TY - JOUR ID - 69990 TI - خبرجعلی: زایش زیست‌بوم گمراهی در فضای سایبری JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - الوندی, پدرام AD - دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 24 SP - 51 EP - 72 KW - کلمات کلیدی: خبرجعلی KW - زیست‌بوم رسانه‌‌ها KW - زیست‌بوم گمراهی KW - ارتباطات خودگزین DO - N2 -  گسترش رسانه‌های شهروندی و محتوای تولیدشده توسط کاربران، افراد زیادی را وارد زیست‌بوم رسانه‌ها کرده است. حضور شهروندان در این فضا در عمل به تحول در فرآیند دروازه‌بانی وبرجسته‌سازی اخبار انجامیده است و همانگونه که کاستلز توصیف می‌کند با مفهوم جدیدی به نام ارتباطات خودگزین در زیست‌بوم جدید رسانه‌ها روبرو هستیم. در این زیست‌بوم با افزایش وسیع حجم اطلاعات، خواسته و ناخواسته تولید اطلاعات گمراه‌کننده و غلط افزایش یافته است و خبرجعلی را به مسأله محور دنیای خبر و رسانه تبدیل کرده است تا جایی که از آن به عنوان «زیست‌بوم گمراهی» یاد می‌شود. در این مقاله ضمن مرور این روند، و روند بسط و گسترش خبرجعلی، شش قالب نشر و گسترش آن بررسی شده است. مروری بر مقالات منتشرشده درباره خبرجعلی در نشریات علمی در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که خبرجعلی از ۶ مسیر تعریف عملیاتی شده است. این ۶ مسیر عبارتند از : طنز و هجو ، تقلید ، اخبار ساختگی ، دستکاری ، پروپاگاند ا، تبلیغات کلمات کلیدی: خبرجعلی، زیست‌بوم رسانه‌‌ها، زیست‌بوم گمراهی (misinformation ecosystem)، ارتباطات خودگزین، پروپاگاندا، تبلیغات، هجو(satire)، تقلید (parody) ، دستکاری (manipulation) UR - https://www.jscm.ir/article_69990.html L1 - https://www.jscm.ir/article_69990_5ec98f354a936bf5ac0c3603b25a158d.pdf ER -