نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،

3 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

این مطالعه مدلی مفهومی را توسعه می‌دهد که در آن «سرمایه اجتماعی خانواده» مکانیزم اثر «سوءکاربرد رسانه‌های اجتماعی» بر «عملکرد تحصیلی نوجوانان» را به‌واسطه میانجی‌گرهای (نا) بهزیستی اجتماعی تعدیل می‌کند. یعنی هم رابطه مستقیم، و هم رابطه میانجی‌گری شده بین «سوءکاربرد رسانه‌های اجتماعی» و «عملکرد تحصیلی» مشروط به «سرمایه اجتماعی خانواده» است.
این پیمایش با مشارکت 980 نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال دهم و یازدهم شهر تهران در سال 1401 انجام‌شد. نتایج نشان داد هرچه علائم سوءکاربرد رسانههای اجتماعی شدیدتر باشد، عملکرد تحصیلی دانشآموزان افت بیشتری میکند و طیف وسیعی از ناهنجاریهای روانی در دانشآموزان ایجاد میشود. همچنین هرچه سرمایه اجتماعی خانوادگی دانشآموزان بیشتر بود، کمتر دچار سوءکاربرد رسانههای اجتماعی میشدند و خانواده با تمرکز بر بهزیستی تأثیر مخرب سوءکاربرد رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی را بیشتر و بهتر کاهش می‌دهد.
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی خانواده، بهزیستی و نابهزیستی اجتماعی، عملکرد تحصیلی، نوجوانان، سوءکاربرد رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام .

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  •  

    کریمی، بهزاد، دلاور، علی و فرهنگی، علی­اکبر (1400)، «اینستاگرام؛ شیوه جدید دیدن و دیده شدن و پیامدهای آن»، رسانه، سال سی و دوم، شماره 1، صص 29-51.

     

    • Alvarez, E. C., Kawachi, I., & Romani, J. R. (2017). Family social capital and health - a systematic review and redirection. Sociology of Health & Illness, 39(1), 5–29. https://doi.org/10.1111/1467-9566.12506
    • Appel, M., Marker, C., & Gnambs, T. (2020). Are Social Media Ruining Our Lives? A Review of Meta-Analytic Evidence. Review of General Psychology, 24(1), 60–74. https://doi.org/10.1177/1089268019880891
    • Boniel-Nissim, M., van den Eijnden, R. J.J.M., Furstova, J., Marino, C., Lahti, H., Inchley, J., . . . Badura, P. (2022). International perspectives on social media use among adolescents: Implications for mental and social well-being and substance use. Computers in Human Behavior, 129(1), 107144. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107144
    • Chen, Y., & Starobin, S. S. (2019). Formation of Social Capital for Community College Students: A Second-Order Confirmatory Factor Analysis. Community College Review, 47(1), 3–30. https://doi.org/10.1177/0091552118815758
    • Dogan, H., Bozgeyikli, H., & Bozdas, C. (2015). Perceived Parenting Styles as Predictor of Internet Addiction in Adolescence. International Journal of Research in Education and Science, 1(2), 167. https://doi.org/10.21890/ijres.87952
    • Festinger, L. (1954). A Theory of Social Comparison Processes. Human Relations, 7(2), 117–140. https://doi.org/10.1177/001872675400700202
    • Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American psychologist, 56(3), 218.
    • Gutman, L. M., & Vorhaus, J. (2012). The impact of pupil behaviour and wellbeing on educational outcomes.

    Karimi,Behzad,Delavar,Ali & Farhangi,Aliakbar(1400),”Instagram: A new way of seeing and being seen and its consequences”, Resaneh,Volume32,Issue1, 29-51. (Inpersian)

    • Marino, C., Canale, N., Melodia, F., Spada, M. M., & Vieno, A. (2021). The Overlap Between Problematic Smartphone Use and Problematic Social Media Use: A Systematic Review. Current Addiction Reports, 8(4), 469–480. https://doi.org/10.1007/s40429-021-00398-0
    • Mikiewicz, P., & Cunha de Araújo, G. (2021). Social capital and education – An attempt to synthesize conceptualization arising from various theoretical origins. Cogent Education, 8(1), 15. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1907956
    • Nie, N. H. (2001). Sociability, Interpersonal Relations, and the Internet. American Behavioral Scientist, 45(3), 420–435. https://doi.org/10.1177/00027640121957277
    • Ponnusamy, S., Iranmanesh, M., Foroughi, B., & Hyun, S. S. (2020). Drivers and outcomes of Instagram Addiction: Psychological well-being as moderator. Computers in Human Behavior, 107(2), 106294. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106294
    • Primack, B. A., Shensa, A., Escobar-Viera, C. G., Barrett, E. L., Sidani, J. E., Colditz, J. B., & James, A. E. (2017). Use of multiple social media platforms and symptoms of depression and anxiety: A nationally-representative study among US young adults. Computers in Human Behavior, 69, 1–9.
    • Primack, B. A., Shensa, A., Sidani, J. E., Whaite, E. O., yi Lin, L., Rosen, D., . . . Miller, E. (2017). Social media use and perceived social isolation among young adults in the US. American journal of preventive medicine, 53(1), 1–8.
    • Savci, M., Akat, M., Ercengiz, M., Griffiths, M. D., & Aysan, F. (2020). Problematic Social Media Use and Social Connectedness in Adolescence: The Mediating and Moderating Role of Family Life Satisfaction. International Journal of Mental Health and Addiction. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00410-0
    • Sirgy, M. J. (2017). Distinguishing Indicators of Well-Being from Indicators of Ill-Being. In R. E. Anderson (Ed.), Alleviating World Suffering: The Challenge of Negative Quality of Life (pp. 87–107). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51391-1_6
    • Spinath, B. (2012). Academic Achievement. In V.S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior (Second Edition) (pp. 1–8). San Diego: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375000-6.00001-X