%0 Journal Article %T بررسی رابطه ابزارهای جهانی سازی و نگرش دانشجویان نسبت به آن %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A رضادوست, کریم %A ملتفت, حسین %A نصراللهی قلعه عبدشاهی, حمیدرضا %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 9 %N 36 %P 110-128 %! بررسی رابطه ابزارهای جهانی سازی و نگرش دانشجویان نسبت به آن %K فناوری‌های ارتباطی %K محصولات صنعتی %K محصولات فرهنگی %K تبلیغات تجاری %K نگرش %R %X جهانی‌سازی فرایندی تاریخی در ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که منجر به ورود عوامل غیربومی در حوزه‌ها و قلمروهای بومی می‌گردد و بر دیگر جوامع در سطوح مختلف تأثیر می‌گذارد. این پژوهش در پی بررسی تأثیر برخی از ابزارهای مؤثر جهانی‌سازی(شامل: میزان استفاده از فناوری‌های ارتباطی، محصولات صنعتی، محصولات فرهنگی و تبلیغات تجاری) بر نگرش دانشجویان نسبت به آن است. مبنای نظری این پژوهش، نظریه گیدنز در باب جهانی‌شدن است و جامعه آماری آن نیز 16409 دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 نفر انتخاب گردید. روش پژوهشی در این تحقیق، روش پیمایشی است و از ابزار پرسشنامه در جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. داده‌ها، پس از گردآوری با کمک نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهشی حاکی از آن هستند که بین ابزارهای جهانی‌سازی و نگرش دانشجویان نسبت به آن، یک رابطه همبستگی مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که ابزارهای جهانی‌سازی، در مجموع 24 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین می‌کنند. با توجه به پیشینه نظری و تجربی و با توجه به نتایج حاصله، می‌توان گفت که جهانی‌سازی با کمک ابزارهای خود در حال تغییر و تأثیرگذاری بر نگرش دانشجویان در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است؛ به نحوی که نگرش‌های یاد شده به سوی ارزش‌های جهانی‌سازی که از سوی غرب آموزش داده می‌شوند؛ تمایل نشان می‌دهند. %U https://www.jscm.ir/article_133186_e23a2f656c5d4542e8ad275d402e26c2.pdf