انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022?one secular a culture contemporary Iranian Is
perspective anthropology cognitive Aآیا فرهنگ ایران امروز سکوالار است؟ منظر انسان شناسی شناختی112846846FAنعمت الله فاضلیدانشیار انسان شناسی و مطالعات فرهنگی/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20170614"anthropology cognitive "from religion analyzes and introduces paper This religion of state the is What "question key the answer to tries and view of point a from debate the of aspects various analyze to tried been has it and aminedex been has concept secularization the, this do To?". society Iranian s'today in cognitive "and" religion of science cognitive "first, studies anthropological in gionreli of position the defining after, paper this In. approach anthropology cognitive an make to tried been has it then and, introduced briefly been has" anthropology today s`Iran in process secularization and religion of state the of interpretation .society .approach ethnographic-auto an and experience lived his on based analysis tualconcep and theoretical s'author the is article this in used methodology The has, Iran in lived and up grew who, ethnographer professional a as author The .anthropology tivecogni of framework the within observations and experiences lived his analyzed ,Iran in religion of context social the in occurred has changes structural thoughal and religious is society Iranian of scheme basic the that show results The models cultural in secularization and religious mainly are models cultural s'Iran .این مقاله به معرفی و تحلیل دین از منظر "انسان شناسی شناختی" می پردازد و به دنبال پاسخ به این پرسش کلیدی است که "وضعیت دین در جامعه امروز ایران چگونه است؟". برای این امر، مفهوم سکوالر شدن، مورد توجه قرار گرفته و تالش شده است با رویکرد انسان شناسی شناختی، وجوه مختلف بحث، مورد تحلیل قرار گیرد. در این مقاله، پس از بیان جایگاه دین در مطالعات انسان شناسی، ابتدا رویکرد "علم شناختی دین" و سپس "انسان شناسی شناختی" به نحو اجمالی بیان و در پایان براساس این رویکرد، تفسیری از وضعیت دین و فرایند سکوالر شدن در جامعه کنونی ایران ارائه شده است. مبنای روش شناختی به کار رفته در این مقاله تحلیل مفهومی و نظری است که نگارنده بر مبنای تجربه زیسته و رویکرد خودمردم نگارانه به کار برده است. نویسنده به عنوان مردم نگار حرفه ای که در جامعه ایران پرورش یافته و زندگی کرده، مشاهدات و تجربه های زیسته اش را در چارچوب رویکرد انسان شناسی شناختی، تجزیه و تحلیل کرده است. نتیجــه تحقیق حاکی از آن اســت که طرحواره بنیادین جامعه ایرانی، دینی اســت و اگرچه تحوالت ساختاری در زمینه اجتماعی دین در ایران معاصر رخداده است اما مدل های فرهنگی ایران همچنان دینی هستند و نمی توان از سکوالر شدن مدل های فرهنگی دین نام برhttps://www.jscm.ir/article_46846_4e3ec93d608d708ecfc34c48d50ff300.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022A way out of the dualism of high culture/low culture
(On the dialectic of cultural struggle)گذار از دوگرایی فرهنگ والا/عامهپسند (دربارۀ دیالکتیک نزاع فرهنگی)294646847FAجمال محمدیعضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستانJournal Article20170614 This research is an attempt to explain the main tenants of the thesis named “the dialectic of cultural struggle” as a way of overcoming the dualism of high culture/low culture. The domination of this dualism on the field of cultural analysis is a well-known phenomenon and until recently much of the theoretical controversies has been done according to this. Our main argument is that the thesis of “the dialectic of cultural struggle” (formulated by neo-Gramescians) provides a way out of this dilemma. A historical reflection in high/low debate shows that these two are not separate and independent entities but their contents and meanings are intertwined in a negative way. In other words, high and low culture are empty categories that their significance depends on their “absent other”. Describing the contemporary cultural situation is not possible unless we understand this dualism, but to stay within the limits of this dualism has no analytic result. The main idea of the thesis of “the dialectic of cultural struggle” is that the qualities and criteria of what is high and low culture arise from objective contexts of power/resistance relations. تلاش این جستار واکاوی تز «دیالکتیک نزاع فرهنگی» بهمنظور نشاندادن راهی برای برونرفت از دوگرایی فرهنگ والا/عامهپسند است. سیطرۀ این دوگرایی بر مبحث تحلیل و ارزیابی فرهنگ بر کسی پوشیده نیست و تا همین اواخر صفبندیهای نظری بر مبنای طرفداری یا ضدیتشان با یکی از دو شق همین دوگرایی بوده است. بنا به استدلال این جستار، تز «دیالکتیک نزاع فرهنگی» که نوگرامشیگرایان در تحلیل وضعیت فرهنگیِ مدرنیتۀ متأخر مطرح کردهاند طریقی برای فایقآمدن بر این دوگرایی یا بنبست نظری و چرخۀ عبث است. تأملی تاریخی در مناقشۀ والا/عامهپسند روشن میسازد که نهفقط این دو شق دو ذاتِ مستقلِ جدا از هم نیستند، بلکه کل معنا و محتوایشان بهطرزی سلبی به هم وابسته است؛ بهبیاندیگر، هر دو مقولههایی تهیاند که بسته به دیگریِ غایبشان دلالت متفاوتی بهخود میگیرند. بااینکه درک عمیق وضعیت فرهنگی معاصر بدون تعمق تاریخی/نظری در این دوگرایی اساساً ممکن نیست، گرفتار ماندن در این مناقشۀ بیپایان حاصلی جز ابهامافزایی نخواهد داشت. ایدۀ اصلی تز دیالکتیک فرهنگی این است که کل خصایل، کیفیات و معیارهایی که مبنای تقسیمبندی تولیدات فرهنگی به والا/عامهپسند (یا هر عنوان دیگری) هستند در متن قلمروی از روابط و مناسباتِ عینی، که عرصۀ نزاع بین اِعمال سلطه و ابراز مقاومت است، بهشیوهای اساساً تعینناپذیر برساخته میشوند و لذا درک و تحلیل فرهنگ در گرو فهم این منازعه و کنارگذاشتن دوگراییهایی است که خود محصول این منازعهاند. https://www.jscm.ir/article_46847_2085e7f50094fd82e3995e3592dc62c7.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022The role of cultural capital in the formation of cultural propagandaنقش سرمایه فرهنگی در شکل گیری تبلیغات فرهنگی477346848FAعلیرضا قبادی-عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمیمسعود زارع مهرجردیکارشناس ارشد ارتباطات فرهنگی دانشگاه سورهآسیه ناظمیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20170614 Cultural capital, is the nations’ unwritten properties that make up their cultures, civilizations and forms theirs identity too. Compliance with the principles and values of the society and popular culture always makes the community to maintenance these capitals conscious and unconsciously and transfer it to the next generations as a gift.These traces, each of which reflects the talent and art of communities on the one hand and reflected various political, economic, social and cultural problems of its time on the other hand, have been the particular and the general interest of the specific audiences during the many years.It works with all spiritual values that have been in place without the cultural and economic markets are used, they cannot produce proper representation for the community without entering to soci-economic markets. This study seeks to cultural assets as cultural propaganda tool for the formation of a community among the audience of community and admission.In this way used two cultural theories as theoretical framework. The first one is peter Burdeo’ theories as “Cultural reproduction” and the second one is related to Clifford Geertz as Cultural interpretation”. According to the audiences division into two categories as emic and etic these two theories has been used. By the use of qualitative methods (documentary and direct observations) we tried to study the characters and potentials of cultural capitals for accepting cultural propaganda in the societies. Finally by the use of Katler’s theory in the name of “customers behavior model” we tries to find the meaning of cultural capital and cultural advertisement relations and finding its role for forming and promoting reinforcement of cultural propaganda. The case study in this study related to wrote tools market and its affection on cultural capital markets. Of course it is complementarity for Katler’s “customer’s behavior model”.سرمایه های فرهنگی، اموال نانوشته ملت ها هستند که هویت آن ها را تشکیل می دهد و فرهنگ مردمان آن را می سازند. انطباق با فرهنگ عامه و اصول و ارزش های جامعه باعث می شود تا آن جامعه همواره این سرمایه ها را به صورت آگاهانه و غیرآگاهانه حفظ و نگهداری کند و مانند هدیه ای به نسل های پس از خود منتقل سازد. این آثار که هرکدام بازتاب ذوق و هنر جوامع از یکسو و بازتاباننده مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمان خود از سوی دیگر هستند، در طول سال ها مورد توجه مخاطبان خاص و عام خود قرار گرفته اند. اما این آثار با تمام ارزشهای معنوی که در خود جای داده اند، بی آنکه به بازارهای مختلف فرهنگی و اقتصادی وارد شوند و مورد استفاده قرار گیرند، نمی توانند نمایندگان مناسبی برای جامعه تولید کننده آن باشند. پژوهش حاضر در صدد است تا سرمایه های فرهنگی را با عنوان ابزاری برای شکلگیری تبلیغات فرهنگی یک جامعه در بین جوامع مخاطب خود معرفی کند و همچنین شرایط پذیرش آن ها را از سوی مخاطبان مورد بررسی قرار دهد. در این راه از دو نظریه باز تولید فرهنگ یپیر بوردیو و نیز، نظریه تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز با عنوان چارچوب نظری پژوهش بهره جسته ایم که با توجه به تقسیمبندی مخاطبان به دو دسته امیک و اتیک جامعه این دو نظریه مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی(اسناد و مدارک به همراه مشاهده مستقیم)، تلاش شده است تا با بررسی مشخصات و پتانسیل های سرمایه های فرهنگی، راه های تقویت تبلیغات فرهنگی جامعه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت با بهره گیری از مدل رفتار مخاطبان فیلیپ کاتلر، تلاش شده تا رابطه معناداری ما بین تعریف های سرمایه های فرهنگی و نقش آن ها در شکل گیری و تقویت تبلیغات فرهنگی تبیین شود. https://www.jscm.ir/article_46848_25594eceaaa1d4e105169125d2520738.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022A survey on studies on Social network as public sphere in Iranشبکههای اجتماعی به مثابه حوزه عمومی: تحلیل پژوهشهای انجامشده در ایران738646849FAمحسن نیازی-عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشکدهی علوم انسانی دانشگاه کاشانسجاد سرحددانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشانسجاد مرادیدانشجوی دکتری ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییراضیه شاهرودیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان.Journal Article20170614Cyberspace could be defined as a complex area of human relations in all dimensions and layers which has appeared in the social world of actors and nearly found its place in Iran society in the modern era. This created human space has various levels and functions which are worthy of reflection, deliberation and scientific explanation. Based on that, this article aims to critically scrutiny the issues related to the scientific researches which follow the relationships between social networking sites and the idea of Habermas's public sphere. <br />The method of this research is text analysis, and its sample size is nine research works which have been analyzed. The results suggest that researchers in this field believe in two readings of the social network of Facebook, which are two ideal types: pros and cons. The authors believe that it's possible to go beyond the arguments made in these research articles and have a conditional reading of the cyberspace as a public sphere.فضایِ مجازی را میتوان عرصهای پیچیده از روابط انسانی در تمامی ابعاد و لایههای دانست که در عصر مدرن، در میانِ جهانِ اجتماعیِ کنشگران ظهور نموده و تا حدی نیز جای خود را در جامعه ایران بازکرده است. این فضایِ ایجاد شده انسانی دارایِ سطوح و کارکردهای گوناگونی است که درخور تأمل، اندیشهورزی و تبیین علمی است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله، بررسیِ انتقادیِ مباحثِ مرتبط با پژوهشهای علمی است که ذیلِ عنوان ارتباط بینِ نسبتِ شبکههای اجتماعی و ایده حوزه عمومی در معنای هابرماسی کلمه نگارش شدهاند.<br /> روش پژوهش حاضر تحلیلِ متن است. متونی که مورد تحلیل قرار گرفتند و حجم نمونه، نُه کارِ پژوهشی است که به روش نمونهگیری اشباع نظری انتخاب شدهاند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پژوهشگران در این عرصه قائل به دو خوانش از شبکه اجتماعیِ فیسبوک هستند که در دو تیپ آرمانیِ مخالفان و موافقان قرار میگیرند. نگارندگانِ مقاله برآنند که میتوان از استدلالهای پژوهشی صورتگرفته در این مقالات پژوهشی فراتر رفت و خوانشی مشروط از فضایِ مجازی بهمثابه حوزه عمومی داشت. https://www.jscm.ir/article_46849_7f8ecf9976522f6513bf6c8c10f000d6.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022The Inquiry of Premodern, Modern and Postmodern Discourses
in Akbar Raadi's Dramaبررسی گفتمان های پیشامدرن، مدرن و پسا مدرن در دوره های زمانی متوالی از آثار اکبر رادی8710646858FAنیلوفر باغبان مشیری-دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرساسماعیل عالیزادعضو هیئت علمی دانشگاه عالمه طباطبایی0000-0002-3375-4832Journal Article20170614In a political approach, Akbar Raadi can be categorized as a left wing writer. But the current study tries to analyze his writings –the outcome of four decade of authorship- using sociological concepts. Raadi’s standpoints on different dimensions of modern life including capitalism, individualism and individual freedom, technologic production, bureaucracy, nationalism and … are going to be discussed here. For defining necessary indicators, Peter Berger and Anthony Giddens’ probe of modernity has been used. The methodology is a combination of qualitative content analysis with what is suggested by Derrida as “deconstruction”. Raadi’s approach toward the concepts named above, his consideration of marginalized voices and his tendency toward cosmopolitanism represents some pre-modern, modern and post modern aspects of his thought. His emphasis on objective representations of his perception of “truth” is accompanied with a compilation of macro and micro sociology which pays attention to both structure and agency- although the latter usually can’t act successfully in altering the situations. He skillfully displays the social problems of his era: the existence of superstitions which is not limited to religious people, emergence of a new social order and the resistance of the pre-modern class, distrust in the state and government among lower classes, appearance of counter cultures and lack of Class consciousness in working class. Altogether Akbar Raadi can be counted as a sociologist with a strong distaste toward the idea of improvement, dysfunctions of instrumental rationality, unavoidable and intrinsic corruption of capitalism and it’s impact on transmutation of personality and the disruption of life-worlds, social structures which encourage falsification, conformism and exploitation of subordinates, the paradoxes of modernization in third world and the tragedies they create and briefly any restriction which prevents human being from reaching equality and human dignity. These viewpoints are the main reasons which make Raadi an anti modernization ideologist.<em>اکبر رادی</em> را از دیدگاه سیاسی عموما نویسنده ای چپ گرا شناخته اند. اما پژوهش حاضر تلاش می کند از منظری جامعه شناسانه و با بررسی آثار مکتوب وی طی چهار دهه فعالیت نویسندگی، نگاه او را به وجوه مختلف زندگی مدرن –سرمایه داری، فردگرایی و آزادی های فردی، تولید تکنولوژیک، بوروکراسی، ناسیونالیسم و...- بررسی کند. موضع گیری <em>رادی</em> در این زمینه ها و توجه اش به برخی از صداهای به حاشیه رانده شده نشان گر درجه ای از خویشاوندی اندیشه او با هر یک از پارادایم های پیشامدرن، مدرن و پسامدرن است. برای تعریف شاخص های مورد نیاز از یادداشت های متفکرینی چون <em>پیتر برگر، توماس لاکمن </em>و<em> آنتونی گیدنز</em> سود جسته ایم.https://www.jscm.ir/article_46858_2a1bb2e9dbe462761437894d75e66191.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022The Study of Presentation of Family Values And Relation In Farsi One Seriesمطالعه چگونگی بازنمایی ارزش ها و روابط خانوادگی در سریال های شبکه فارسی وان10712446860FAمحمد باقر علیزاده اعظم-عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تبریزاحمد شیریندلفارغ التحصیل کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد واحد تبریز،لیلا جعفریفارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی دانشگاه مازندرانJournal Article20170614Aim of this research is studing how the representation of values and family ties in the broadcasted serial by the network of Persian One and degree of compling with the Iranian-Islamic values and family relations. Method of this study was Targeted content analysing. Based on the findings of this research strategies of representation such as highlighting, natural and stereotyping, including ways of attracting Iranians audiences serial network of Persian One. The results showed: series of Persian one network are trying to communicate with housewives and their influence on their minds. Giving priority to the family and women's issues such as makeup and jewelry and try to reduce their moral and spiritual. The illegitimate sex and infidelity to his wife, highlighting the interplay nicely planned and targeted to attract and pull them out of their moral obligations.پژوهش حاضر با هدف مطالعه نحوه بازنمایی ارزشها و روابط خانوادگی در سریالهای پخش شده از شبکه فارسی وان و میزان مطابقت آن با ارزشها و روابط خانواده ایرانی- اسلامی انجام شده است. روش این پژوهش تحلیل محتوای هدفمند است. بر اساس یافته های این تحقیق استراتژی های بازنمایی مانند برجسته سازی، طبیعی سازی و کلیشه سازی از جمله روش های مهم جلب نظر مخاطبان ایرانی سریال های شبکه فارسی وان به شمار می روند. نتایج این تحقیق نشان داد: سریال های شبکه فارسی وان تلاش دارند تا با خانم های خانه دار بیشتر ارتباط برقرار سازند و بر ذهن آنها رسوخ نمایند. با اولویت دادن به موضوعات درون خانوادهای و زنانه مانند آرایش و زیورآلات و...سعی در کمرنگ کردن مسایل اخلاقی و متعالی دارند. مسائل جنسی نامشروع و خیانت به همسر را برجسته سازی میکند و برنامه ریزی هدفمندی برای جذب مخاطبان و انفعال کشیدن آنان و خروج از تعهدات اخلاقی دارند. https://www.jscm.ir/article_46860_7d1c5168c2d5921424cc7ac19de3cbe5.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022Problem-finding in research:
Obstacles and solutions focusing on dissertation writing and local theory-buildingمسئله یابی در تحقیق؛ محدودیت ها و راهکارها با تمرکز بر پایان نامه نویسی و نظریه پردازی بومی در جامعه شناسی ایران12514246861FAسید وحید میرهبیگیدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170614This article aims to investigate the concerns of today’s Iranians’ sociology regarding two theoretic attitudes: dissertation writing and local theory-building. There are deficiencies and shortages in both of these co-related fields requiring investigation. One of them is problem-finding- which this article focuses on. Problem-finding is somehow recognized simultaneously as the art and experience of researcher. The deeper and more meticulous the article is performed, the stronger both innovation and organization of the research are reinforced and Problem-finding, as the basic block of science, serves as a basis on which theory-building and researching could be formed and honored. On the one hand, what and how the problem is built and found, and on the other hand, why problem is building -as an ontological-methodological basis- ignored is important? In this paper, while reviewing the nature and paradigmatic importance of problem-finding in different paradigms and identifying the methodological position of problem and problem-finding based on available yet related literature, the author presents theory and deals with scrutinizing the subject of problem-finding.نگاه این نوشتار معطوف است به نگرانی هایی که جامعه شناسیِ امروز ایران در باب دو آوردگاهِ تئوریک دارد؛ که یکی پایان-نامه نویسی و دیگری نظریه پردازیِ بومی است. در هر دو این عرصه های مرتبط به هم، کاستی ها و نیازهایی وجود دارد که شایسته-ی بررسی می باشد. یکی از این مشکلات "مسئله یابی" است که پژوهش حاضر بر آن متمرکز است. مسئله یابی به نحوی همزمان به عنوان هنر و تجربه ی پژوهشگر شناخته شده و هرچه دقیق تر و عمیق تر انجام پذیرد، هم بدعت و هم نظام مندی در پژوهش را بیشتر تقویت می نماید. مسئله یابی به مثابه شالوده ی علم، مبنایی را شکل می دهد که نظریه پردازی و پژوهش گری با ابتنا به آن امکان شکل گیری و بالیدن می یابند. از سویی چیستی و چگونگی مسئله و روش یافتنِ آن، و از سوی دیگر دلایل عدم توجه به مسئله یابی به مثابه بنیانی هستی شناختی-روش شناختی حائز اهمیت است. در این مقاله ضمن مروری بر چیستی و اهمیت پارادایمیکِ مسئله یابی در پارادایم های مختلف و تعیین جایگاه روش شناختی مسئله و مسئله یابی، بر اساس داده هایی که از پژوهش های مرتبط در دسترس است، تحلیلی نظری ارائه و به کاوش در مسئله ی مسئله یابی می پردازیم.https://www.jscm.ir/article_46861_942d5507d71babc2eda3ad551f641289.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232252020161022The necessity of conceptualization in social science, a review of the book “Anthropology of Helping Each Other”ضرورت مفهوم پردازی در علوم اجتماعی با نگاهی به کتاب «انسان شناسی یاریگری»14315746862FAعاطفه آقاییدانشگاه تهرانJournal Article20170614<strong> </strong> <br />The pathway of conceptualization and consequently, theorization faces with a recession in Iran, specifically in the area of Social Science. Most activities of this area depend on re-examining existing concepts and lacks localized theoretical grounds related to Iranian society. In this paper with a review of the book “Anthropology of Helping Each Other” written by “Morteza Farhadi” and relying on Weber’s views, specially his attention to conceptualization and explaining historical individuality, I want to show how an Iranian researcher addresses a historical individual in his/her society and seeks to explain and conceptualize the unique concept of space and time of Iranian society. Studying the book “Anthropology of Helping Each Other” shows that the concepts are formed in the abstract level only with conceptualization and commuiting between social objectivity of Iranian society and the Iranian scholar subjectivity, and are used to explain what the Iranian human experiences.سیر مفهوم پردازی و به تبع آن نظریه پردازی به ویژه در حوزه علوم اجتماعی در ایران با نوعی رکود مواجه است. بیشتر فعالیتهای این حوزه معطوف به بازآزمایی مفاهیم موجود در منابع غربی بوده و فاقد مبانی نظری بومی و مرتبط با جامعه ایرانی است. در این مقاله با مروری بر کتاب « انسانشناسی یاریگری» تالیف «مرتضی فرهادی» و با تکیه بر آرای وبر، به خصوص توجه او به مفهوم پردازی و توضیح فردیت تاریخی میخواهم نشان دهم چطور محقق ایرانی به فرد تاریخی جامعه خود می پردازد و در پی توضیح و مفهوم سازی امر یگانهی فضا و زمان جامعه ایران است. مطالعه کتاب «انسان شناسی یاریگری» نشان می دهد تنها با مفهوم پردازی و رفت و آمد بین عینیت اجتماعی جامعه ایران و ذهنیت اندیشمند ایرانی است که مفاهیم در سطح انتزاعی شکل می گیرند و برای توضیح آنچه انسان ایرانی تجربه می کند به کارمی آیند.https://www.jscm.ir/article_46862_f6468f7ea4f13a08299b22f06bba57f0.pdf