@article { author = {asadi karam, azar and barekat, mahya}, title = {The Role of Social Networks in Promoting Media Literacy}, journal = {Society Culture Media}, volume = {6}, number = {22}, pages = {11-28}, year = {2017}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The principal objective of this paper is to study the role of social networks in promoting and developing media literacy. In this article, the development of media literacy in interpersonal communication actions level in social media, especially Facebook and Twitter, is examined. In the literature review of this article, the theory about participatory communication is considered. Also the five -dimension pattern is derived from media literacy based on Jeff Scher and Len Masterman theory and interpersonal communication as one of dimensions of media literacy is examined in order to analyze the role of interpersonal communication actions for developing media literacy.  The research method used in this paper is qualitative content analysis due to the subject. In this paper 10 statuses of Facebook users are examined. These statuses are about media literacy. The findings revealed that Facebook users' interpersonal communication actions in their statuses can eventually improve their media literacy in five dimensions namely transparency, language, decoding, representation and motivation.}, keywords = {Critical Idea,Interactive Media,social network,Personal Actions}, title_fa = {نقش شبکههای اجتماعی در ارتقای سواد رسان های}, abstract_fa = {مسئله این مقاله بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی در ارتقا و گسترش سواد رسانه‌ای است. در این مقاله چگونگی گسترش سواد رسانه‌ای در سطح کنش‌های میان فردی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توییتر بررسی‌شده است. در بخش نظری مقاله، نظریه ارتباطات مشارکتی مورد توجه قرارگرفته است. همچنین مدل الگوی پنج بعدی سواد رسانه‌ای انتقادی بر اساس نظریات لن مسترمن و جف شر استخراج و مفهوم کنش‌های بین فردی به‌عنوان یکی از سطوح سواد رسانه‌ای بررسی‌شده است تا بتوان نقش کنش‌های بین فردی در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور گسترش سواد رسانه‌ای را تحلیل کرد. روش تحقیق به کار گرفته‌شده در این تحقیق، روش تحلیل محتوای کیفی است. با توجه به موضوع مقاله، از میان روش‌های گوناگون در تحلیل محتوای کیفی، «تحلیل محتوای کیفی عرفی» انتخاب‌شده است. بر این اساس بیست پست از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توییتر که در آن به مفهوم سواد رسانه‌ای پرداخته‌اند، تحلیل و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که کنش‌های میان فردی کاربران این دو شبکه اجتماعی در قالب پست‌های نوشته‌شده می‌تواند در پنج بعد شفافیت، زبان، رمزگشایی، بازنمایی و انگیزه منجر به آگاهی بخشی به مخاطبان و درنهایت گسترش سواد رسانه‌ای شود.}, keywords_fa = {ارتباطات مشارکتی,تفکر انتقادی,رسانه‌های تعاملی,سواد رسانه‌ای,شبکه‌های اجتماعی,کنش‌های فردی}, url = {https://www.jscm.ir/article_58015.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_58015_403f965930b72bfa70d2adb226516cc6.pdf} }