%0 Journal Article %T واکاوی رابطه تفکر انتقادی و تعهد مذهبی با اثربخشی سواد رسانه‌ای %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A رسولی, محمدرضا %A انصاری جعفری, محمد حسین %A خواجه نوری, نسترن %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 9 %N 37 %P 71-84 %! واکاوی رابطه تفکر انتقادی و تعهد مذهبی با اثربخشی سواد رسانه‌ای %K تعهد مذهبی %K تفکر انتقادی %K تفکر نقادی %K سواد رسانه‌ای %R %X پژوهش حاضر با هدف واکاوی رابطه تفکر انتقادی و تعهد مذهبی با اثربخشی سواد رسانه‌ای در بین دانش‌آموزان سال دوازدهم دوره متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران انجام شد. شرکت کنندگان در این پژوهش مشتمل بر 203 دانش‌آموز بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه‌های: تعهد مذهبی، تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای گردآوری شد و از طریق روش همبستگی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج کلی پژوهش نشان داد که بین تعهد مذهبی و تفکر انتقادی با سواد رسانه‌ای رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. یافته‌ها نشان دادند که بین تفکر انتقادی با سواد رسانه‌ای رابطه‌ای نیرومندتر نسبت به رابطه تعهد مذهبی با سواد رسانه‌ای وجود دارد. یافته‌ها همچنین نشان دادند که بین کمال یا بلوغ به عنوان یکی از مؤلفه‌های تفکر انتقادی با سواد رسانه‌ای رابطه‌ای مثبت ولی بسیار ناچیز وجود دارد. همچنین رابطه مؤلفه‌های تعهد مذهبی با سواد رسانه‌ای نزدیک به هم و متوسط بوده ولی روابط هر دو مؤلفه با زیر مقیاس آگاهی از اهداف پنهان سواد رسانه‌ای بسیار ناچیز بود. بنابراین ایجاد زمینه‌های مناسب برای تقویت تعهد مذهبی و آموزش مهارت تفکرانتقادی، می‌تواند اثربخشی سواد رسانه‌ای را ارتقا بخشد. %U https://www.jscm.ir/article_134605_785d7ba363b4e186901f0e8a02c20927.pdf