نوع مقاله : علمی ترویجی
نویسنده
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
در این مقاله، سریال تلویزیونی «بازی تارج و تخت» به مثابه یک گفتمان سینمایی مورد توجه قرار دارد و با تمرکز بر پایانبندی غیرمنتظره این سریال، گسست پیوستگی گفتمانی که منجر به آشکار شدن معنای ایدئولوژیک میشود، مطالعه شده است. در این مطالعه، با تکیه بر روش تحلیل گفتمان فوکو، روایت سریال با تمرکز بر سفر سه قهرمان «جان اسنو»، «دنیریس تارگرین» و «برن استارک» که در قسمت پایانی در رقابت نهایی برای نشستن بر روی تخت قرار میگیرند، با توجه به سه مرحله «سفر قهرمان» جوزف کمپل، تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که گفتمان بازی تاج و تخت الگوی پیوستهای از سفر قهرمان را ارائه میدهد، اما این الگو در قسمت پایانی انسجام و پیوستگی خود را از دست میدهد و منجر به آشکار شدن ایدئولوژی سریال میشود که بر اساس آن، با وجودی که گفتمان روایت در مسیر عرفی نمودن «حاکمیت» و ایجاد نزدیکی میان طبقه بالا و پایین به عنوان معنایی ایدئولوژیک قرار داشت، پایانبندی این سریال این فاصله را تشدید کرده و به حاکمیت، مقامی فراانسانی و غیرقابل دسترس میبخشد.
کلیدواژهها