نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ارتباطات، روزنامه نگاری و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،‌تهران، ایران.

2 استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

3 استاد گروه روزنامه نگاری،‌ دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

محیط زیست و مسائل مربوط به آن در سال‌های اخیر به عنوان یکی از موضوعات مهم در رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر رسانه ها نیز نقش مهمی در ایجاد آگاهی مردم نسبت به مسائل محیط‌ زیستی و اقدام برای محافظت از محیط ‌زیست ایفا می‌ کند لذا تحقیق حاضر با هدف شناسایی مضامین محیط زیستی و مقایسه آنها در دو رسانه تلویزیون و اینستاگرام انجام شد. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل مضمون است. درگام اول موضوعات با مضامین محیط زیستی بین دو رسانه تلویزیون و اینستاگرام در دو بازه زمانی ‌نیمه دوم سال 1398 و نیمه اول سال 1399، ازطریق نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند مورد مقایسه و تحلیل قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان داد تلویزیون بیشتر از طریق اطلاع رسانی، در سطح ملی و منطقه‌ای و اینستاگرام بیشتر از طریق آموزش و در سطح بین المللی‌، موضوعات با مضامین محیط زیستی مانند آب، آلودگی هوا، مدیریت مصرف ‌انرژی، منابع طبیعی، پسماند، گازهای گلخانه-ای و گرمایش زمین ‌و تنوع زیستی را منتشر کرده‌اند. همچنین موضوع آب در هردو رسانه با بیشترین فراوانی و موضوع مدیریت مصرف حامل‌های انرژی کمترین سهم را در هردو رسانه داشته اند. عوامل زمینه‌ای مانند عوامل سیاسی- قانونی، شرایط اجتماعی و فرهنگی و عوامل مداخله گر مانند فناوری و مخاطبان در اعتماد سازی تلویزیون را عامل ترویج و ارتقای فرهنگ محیط زیستی دانست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات