نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی

2 استاد پایه یک ، مدعودانشگاه آزاد واحد تهران جنوب (نویسنده مسئول)

3 استادیار پایه ۱۳ ، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

4 استادیار پایه ۲۶،عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

چکیده

فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها ،خانواده ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. .پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش کلیه صاحب نظران حوزه سینما بودند داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گرداوری شدند و با رویکرد تحلیل محتوا و کدگذاری اقدام به تحلیل آنها شد. اعتبار داده ها به روش کثرت‌گرایی در شیوه انجام کار، پژوهشگر و مشارکت کننده بدست آمد. نهایتاً مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده با 81 مفهوم و 17 مقوله بدست آمد که مقوله محوری مدل، «تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده» بود؛ عوامل زمینه‌ساز شامل «مدیریت کلان فرهنگی» و «تخصیص بودجه»؛ عوامل علی شامل «سیاست گذاری و برنامه ریزی هدفمند»، «حمایت و پشتیبانی مسئولان و نهادهای فرهنگی ذیربط»، «بازگشت سرمایه» و «کیفیت فیلم‌نامه»؛ عوامل مداخله‌گر شامل «عوامل فرهنگی»، «عوامل اجتماعی و خانوادگی» و «عوامل فیلم سازی»؛ راهبردها شامل «عوامل فنی- زیرساختی»، «توجه به ظرفیت‌های سینمایی موجود»، «مشوق‌های تشویقی» و «توجه ویژه به جشنواره‌ها» و نهایتاً پیامدها شامل «تقویت خانواده ایرانی»، «ارتقاء هویت و فرهنگ ملی» و «امنیت اجتماعی» بودند. نتیجه آنکه براساس پژوهش حاضر و کشف ابعاد ومؤلفه وشاخص های کیفی بدست آمده مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران براساس رویکرد نظام مندطراحی گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

ابویی اردکانی، محمد. مومنی، سارا. (1398). استراتژی تصویرسازی سیما از سبک زندگی خانواده ایرانی: برنامه ترکیبی به خانه بر می گردیم.
احمدی، امیدعلی. (1397). مدرنیته و بازنمایی خانواده در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی در ایران. انجمن ایرانی مطالعان فرهنگی و ارتباطات، 4(50): 59- 83.
انتظاری، علی. خورشید نام، عباس. (1396). بازنمایی هویت زنانه در سینمای ایران. مطالعات جنسیت و خانواده، 5(1): 31-59.
آقابابایی، احسان. خادم الفقرایی، مهوش. (1395). بازنمایی روابط دورنی خانواده در پنج فیلم سینمای دهه 1380 ایران. زن در فرهنگ و هنر. 8(2): 171-192.
بشیر، حسن. اسکندری، علی. (1392). «بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی یه حبه قند». تحقیقات فرهنگی، 6(2): 143-161.
جعفری، علی. بیچرانلو، عبداله. پیرهادی، محدثه. (1396). بازنمایی ازدواج در سینمای ایران. زنان و خانواده، 12(40): 83-104.
رستگار، یاسر. آقابابایی، احسان. راسخی، زهرا. (1398). بازنمایی مسائل اجتماعی در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 8(27): 57-74.
رستگارخالد، امیر. کاوه، مهدی. (1392). بازنمایی سبک زندگی در سینمای دهه هشتاد. دوفصل نامه جامعه شناسی هنر و ادبیات، 4(1).
سعیدی، میلاد. دهدست، کوثر. (1398). تحلیل و مقایسه نشانه شناختی ساختار خانواده در سینمای دهه 70 و 90 ایران. پژوهشهای مشاوره. 18(72): 161- 183.
سلطانی گردفرامرزی، مهدی. پاکزاد، احمد. (1395). بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 17(33): 79-107.
شالچی، وحید. (1392). «سرکوب نشانه­شناختی خانواده سنتی در سینمای ایران: بررسی موردی سینمای پرمخاطب سال­های 1380 تا 1385». مطالعات جنسیت و خانواده، 1(1): 93-116.
صادقی فسایی، سهیلا. پروایی، شیوا. (1396). بازنمایی روابط خانوادگی در فیلمهای اصغر فرهادی. جامعه شناسی هنر و ادبیات، 9(1): 29-52.
عظیمی دولت آبادی، امیر. داوری مقدم، سعیده. (1398). بازنمایی حضور و نقش زنان در سینمای قبل و بعد از انقلاب اسلامی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 8(2): 305-328.
کرمی، محمدتقی. فراهانی، مژگان. (1395). «استراتژی­های خانوادة ایرانی در مواجهه با دیالکتیک فردیت و خانواده نشانه شناسی خانواده در سینمای ایران». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 12(44): 143-172.
کوثری، مسعود. عموری، عباس. (1392). واکاوی اخلاق اجتماعی در نهاد خانواده: فیلم سینمایی طلا و مس. جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، 1(1): 104-124.
مقدم فر، عطاء الله. (1397). «فرایند بازنمایی سبک زندگی دهه شصت در سینمای دهه نود ایران». مطالعات راهبردی، 4(82): 121-152.
هاشمی نژاد، سهراب. عیوضی، محمدرحیم. حاجیانی، ابراهیم. گلجانی امیرخیز، ایرج. (1397). سناریوهای آینده خانواده در ایران. فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 21(81): 47-82.
Abui Ardakani, Mohammad. Momeni, Sarah (2018). Sima's strategy of portraying Iranian family lifestyle: We will return to the house combined program(In Persian).
Ahmadi, Omid Ali. (2017). Modernity and representation of the family in movies after the Islamic revolution in Iran. Iranian Association for Cultural and Communication Studies, 4(50): 59-83(In Persian).
Inteziri, Ali. Khurshid Nam, Abbas. (2016). Representation of female identity in Iranian cinema. Gender and Family Studies, 5(1): 31-59(In Persian).
Aghababai, Ehsan. Khadim al-Faqarai, Mahosh. (2015). Representation of internal family relations in five Iranian movies of the 1380s. Women in culture and art. 8(2): 171-192(In Persian).
An, J. (2017). Family Pictures: Representations of the Family in Contemporary Korean Cinema (Doctoral thesis). https://doi.org/10.17863/CAM.13956
Archetti, Cristina (2019). No life without family: Film representations of involuntary childlessness, silence and exclusion. International Journal of Media & Cultural Politics, 15(2): 175–96. doi: https://doi.org/10.1386/macp.15.2.175_1
Azimi Dolatabadi, Amir. Davari Moghadam, Saeeda. (2018). Representing the presence and role of women in cinema before and after the Islamic revolution. Social Studies and Research in Iran, 8(2): 305-328(In Persian).
Bashir, Hassan. Eskandari, Ali. (2012). "Representation of the Iranian family in the movie Ye Hebe Gand". Cultural Research, 6(2): 143-161(In Persian).
Douglas, W. (2013). Television Families: Is Something Wrong in Suburbia? Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey.
Jang, Ji Yoon. Lee, Sangyoon. And Lee, Byungjoo. (2019). Quantification of Gender Representation Bias in Commercial Films based on Image Analysis. Proc. ACM Hum.-Comput. Interact, 3(CSCW), Article 198,https://doi.org/10.1145/3359300
Jafari, Ali. Bichranlou, Abdullah. Pirhadi, Muhaddith. (2016). Representation of marriage in Iranian cinema. Women and Family, 12(40): 83-104(In Persian).
Karmi, Mohammad Taghi. Farahani, Mezhgan. (2015). "Iranian family strategies in facing the dialectic of individuality and family, family semiotics in Iranian cinema". Cultural and Communication Studies, 12(44): 143-172(In Persian).
Kothari, Massoud. Amouri, Abbas. (2012). Analyzing social ethics in the institution of the family: Gold and copper movie. Sociology of Social Institutions, 1(1): 104-124(In Persian).
Hashminejad, Sohrab. Ayouzi, Mohammad Rahim. Hajiani, Ibrahim. Goljani Amirkhiz, Iraj. (2017). Future scenarios of the family in Iran. Quarterly Journal of the Social Cultural Council of Women and Family, 21(81): 47-82(In Persian).
Moghadamfar, Ataullah. (2017). "The process of representing the lifestyle of the sixties in the cinema of the nineties of Iran". Strategic Studies, 4(82): 121-152. (In Persian).
Malekian, Nazanin. (2018). Representation of Family in Hollywood Movies Displayed on Satellite. International Journal of Social Sciences (IJSS), 8(4): 51-58.
Maltezos, C. (2011), ‘The Return of the 1950s Nuclear Family in Films of the 1980s’, Master Thesis of Liberal Arts, University of South Florida.
Neziri, Ibrahim; Kamberi, Ibadete (2016). Family Cohesion and the Efficacy of Employees in the Working Environment, Mediterranean Journal of Social Sciences, 7: 426-434.
Rastgar, Yasser. Agha Babaei, Ehsan. Raskhi, Zahra. (2018). Representation of social issues in cinema after the Islamic revolution of Iran. Strategic Researches of Iran's Social Issues, 8(27): 57-74(In Persian).
Rastgar khald, Amir. Kaveh, Mehdi. (2012). Representation of lifestyle in eighties cinema. Sociology of Art and Literature, 4(1). (In Persian).
Saidi, Milad. Dehdest, Kausar. (2018). Semiotic analysis and comparison of family structure in Iranian cinema of the 70s and 90s. Consulting research. 18(72): 161-183(In Persian).
Soltani Gard framarzi, Mehdi. Pakzad, Ahmed. (2015). Representation of divorce in Iranian eighties cinema. Culture-Communication Studies, 17(33): 79-107(In Persian).
Shalchi, Vahid. (2012). "Suppression of traditional family semiotics in Iranian cinema: a case study of popular cinema from 1380 to 1385". Gender and Family Studies, 1(1): 93-116(In Persian).
Sadeghi Fasai, Soheila. Pervai, eloquent. (2016). Representation of family relationships in Asghar Farhadi's films. Sociology of Art and Literature, 9(1): 29-52(In Persian).
Tanner,L.R&Haddock, SH, A. & Zimmerman, T.,S& Lund, L, K. (2003).'Images of Couples and Families in Disney Feature-Length Animated Film', The American Journal of Family Therapy, 31: 355-373.
Zurcher, Jessica D. Webb, Sarah M. and Robinson, Tom. (2018). The Portrayal of Families across Generations in Disney Animated Films. Soc. Sci, 7(47); doi:10.3390/socsci7030047