@article { author = {Pedram, Alvandi}, title = {Fake News: Misinformation ecosystem in cyberspace}, journal = {Society Culture Media}, volume = {6}, number = {24}, pages = {51-72}, year = {2017}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The expansion of citizen media and the content produced by users have brought many people into the media ecosystem.}, keywords = {Fakenews,Media Ecosystem,Misinformation Ecosystem,Mas Self Communication}, title_fa = {خبرجعلی: زایش زیست‌بوم گمراهی در فضای سایبری}, abstract_fa = { گسترش رسانه‌های شهروندی و محتوای تولیدشده توسط کاربران، افراد زیادی را وارد زیست‌بوم رسانه‌ها کرده است. حضور شهروندان در این فضا در عمل به تحول در فرآیند دروازه‌بانی وبرجسته‌سازی اخبار انجامیده است و همانگونه که کاستلز توصیف می‌کند با مفهوم جدیدی به نام ارتباطات خودگزین در زیست‌بوم جدید رسانه‌ها روبرو هستیم. در این زیست‌بوم با افزایش وسیع حجم اطلاعات، خواسته و ناخواسته تولید اطلاعات گمراه‌کننده و غلط افزایش یافته است و خبرجعلی را به مسأله محور دنیای خبر و رسانه تبدیل کرده است تا جایی که از آن به عنوان «زیست‌بوم گمراهی» یاد می‌شود. در این مقاله ضمن مرور این روند، و روند بسط و گسترش خبرجعلی، شش قالب نشر و گسترش آن بررسی شده است. مروری بر مقالات منتشرشده درباره خبرجعلی در نشریات علمی در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که خبرجعلی از ۶ مسیر تعریف عملیاتی شده است. این ۶ مسیر عبارتند از : طنز و هجو ، تقلید ، اخبار ساختگی ، دستکاری ، پروپاگاند ا، تبلیغات کلمات کلیدی: خبرجعلی، زیست‌بوم رسانه‌‌ها، زیست‌بوم گمراهی (misinformation ecosystem)، ارتباطات خودگزین، پروپاگاندا، تبلیغات، هجو(satire)، تقلید (parody) ، دستکاری (manipulation)}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: خبرجعلی,زیست‌بوم رسانه‌‌ها,زیست‌بوم گمراهی,ارتباطات خودگزین}, url = {https://www.jscm.ir/article_69990.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_69990_5ec98f354a936bf5ac0c3603b25a158d.pdf} }