%0 Journal Article %T مدل علی تمایل رفتاری جوانان به استفاده از برنامه های ماهواره ای %J جامعه فرهنگ رسانه %I انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 3855-2322 %A صیف, محمد حسن %A علی پور, سحر %A تاجوران, مرضیه %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 8 %N 31 %P 103-123 %! مدل علی تمایل رفتاری جوانان به استفاده از برنامه های ماهواره ای %K هنجار ذهنی %K جوانان %K ماهواره %R %X امروزه رسانه ها ابزار اصلی اثرگذار بر تحولات فرهنگی و اجتماعی و تغییرات سیاسی در جامعه هستند. در این میان ماهواره یکی از رسانه های بسیار تأثیرگذار در عصر حاضر می باشد، لذا لازم است مسئولین رسانه ای کشور به ویژه در سطح رسانه ملی با آگاهی از این تاثیر به مقابله اثربخش با رسانه های ماهواره ای پرداخته و ضمن پاسخگویی به نیازهای رسانه ای مردم در اقشار و گروه های مختلف، مخاطبین خود را در برابر این تهاجم حفظ نمایند. مقاله پیش رو  با هدف نقش درک از هنجار ذهنی بر تمایلات رفتاری جوانان در استفاده از برنامه های ماهواره در بین افراد بالای 15 سال مناطق شهری استان فارس انجام شده است که به صورت تصادفی چندمرحله ای خوشه ای، نمونه ای معادل 600 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش، اثر مستقیم متغیرهای سودمندی استفاده از ماهواره و نگرش نسبت به ماهواره بر قصد استفاده از ماهواره معنادار است. ولی اثر مستقیم متغیرهای هنجار ذهنی و درک از سهولت استفاده از ماهواره بر قصد استفاده از ماهواره معنادار نیست. %U https://www.jscm.ir/article_102684_fabe68dd7e109ea22b16d905bfae65d5.pdf