@article { author = {Ghobadi, Alireza and ZAre MEhrjerdi, Masoud and Nezami, Asieh}, title = {The role of cultural capital in the formation of cultural propaganda}, journal = {Society Culture Media}, volume = {5}, number = {20}, pages = {47-73}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = { Cultural capital, is the nations’ unwritten properties that make up their cultures, civilizations and forms theirs identity too. Compliance with the principles and values ​​of the society and popular culture always makes the community to maintenance these capitals conscious and unconsciously and transfer it to the next generations as a gift.These traces, each of which reflects the talent and art of communities on the one hand and reflected various political, economic, social and cultural problems of its time on the other hand, have been the particular and the general interest of the specific audiences during the many years.It works with all spiritual values ​​that have been in place without the cultural and economic markets are used, they cannot produce proper representation for the community without entering to soci-economic markets. This study seeks to cultural assets as cultural propaganda tool for the formation of a community among the audience of community and admission.In this way used two cultural theories as theoretical framework. The first one is peter Burdeo’ theories as “Cultural reproduction” and the second one is related to Clifford Geertz as Cultural interpretation”.   According to the audiences division into two categories as emic and etic these two theories has been used. By the use of qualitative methods (documentary and direct observations) we tried to study the characters and potentials of cultural capitals for accepting cultural propaganda in the societies. Finally by the use of Katler’s theory in the name of “customers behavior model” we tries to find the meaning of cultural capital and cultural advertisement relations and finding its role for forming and promoting reinforcement of cultural propaganda. The case study in this study related to wrote tools market and its affection on cultural capital markets. Of course it is complementarity for Katler’s “customer’s behavior model”.}, keywords = {Cultural capital,cultural propaganda,communication,culture,interpretive}, title_fa = {نقش سرمایه فرهنگی در شکل گیری تبلیغات فرهنگی}, abstract_fa = {سرمایه های فرهنگی، اموال نانوشته ملت ها هستند که هویت آن ها را تشکیل می دهد و فرهنگ مردمان آن را می سازند. انطباق با فرهنگ عامه و اصول و ارزش های جامعه باعث می شود تا آن جامعه همواره این سرمایه ها را به صورت آگاهانه و غیرآگاهانه حفظ و نگهداری کند و مانند هدیه‌ ای به نسل های پس از خود منتقل سازد. این آثار که هرکدام بازتاب ذوق و هنر جوامع از یکسو و بازتاباننده مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمان خود از سوی دیگر هستند، در طول سال ها مورد توجه مخاطبان خاص و عام خود قرار گرفته اند. اما این آثار با تمام ارزش‌های معنوی که در خود جای داده اند، بی آنکه به بازارهای مختلف فرهنگی و اقتصادی وارد شوند و مورد استفاده قرار گیرند، نمی توانند نمایندگان مناسبی برای جامعه تولید کننده آن باشند. پژوهش حاضر در صدد است تا سرمایه های فرهنگی را با عنوان ابزاری برای شکل‌گیری تبلیغات فرهنگی یک جامعه در بین جوامع مخاطب خود معرفی کند و همچنین شرایط پذیرش آن ها را از سوی مخاطبان مورد بررسی قرار دهد. در این راه از دو نظریه باز تولید فرهنگ یپیر بوردیو و نیز، نظریه تفسیر فرهنگ کلیفورد گیرتز با عنوان چارچوب نظری پژوهش بهره جسته ایم که با توجه به تقسیم‌بندی مخاطبان به دو دسته امیک و اتیک جامعه این دو نظریه مورد استفاده قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی(اسناد و مدارک به همراه مشاهده مستقیم)، تلاش شده است تا با بررسی مشخصات و پتانسیل های سرمایه های فرهنگی، راه های تقویت تبلیغات فرهنگی جامعه مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت با بهره گیری از مدل رفتار مخاطبان فیلیپ کاتلر، تلاش شده تا رابطه معناداری ما بین تعریف های سرمایه های فرهنگی و نقش آن ها در شکل گیری و تقویت تبلیغات فرهنگی تبیین شود. }, keywords_fa = {سرمایه فرهنگی,تبلیغات فرهنگی,ارتباطات,فرهنگ,تفسیرگرایی}, url = {https://www.jscm.ir/article_46848.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_46848_25594eceaaa1d4e105169125d2520738.pdf} }