@article { author = {delavari, ali and khaniki, hadi and shah hosseini, vahideh}, title = {Case Study of Performing Media Literacy Lesson Plan for Fourth Grade Primary School Students}, journal = {Society Culture Media}, volume = {4}, number = {16}, pages = {11-41}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {Media literacy promotion is the requirement of the present era permeated with media messages. But it doesn't come true automatically; besides it demands rigid and regular training and planning, strictly recommended to be done from early ages. This article is in fact a report of a pilot lesson plan regarding Media Literacy Education performed in the fourth grade of Sama One Elementary School. For initial lesson plans, library and document studies were carried out; moreover through participant observation, the implementation of lesson plans in each session was recorded. Research findings suggest that after passing this course, we approached the media literacy training goals from cognitive and critical viewpoints.    The purpose of presenting this article is to attain a comprehensive plan concerning this considerate issue for different parts of the country through various reports of performing regular courses of Media Literacy Education for all ages, in addition to studying and analyzing their strengths and weaknesses. }, keywords = {Operational Implementation of Media Literacy,Cognitive Media Literacy,Critical Media Literacy,Metacognitive Evaluation}, title_fa = {مطالعه موردی اجرای طرح درس سواد رسانه‌ای برای دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی}, abstract_fa = {از الزامات عصر حاضر، ارتقای سواد رسانه‌ای در دنیای فراگیر از پیام‌های رسانه‌ای است. و اما سواد رسانه‌ای خود به خود در افراد ارتقا نمی‌یابد و نیازمند آموزش و برنامه‌ریزی منظم و جدی است که خصوصاً از سنین پایین توصیه می‌شود. این مقاله گزارشی است از اجرای آزمایشی طرح درسی در خصوص سواد رسانه‌ای، که طی هشت جلسه، در پایه چهارم ابتدایی دبستان پسرانه «سما 1» در سال 1392 اجرا شد. برای نگارش اولیه طرح درس‌ها، از روش مطالعه کتابخانه‌ای و اسنادی استفاده و با مشاهده همراه با مشارکت روند اجرای طرح درس‌ها در هر جلسه، ثبت و ضبط شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که دانش‌آموزان پس از گذراندن این دوره به اهداف آموزش سواد رسانه‌ای در رویکرد شناختی و دیدگاه انتقادی نزدیک شدند. هدف از ارائه این گزارش آن است که با در دست داشتن گزارش‌های گوناگونی از اجرای دوره‌های منظم آموزش سواد رسانه‌ای برای مقاطع مختلف سنی و بررسی و تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها، بتوان به طرح جامعی در خصوص این مهم و برای اقصی نقاط کشور دست یافت. }, keywords_fa = {اجرای عملیاتی سواد رسانه‌ای,سواد رسانه‌ای شناختی,سواد رسانه‌ای انتقادی,ارزشیابی فراشناختی}, url = {https://www.jscm.ir/article_47088.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_47088_0189c7c0a46277679245afc3bdfe1c19.pdf} }