%0 Journal Article %T اینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعه‌ی موردی صدف بیوتی %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A قنبری, عباس %A جبارپور, فائزه %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 8 %N 33 %P 69-82 %! اینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعه‌ی موردی صدف بیوتی %K اینستاگرام %K بلاگر %K سبک زندگی %K ارتباطات %R %X هدف این مقاله ارزیابی استوری‌های پیج اینستاگرام صدف‌بیوتی،که از سوی مجله فوربز به عنوان دومین بلاگر اثرگذار اینستاگرام در سال 2019 انتخاب شد، و نحوه‌ی نمایش سبک‌زندگی ، نوع ارتباط‌گیری‌اش با مخاطبان، میزان و نحوه‌ی تبلیغات محصولات یا خدمات آرایشی و غیر آرایشی و همچنین جهت‌گیری وی درخصوص موضوعات مختلف است.این مطالعه از طریق روش تحلیل محتوا انجام شده و تمامی استوری های پیج صدف بیوتی در یک بازه زمانی 20 روزه براساس مقوله‌ها و کدهای محقق ساخته مورد کدگزاری قرار گرفته‌اند.در این پژوهش برای تحلیل نتایح تحقیق از نظریات زیمل، وبلن و وبر در خصوص مولفه‌های سبک زندگی،یادگیری اجتماعی آلبرت باندورا و همسازی ارتباطات گایلز بهره گرفته شده است. از مهمترین نتایج تحقیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:بیشتر استوری‌های صدف‌بیوتی اختصاص به محتواهای «اطلاع‌رسانی» و «سرگرم‌کننده» داشته است،بیشترین محورهای استوری‌هایش متعلق به محور «سفر» و موضوعات «شخصی» بوده است، او عموما تبلیغ پیج، کالا یا خدماتی را می‌کند که از آن‌ها استفاده کرده و راضی و مطمئن بوده است،در اغلب موضوعات صدف‌بیوتی جهت‌گیری مثبت و موافق داشت،نوع ارتباط‌گیری‌اش با مخاطبان غالبا «صمیمی و مودبانه» بوده است و در طی دوره مطالعاتی این تحقیق ،صدف‌بیوتی اصلا به مسائل سیاسی به‌ویژه در ارتباط با ایران و مباحث اعتقادی و مذهبی نپرداخته است. براساس نتایج بدست آمده،مولفه‌های سبک زندگی که زیمل، وبلن و وبر از آن‌ها یاد می‌کنند در استوری‌های این پیج به وفور دیده می‌شود؛درواقع صدف‌بیوتی با نمایش جزییات سبک زندگی خود،زمینه را برای تقلید و الگوبرداری مخاطبانش به ویژه با ایجاد ارتباطی نزدیک و صمیمی با آن‌ها فراهم می‌کند. %U https://www.jscm.ir/article_109296_39576600ee4ea5976dcf1aae9cac9481.pdf