%0 Journal Article %T پلتفرمی‌شدن و بازتعریف اکوسیستم رسانه‌های خبری %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A الوندی, پدرام %A خانیکی, هادی %A اکبرزاده جهرمی, سید جمال %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 11 %N 44 %P 11-41 %! پلتفرمی‌شدن و بازتعریف اکوسیستم رسانه‌های خبری %K پلتفرم %K پلتفرمی‌ شدن %K اکوسیستم رسانه‌های خبری %K مدل کسب و کار رسانه‌ها %R %X در ده سال گذشته الگوی مصرف اخبار تغییراتی اساسی داشته و مخاطبان بیش از قبل از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی اخبار را دریافت می‌کنند. این روند از دیجیتالی‌شدن و پدیده همگرایی آغاز شد، با ظهور روزنامه‌نگاری شبکه‌ای تداوم یافت و با محوریت یافتن پلتفرم‌ها منجر به تحولاتی بنیادین در اکوسیستم رسانه‌های خبری شد. سازوکارهای اصلی پلتفرم‌ ها یعنی «داده‌ای‌شدن»،‌ «کالایی‌شدن» و «انتخاب» در این فرآیند تحولی اثرگذار بوده است. همچنین الگوریتم‌های پلتفرمی سه فعالیت «کشش»، «تسهیل» و «انطباق» را برای جذب کاربر/مخاطبان، تسهیل مسیر حرکت آن‌ها در پلتفرم و ارائه خدمات براساس نیاز آن‌ ها دنبال می‌ کنند. رفتار پلتفرم‌ ها پیامدهای مختلفی از جمله افول مدل‌های سنتی کسب درآمد برای رسانه‌ ها و کوچ مخاطبان و آگهی‌ دهندگان به بسترهای پلتفرمی را به دنبال داشته است. در مجموع فرآیندهای ناشی از «پلتفرمی‌ شدن» به بازتعریف فرآیندها و نسبت میان بازیگران در اکوسیستم رسانه‌ های خبری منجر شده است. %U https://www.jscm.ir/article_152107_b2056790ce9c777f233b5c385f7c1d31.pdf