@article { author = {kakavand, ela and Delavar, Ali and Mozaffari, Afsaneh and Majidi ghahrodi, Nassi,}, title = {The role of social networking functions in users' social capital}, journal = {Society Culture Media}, volume = {11}, number = {44}, pages = {97-117}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {New technologies such as virtual social networks are changing the existing structures of society and creating new structures. In Iran, this issue has penetrated into the lives of social groups by making changes in the relations and relationships, and has removed their relations from the traditional situation and entered the world of technology. One of these elements that has undergone a good transformation is the social capital of users in this field, which according to the functions of social networks in the social capital of users, is the purpose of this study. This research is of quantitative and survey type. Telegram users in Tehran are considered as the statistical population of this research, considering that the number of Telegram users in Tehran is unknown, so the research population is unlimited and the sample is equal to 384 people.The results of the research hypotheses according to the path analysis test showed; The economic function of social networks has a significant effect on the social capital of Telegram users; The political function of social networks has a significant negative effect on the social capital of Telegram users; The function of social networking has a significant effect on the social capital of Telegram users and the self-declared function of social networks has a significant effect on the social capital of Telegram users.}, keywords = {"Social Networks"," telegrams","Social capital"}, title_fa = {نقش کارکردهای شبکه های اجتماعی در سرمایه اجتماعی کاربران}, abstract_fa = {فناوری های نوین نظیر شبکه های اجتماعی مجازی باعث تغییر ساختارهای موجود جامعه و ایجاد ساختار جدید است. این مساله در ایران با ایجاد تغییرات درروابط و مناسبات گروه های اجتماعی در زندگی آنها نفوذ کرده و روابط آنان را از وضعیت سنتی خاج و وارد دنیای تکنولوژی کرده است. یکی از این عناصر که دست خوش دگرگونی قرارگرفت، سرمایه اجتماعی کاربران در این عرصه است که با توجه به کارکردهای شبکه های اجتماعی در سرمایه اجتماعی کاربران، هدف مطالعه پژوهش حاضر است. این پژوهش از نوع کمی و پیمایشی است. کاربران تلگرام د تهران به عنوان جامعه آماری این تحقیق به حساب می آیند، با توجه به اینکه تعداد کاربران تلگرام در تهران نامشخص است لذا جامعه پژوهش، جامعه نامحدود است و نمونه برابر با ۳۸۴ نفر می باشد. نتایج فرضیه های تحقیق با توجه به آزمون تحلیل مسیر نشان داد ؛ کارکرد اقتصادی شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد؛ کارکرد سیاسی شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر منفی معناداری دارد؛ کارکرد ارتباط شبکه ای شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد و کارکرد خود اظهاری شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد}, keywords_fa = {"شبکه های اجتماعی","تلگرام"," سرمایه اجتماعی"}, url = {https://www.jscm.ir/article_163290.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_163290_8a2b5aeb233c62e95f5efec5034e2b6e.pdf} }