@article { author = {ilali, seyed hassan and Hoseiniamin, Seyedeh Narges and Nami, Mina}, title = {Causes of the tendency of Iranian users to virtual networks}, journal = {Society Culture Media}, volume = {6}, number = {25}, pages = {67-86}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {Each Iranian user spends a lot of time in virtual networks. Pseudo community or the virtual community replaces real society for this users and the reproduction of the culture of everyday life of real world crystallized in cyberspace. This virtual culture is against formal culture which creates a vast arena of information and semantic expressions. These actors have their own motives, needs, diagnoses, shortcomings, limitations, demands and imposition of their social organization and this features are with them in virtual in networks. This research seeks to identify the causes of tendency of Iranian users to social networks. The research method is qualitative and it has been done with thematic analysis. It used the library research method and interviews. The statistical population includes professors, experts and experts in communications science, information technology, social sciences, social psychology, political science, cultural and anthropological studies as well as active users (group managers, channels or high-profile pages in Telegram, Instagram, Twitter, Facebook,...). 25 people were interviewed. At first the purposive or judgment sampling was used and then snowball sampling method was used. The MAXQDA software was used to draw thematic network model.  The results of the research findings about the causes of the tendency of users to virtual networks identified in the 10 main themes; attractive, novelty and innovation, narcissism and the presentation of self, multiple virtual identities, fulfilling diverse needs, eliminating communication gaps and information gaps, elimination of exclusion and restriction, networking and interactive communication, promotion of social awareness, citizen participation and economic empowerment.}, keywords = {Users,Tendency,Virtual Networks,Thematic Analysis}, title_fa = {علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی}, abstract_fa = {هر کاربر ایرانی طی شبانه‎روز زمان زیادی را در شبکه‌های مجازی می‏گذراند. برای کاربران این شبکه‌ها، شبه‌جامعه یا جامعۀ مجازی جایگزین جامعۀ واقعی می‌شود و بازتولید فرهنگ روزمرۀ جهان واقعی در فضای مجازی متبلور شده است. این فرهنگ مجازی، در برابر فرهنگ رسمی قراردارد که عرصۀ وسیعی از اطلاعات و کردهای معنایی را ایجاد می‌کند. این کنش‎گران انگیزه‌ها، نیازها، تشخیص‌ها، کمبودها، محدودیت‌ها، تقاضاها و تحمیل‌های سازمان اجتماعی خاص خود را دارند که در شبکه‏های مجازی، همراه آن‎هاست. این تحقیق در صدد شناسایی علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه‌های مجازی است.      روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام‎ شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‎ای و مصاحبه استفاده شد. جامعۀ ‌آماری ‌شامل اساتید، ‌صاحب‌نظران ‌و ‌خبرگان ‌علوم‌ ارتباطات، فن‎آوری اطلاعات، علوم اجتماعی‌، ‌روانشناسی اجتماعی‌، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و مردم‌شناسی و ‌همچنین‌، کاربران‌ فعال ‌(مدیران‌ گروه‌ها، کانال‌ها ‌یا ‌صفحات‌ پربازدید در تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و غیره) است. 25 نفر برای نمونه انتخاب شدند و مصاحبه از ایشان صورت گرفت. برای انتخاب مصاحبه‌شوندگان، ابتدا از روش نمونه‌گیری هدفمند یا قضاوتی و سپس از روش نمونه‌گیری گلوله‎برفی استفاده شد. ساخت مدل نهایی شبکه مضامین با نرم‌افزار MAXQDA انجام گرفت. نتایج حاصل از یافته‏های تحقیق در خصوص علل گرایش کاربران به شبکه‌های مجازی در 10 مضمون اصلی؛ جذابیت، تازگی و نوآوری، خودشیفتگی و نمایش خود، هویت‌های مجازی چندگانه، رفع نیازهای متنوع، رفع خلأهای ارتباطی و اطلاعاتی، رفع محرومیت و محدودیت، ارتباط شبکه‎ای و تعاملی، ارتقاء آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی و توانمندی اقتصادی طبقه‌بندی شده است.}, keywords_fa = {کاربران ایرانی,گرایش,شبکه‌های مجازی,تحلیل مضمون}, url = {https://www.jscm.ir/article_70438.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_70438_59b70abb23493aef8579dbf93db6fe84.pdf} }