و Pantheon Books, 1980
 Foucault, M. (1977) Language, Counter-memory, Practice: Selected Essays and Interviews, ed. Donald F. Bouchard and Sherry Simon. Ithaca, NY: Cornell University Press.
 Foucault, M. (1978) Politics and the study of discourse, Ideology and Consciousness, 3: 3–26.
 Halbwachs, M. ([1926] 1992) On Collective Memory, Chicago: Chicago: University Press.
 Hirsch, M.)2012(The Generation of Post Memory: Writing and Visual Culture after the Holocaust (Gender and Culture Series), Columbia University Press.
 https://anthropology.ir/article/30219 https://khabarban.com/17988919
 Hutton, P. (1993) History as an Art of Memory. Hanover, VT: University Press of New England.
Irwin-Zarecka, I. (1994) Frames of Remembrance, New Brunswick: Transactions Book.
 Judt, T (1992) ‘The Past is Another Country: Myth and Memory in Postwar Europe, Daedalus 121:83-118.
 Khavar, k. (2014) Martyrdom in Light of Arab Spring.In Dehghani, S &Horsch, S(Ed.)
 Khomeini, Rouhollah(1390).Sahifeh Imam Khomaini(Majmoo Assar imam Khomaini). Jeld 14T Tehran, Moseseh Tanzim va Nashr Assar Imam Khomeini(InPersian)
 Nouraei,Mehrdad(1383), Hoviat va Hafezeh Jami, Ettelat Siasi Eghtesadi, Shomareh 207-208,42-45. (InPersian)
 Ram, H. (2000) The immemorial Iranian nation? School textbooks and historical memory in post-revolutionary Iran sand Nationalism 6 (I), p. 67-90.
 Ricoeur, P. (1984) Time and Narrative translated by Kathleen Mcloughlin & David Pellauer. Chicago: Chicago University Press.
 Ricoeur, P. (1984) Time and Narrative translated by Kathleen Mcloughlin & David Pellauer. Chicago: Chicago University Press.
 Roediger H L & Wertsch J V (2008).Creating a new discipline of memory Studies,, Memory Studies Journal, January 1, 2008; pp. 9–22.
 Schudson, M. (1997) Lives, laws and language: commemorative versus noncommemorative forms of effective public memory, The Communication Review, 2(1): 3–17.
 Talebi S(2013) From the light of the Eyes to the eys of the power: State and dissident Martyes in Post revolutionary Iran in Khosronejad p(2013) Unberried Memories: The Politics of Bodies of Sacred Defense Martyrs in Iran Edited by Pedram Khosronejad, London and New York: Routeldge. (InPersian)
 Varzi R (2006) Facing the Future: The Artistic and DiasporicArtlife of the Iran-Iraq War, Yavari N Goftegou Magizine 97-119. http://www.goftogu.com/article/pdf (InPersian)
 Varzi R (2006).Warring Souls: Youth, Media and Martyrdom in Post-Revolution Iran. London and Durham: Duke University Press.
 Yavari, Noushin(1372). Aghvam va ghomiat dar Ka=etabhaye darsi Iran.Majaleh Goftegou. Shomareh 3, 1-97(InPersian)
 Zerubavel E, (2006) The elephant in the room: Silence and denial in everyday life Oxford university Press.
 Zokaei, Saeed (1390), Motaleat Farhangi va Motaleat Hafezeh, Majale Motaleat Ejtemaei Iran(InPersian) 72-96,(3)5.