نویسندگان
1 دانشکده علوم ارتباطات،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران
2 عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ
3 دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
این تحقیق با هدف شناخت چگونگی بازتاب انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در دو روزنامه شرق و کیهان انجام شده است. قلمرو زمانی پژوهش حاضر دو هفته منتهی به کارزار انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از 15 تا 29 اردیبهشت ماه 1396 است. واحدهای تحقیق با تکیه بر نظریه برجسته سازی و استفاده و نیازمندی و با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتهاند. روحانی و رئیسی، دو رقیب عمده این کارزار انتخاباتی بودند. روزنامه شرق، طرفدار روحانی و روزنامه کیهان طرفدار رئیسی بود. نمونهگیری به روش هدفمند و با استفاده از تکنیک نمونهگیری روزهای متوالی انجام شد که حاصل آن 614 مطلب انتخاباتی بود. بنابر یافتههای این پژوهش، در هر دو روزنامه سبک غالب ارائه مطالب «خبر» بوده است. پس از آن روزنامه کیهان به ارائه مطالب در قالب «گزارش» و روزنامه شرق در قالب «یادداشت» پرداخته است. از این جهت شرق بیشتر به رسالت روزنامه که تحلیل و بررسی عمقی ابعاد موضوعات است، نزدیک است. هر دو روزنامه به صورت مستقیم به حمایت از کاندیدای موردنظر خودپرداختهاند. روزنامه شرق بیشترین انتقاد را به قالیباف و روزنامه کیهان بیشتر مطالب انتقادیاش را به روحانی اختصاص داده است.
کلیدواژهها