TY - JOUR ID - 162362 TI - از منبر تا نمایشی شدن؛ بازنمود سلبریتی‌گونه روحانیون در اینستاگرام JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - بیچرانلو, عبدالله AU - مومنی, علی AD - عضو هیات علمی گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 11 IS - 45 SP - 11 EP - 43 KW - روحانیون KW - اینستاگرام KW - نمایش KW - فرهنگ شهرت KW - بازنمود DO - N2 - با گسترش دسترسی به رسانه‌های اجتماعی در ایران، روحانیون نیز در این رسانه‌ها فعالیت کرده‌اند و علاوه بر تولید محتوای دینی، به طرح اموری غیردینی برای جلب توجه مخاطبان/دنبال‌کنندگان خود در صفحات کاربری در شبکه‌های اجتماعی روآورده‌اند.در این پژوهش، 71 پست اینستاگرامی روحانیون موردمطالعه بر اساس شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند، تحلیل مضمون، شده است. نتایج تحلیل، حاکی است امور غیردینی در 2 مضمون «سیالیت روحانیت اینستاگرامی» و «گذار روحانیت اینستاگرامی از حریم خصوصی به محیط نمایشی» بروز پیدا کرده‌اند. روحانیون مطالعه‌شده با بازنمود نگرش‌های سیاسی، فعالیت‌های ورزشی، همراهی با سلبریتی‌ها، مصرف فرهنگی و از طرف دیگر، بازنمود منزل و خود غیرروحانی، امور متنوعی را برای جلب همراهی کاربران با صفحات این روحانیون نمایش داده‌اند. ارتباط این شیوه از نمایش در اینستاگرام با فرهنگ شهرت، دال بر شباهت فعالیت سلبریتی‌ها مانند نمایش زندگی روزمره، حریم خصوصی و اظهارنظرهای گوناگون است که برمبنای مدل ارتباطی توجه‌محور، به‌دنبال افزایش شهرت در اینستاگرام و کسب سرمایۀ توجه بیشتر هستند. لذا گذار روحانیت از بازنمود دغدغه‌مندی‌های دینی و غیردینی، به بازنمود امرغیردینی برای جلب توجه بیشتر، آن را به «روحانیت نمایشی» مطابق با مؤلفه‌های شبه‌سلبریتی تبدیل کرده است. UR - https://www.jscm.ir/article_162362.html L1 - https://www.jscm.ir/article_162362_e34f05863715c02c28d047afb6699617.pdf ER -