@article { author = {Kiani, Mohammad saeid and Nazari, Leila}, title = {Investigating the effect of social networks on the development of sports culture and interest in public and championship sports (a case study of male students in Kermanshah province)}, journal = {Society Culture Media}, volume = {11}, number = {44}, pages = {217-236}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {The power of social media in today's world can be likened to a communication explosion that has created a wide connection between people. The aim of this study was to investigate the effect of social networks on the development of sports culture and interest in public and championship sports. The statistical population of the study included all male high school students in Kermanshah province. The sample size of the study was determined based on Cochran's formula of 155 people who were selected using simple random sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect information. The validity of the questionnaires in terms of form and content was confirmed by professors of sports management and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient test. Smart pls 2 software was used to analyze the data. The results showed that the diversity and breadth of virtual communication networks, easy access to virtual communication networks and trust in cyberspace, security of virtual communication networks, cost-effectiveness of virtual communication networks have a significant effect on the interest of high school male students in sports. Appropriate operational planning to interact with various virtual social networks and use their capacities to develop sports, especially among adolescents, to create more interest in sports through media such as radio, television, newspapers And websites can be effective by diversifying virtual applications.}, keywords = {Interest in sports,Social Networks,sports,Sports Media,Students}, title_fa = {بررسی تاثیر شبکه ‏های اجتماعی در گسترش و توسعه فرهنگ ورزشکاری و علاقه مندی به ورزش همگانی و قهرمانی(مطالعه موردی دانش‌آموزان پسر استان کرمانشاه)}, abstract_fa = {شبکه‌های اجتماعی در شرایط کنونی دنیای امروز را می‌توان به عنوان یک انفجار ارتباطی تشبیه کرد که باعث شده ارتباط وسیعی را میان افراد ایجاد کند. پژوهش حاضر قدرت با هدف بررسی تأثیر شبکه‏های اجتماعی در گسترش و توسعه فرهنگ ورزشکاری و علاقه‌مندی به ورزش همگانی و قهرمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه استان کرمانشاه بود. حجم نمونه تحقیق بر اساس فرمول کوکران 155 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه‌‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها را به لحاظ صوری و محتوایی، استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده‌ها از از نرم افزار Smart pls 2 استفاده شد. نتایج نشان داد تنوع و گستردگی شبکه های ارتباطی مجازی، دسترسی آسان به شبکه‌های ارتباطی مجازی و اعتماد به فضای مجازی، امنیت شبکه های ارتباطی مجازی، به صرفه بودن شبکه‌های ارتباطی مجازی بر علاقه‌مندی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه به ورزش تاثیر معنی‌دار دارد. برنامه‌ریزی عملیاتی مناسب در جهت تعامل با شبکه‌های مختلف اجتماعی مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها برای توسعه ورزش به‌ویژه در بین نوجوانان، ایجاد علاقه‌مندی بیشتر به ورزش از طریق رسانه‌هایی همچون رادیو، تلوزیون، روزنامه-ها و سایت‌های اینترنتی با تنوع بخشی به برنامه‌های مجازی می‌تواند مؤثر باشد.}, keywords_fa = {علاقه مندی به ورزش,شبکه های اجتماعی,ورزش,رسانه ورزشی,دانش آموزان}, url = {https://www.jscm.ir/article_166710.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_166710_6d4a4c2f6e7ffe074d99253ce2657dad.pdf} }