@article { author = {Niazi, Mohsen and Sarhad, Sajad and Moradi, Sajad and Shahroudi, Razieh}, title = {A survey on studies on Social network as public sphere in Iran}, journal = {Society Culture Media}, volume = {5}, number = {20}, pages = {73-86}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {Cyberspace could be defined as a complex area of human relations in all dimensions and layers which has appeared in the social world of actors and nearly found its place in Iran society in the modern era. This created human space has various levels and functions which are worthy of reflection, deliberation and scientific explanation. Based on that, this article aims to critically scrutiny the issues related to the scientific researches which follow the relationships between social networking sites and the idea of Habermas's public sphere. The method of this research is text analysis, and its sample size is nine research works which have been analyzed. The results suggest that researchers in this field believe in two readings of the social network of Facebook, which are two ideal types: pros and cons. The authors believe that it's possible to go beyond the arguments made in these research articles and have a conditional reading of the cyberspace as a public sphere.}, keywords = {Public Sphere,social networking sites,Ideal Space Situation,Communication Action}, title_fa = {شبکه‌های اجتماعی به مثابه حوزه‌ عمومی: تحلیل پژوهش‌های انجام‌شده در ایران}, abstract_fa = {فضایِ مجازی را می‌توان عرصه­ای پیچیده از روابط انسانی در تمامی ابعاد و لایه‌های دانست که در عصر مدرن، در میانِ جهانِ اجتماعیِ کنشگران ظهور نموده و تا حدی نیز جای خود را در جامعه ایران بازکرده است. این فضایِ ایجاد شده انسانی دارایِ سطوح و کارکردهای گوناگونی است که درخور تأمل، اندیشه­ورزی و تبیین علمی است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله، بررسیِ انتقادیِ مباحثِ مرتبط با پژوهش­های علمی است که ذیلِ عنوان ارتباط بینِ نسبتِ شبکه‌های اجتماعی و ایده حوزه عمومی در معنای هابرماسی کلمه نگارش شده­اند.  روش پژوهش حاضر تحلیلِ متن است. متونی که مورد تحلیل قرار گرفتند و حجم نمونه، نُه کارِ پژوهشی است که به روش نمونه‌گیری اشباع نظری انتخاب شده­اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پژوهشگران در این عرصه قائل به دو خوانش از شبکه اجتماعیِ فیس­بوک هستند که در دو تیپ آرمانیِ مخالفان و موافقان قرار می‌گیرند. نگارندگانِ مقاله برآنند که می‌توان از استدلال‌های پژوهشی صورت­گرفته در این مقالات پژوهشی فراتر رفت و خوانشی مشروط از فضایِ مجازی به‌مثابه حوزه عمومی داشت. }, keywords_fa = {حوزه‌ عمومی,تحلیل متن,شبکه‌های اجتماعی,وضعیتِ آرمانیِ گفتار,کنشِ ارتباطی}, url = {https://www.jscm.ir/article_46849.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_46849_7f8ecf9976522f6513bf6c8c10f000d6.pdf} }