TY - JOUR ID - 145024 TI - رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی با اعتماد معلمان شهرستان پارس آباد JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - محمدی, زهرا AU - عوض پور, اعظم AD - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور AD - کارشناسی ارشد جامعه شناسی و دبیر دبیرستان در پارس آباد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 39 SP - 45 EP - 67 KW - "شبکه های اجتماعی مجازی" KW - "اعتماد" KW - "معلمان" KW - "پارس آباد" DO - N2 - امروزه نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در زندگی مردم بسیار پررنگ و اثرگذار شده است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی شبکه‌های اجتماعی مجازی با اعتماد معلمان انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان پارس آباد، به تعداد 290 نفر در سال تحصیلی 1400 -1399 است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 165 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود و روش نمونه‌گیری پژوهش به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، از طریق فضای مجازی و سایت مربوط به معلمان به روش سهمیه‌ای پر شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد تا رابطه بین متغیر مستقل (شبکه‌های اجتماعی مجازی) و متغیرهای وابسته اعتماد (اعتماد بین شخصی، اعتماد تعمیم یافته، اعتماد نهادی و اعتماد مدنی) معلمان مورد سنجش قرار گیرد. نتایج نشان داد که بین شبکه‌های اجتماعی مجازی با اعتماد همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. شبکه اجتماعی مجازی بر روی اعتماد بین شخصی و نهادی تاثیر مثبت و مستقیم دارد اما بر روی اعتماد مدنی تاثیر منفی و معکوس دارد. بین استفاده از شبکه‌های مجازی و اعتماد تعمیم یافته رابطه وجود نداشت. UR - https://www.jscm.ir/article_145024.html L1 - https://www.jscm.ir/article_145024_7adbed330c6f5cbf740496aa3b6b0775.pdf ER -