نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. رودهن. ایران
3 دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران. ایران
4 دانشیار گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب و کار. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. تهران. ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل اجرایی مدیریت راهبردی رسانهای قوهقضاییه با رویکرد ارتقای سرمایه اجتماعی در رسانه-های اجتماعی است. روش انجام پژوهش، کیفی - کمی که فاز کیفی با تکنیک دلفی و ابزار مصاحبه، جامعه آماری مطابق نظر "برخوف" شامل 11 نفر خبره، انتخاب و از تکنیک تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها در خصوص ابعاد و مولفهها استفاده شد. مصاحبهها نیمهساختاریافته بصورت مضامین و مولفههای پایه سرمایه اجتماعی در ابعاد شناختی، ساختاری و ارتباطی و مدیریت راهبردی رسانه در ابعاد تحلیل محیطی، تدوین و تعیین راهبردها، تخصیص منابع، اجرا و کنترل راهبردی و برای تعیین وضعیت موجود ابعاد از آزمون تی تک نمونه استفاده شده است. با تحلیل محتوای مصاحبه ها 7 بُعد و 27 مؤلفه احصاء و مدل مدیریت راهبردی رسانه قوهقضاییه طراحی شد. پرسشنامه محققساخته برای تحلیل وضعیت موجود و تعیین ابعاد مدل اجرا، روایی آن با اعتبارمحتوا تحلیل عاملی تأیید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید و در مرحله کمی مورد برازش خبرگان دانشگاهی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیریت راهبردی رسانه در رسانههای اجتماعی منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی قوه قضاییه میشود. جهت بررسی وجود رابطه معنادار بین متغیرها، قبل از استفاده از آزمونهای پارامتری از آزمون کولموگروف اسمیرنف، جهت بررسی نرمال بودن هر یک از متغیرهای تحت بررسی استفاده شد. طی تحلیل محتوا، کدگذاری و ماتریس خروجی نشان داد که قوهقضاییه از نظر مدیریت راهبردی رسانه از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشد و برای اجرای راهبردهای سازمانی داشتن مدل دانشی و نقشه راه بسیار ضروری است.
کلیدواژهها
موضوعات