TY - JOUR ID - 143942 TI - «مفهوم سست عامه» در نگاهی جامعه‌شناختی به دوگانۀ هنر والا / هنر عامه JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - مسعودیان, مهدی AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 39 SP - 131 EP - 148 KW - جامعه شناسی هنر KW - عامه KW - نخبه KW - هالۀ هنری KW - والتر بنیامین KW - اجراگری KW - جودیت باتلر DO - N2 -   چکیده: رویکرد جامعه شناسانه به هنر بر این اصل استوار است که نه تنها هنرمند و اثر هنری دارای هیچ ذات منحصر بفرد، رازآمیز و یگانه­ای نیست، بلکه محصول زمینه و موقعیت اجتماعی می­باشد. رویکرد فوق این امکان را فراهم می­آورد تا بتوانیم به مطالعۀ جامعه شناختی دوگانۀ هنر عامه/هنر والا یا مشروع بپردازیم، لذا ما در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش هستیم که اگر نظام دوگانۀ  فوق به معنای تعریف «یکی» بر مبنای تفاوت با «دیگری» است، چگونه می­توان امکانی برای واژگونی رابطۀ فوق متصور شد؟ ما در این پژوهش از مفهوم هالۀ هنری والتر بنیامین و نظریۀ نمایشی جنسیت جودیت باتلر بهره می­گیریم. این پژوهش با توجه به بازار خرید و فروش «اصل» آثار هنری در حراجی­ها و «نمونۀ» موتسارت نشان می­دهد که ما در عصر تکثیر الکترونیکی با «افول هالۀ هنری» مواجه نبوده و  مفهوم «هاله»، مفهومی «سیال» و وابسته به موقعیت است. این امر موجب آشکار شدن این واقعیت می­شود که جایگاه فرد بین صنعتگر و هنرمند بودن، بسته به موقعیت در حرکت بوده و ناپایدار می­باشد، این امر به نوبۀ خود، کمک می­کند تا به این نتیجه دست یابیم که اجراگری هویت عامه/نخبه، بسته به موقعیت بکار گرفته می­شود، و ما می­آموزیم که در موقعیت­های متفاوت به گونه­ای ایفای نقش کنیم که گویی عامه یا نخبه هستیم. از این روست که می­توان به این نتیجه دست یافت که مفهوم «عامه» مفهومی سست و سیال است؛ و دقیقأ به همین دلیل، شاید بتوان امکان واژگونی نظام دو گانۀ فوق را فرض کرد، و از این طریق راه­هایی برای رویارویی با سیاست هویت گشود. UR - https://www.jscm.ir/article_143942.html L1 - https://www.jscm.ir/article_143942_de92cd314650f14f8d024643b5b952e5.pdf ER -