نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم ارتباطات دانشگاه گلستان. (نویسنده مسئول)
2 استادیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
مفهوم اعتماد مردم به رسانهها، زیربناییترین عامل در کارکرد اثربخش و مطلوب رسانهها محسوب میشود. مطالعه حاضر در پی شناخت نگاه مخاطبان به مولفة اعتماد به صداوسیماست و اینکه مخاطبان برای اعتماد و یا بیاعتمادی خود به اخبار و سیاستهای خبری صداوسیما چه دلایلی دارند؟ بدین جهت با استفاده از روش کیفی و با مصاحبه فردی و گروهی با 32 نفر از مخاطبان تهرانی، سعی شده با تحلیل مضمونی پاسخهای آنان دلایل اعتماد و بیاعتمادی آنان به اخبار و سیاستهای خبری صداوسیما شناسایی شود. یافتههای تحقیق نشان میهد از مهمترین دلایل بیاعتمادی مخاطبان میتوان به چارچوبهای محدودکننده، بیاعتمادی تعمیمیافته، غیرحرفهای بودن، عملکرد رسانههای دیگر و حافظه مخاطب از صداوسیما اشاره کرد. اعتماد به صداوسیما به مثابه اعتماد به نظام، اعتماد به سیاستهای کلی صداوسیما به رغم اعتمادنسبی به اخبار آن و پذیرش حدی از سانسور به مثابة ماهیت کار رسانهای، از دلایل مهم اعتماد بخشی از مخاطبان به اخبار صداوسیماست.
کلیدواژهها
موضوعات
- خبرگزاری مهر (1399) «مرکز تحقیقات سیما اعلام کرد؛ اعتماد ۸۵ درصدی مردم به اخبار تلویزیون/ ۲۰: ۳۰ پرمخاطبترین است»، https://www.mehrnews.com/news/4976856/
- زتومکا، پیوتر (1387)، اعتماد: نظریه جامعهشناختی، ترجمه غلامرضا غفاری، تهران: شیرازه.
- صبوری خسروشاهی، حبیب؛ ریختهگرزاده تهرانی، محمدباقر (1392) «بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه ملی» تغییرات اجتماعی – فرهنگی، سال دهم، شماره 37 (99 تا 120).
- غفاری، غلامرضا (1383) اعتماد اجتماعی در ایران: تحلیل یافتههای پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرحهای ملی.
- لیندلف، تامس آر. و تیلور، برایان سی. (1388) روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمه عبدالله گیویان، تهران: همشهری.
- معین، محمد (1375) فرهنگ فارسی، جلد اول، تهران: امیرکبیر.
- نعمتی انارکی، داوود (1396) «روانشناسی اعتماد به رسانه»، دوفصلنامه رسانه و فرهنگ، سال هفتم، شماره اول، صص 179-147.
- Bakir, Vian & Barlow, David (2007)» Exploring Relationships between Trust Studies and Media Studies«, in Bakir, Vian & Barlow, David ed. (2007) Communication in the Age of Suspicion:Trust and the Media, Palgrave Macmillan
- Fisher, Caroline (2018)» What Is Meant By ‘Trust’ In News Media?«, in Otto, Kim & Köhler, Andreas ed. (2018)Trust in Media and Journalism:Empirical Perspectives on Ethics, Norms, Impacts and Populism in Europe, Springer VS
- Gallup & BBG (2012) BBG Research Series Briefing: Iran Media Use 2012, http://www.bbg.gov/wp-content/media/2012/06/BBG-Iran-ppt.pdf
- Otto, Kim & Köhler, Andreas (2018)» Introduction«, in Otto, Kim & Köhler, Andreas ed. (2018)Trust in Media and Journalism:Empirical Perspectives on Ethics, Norms, Impacts and Populism in Europe, Springer VS
- Pennanen, Kyösti; Paakki,, Minna-Kristiina & Kaapu, Taina (2008) » Consumers’ views on trust, risk, privacy and security in e-commerce: a qualitative analysis «, in Kautonen, Teemu & Karjaluoto, Heikki ed. (2008) Trust and New Technologies: Marketing and Management on the Internet and Mobile Media, Edward Elgar Publishing Limited
- Rawlins, Brad L. (2007) Trust and PR Practice, Published by the Institute for Public Relations, https://instituteforpr.org/wp-content/uploads/Rawlins-Trust-formatted-for-IPR-12-10.pdf
- Schranz, Mario; Schneider, Jörg & Eisenegger, Mark (2018)» Media Trust and Media Use«, in Otto, Kim & Köhler, Andreas ed. (2018)Trust in Media and Journalism:Empirical Perspectives on Ethics, Norms, Impacts and Populism in Europe, Springer VS