@article { author = {mohammadi, zahra and Avaz Pour, Azam}, title = {The relationship between virtual social networks and the trust of teachers in Parsabad city}, journal = {Society Culture Media}, volume = {10}, number = {39}, pages = {45-67}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {3855-2322}, eissn = {3855-2320}, doi = {}, abstract = {Today, the role of virtual social networks in people's lives has become very prominent and effective. This study aims to investigate the relationship between virtual social networks and teachers' trust. The research method is survey and the statistical population of secondary school teachers in Parsabad city is 290 people in the academic year 1399-1400, which using Morgan table, 165 people were selected and selected as the sample size. The data collection tool was a questionnaire and the research sampling method was filled in by quota method through cyberspace and teachers' site due to the prevalence of coronavirus and its limitations.Data were analyzed using SPSS software and Pearson correlation test to assess the relationship between independent variables (virtual social networks) and dependent variables of trust (interpersonal trust, generalized trust, institutional trust and civil trust) Teachers. The results showed that there is a direct and significant correlation between virtual social networks and trust. Virtual social network has a positive and direct effect on interpersonal and institutional trust but has a negative and opposite effect on civic trust. There was no relationship between the use of virtual networks and generalized trust.}, keywords = {"Virtual Social Networks","Trust","Teachers","Pars Abad"}, title_fa = {رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی با اعتماد معلمان شهرستان پارس آباد}, abstract_fa = {امروزه نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در زندگی مردم بسیار پررنگ و اثرگذار شده است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی شبکه‌های اجتماعی مجازی با اعتماد معلمان انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان پارس آباد، به تعداد 290 نفر در سال تحصیلی 1400 -1399 است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 165 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود و روش نمونه‌گیری پژوهش به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، از طریق فضای مجازی و سایت مربوط به معلمان به روش سهمیه‌ای پر شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد تا رابطه بین متغیر مستقل (شبکه‌های اجتماعی مجازی) و متغیرهای وابسته اعتماد (اعتماد بین شخصی، اعتماد تعمیم یافته، اعتماد نهادی و اعتماد مدنی) معلمان مورد سنجش قرار گیرد. نتایج نشان داد که بین شبکه‌های اجتماعی مجازی با اعتماد همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. شبکه اجتماعی مجازی بر روی اعتماد بین شخصی و نهادی تاثیر مثبت و مستقیم دارد اما بر روی اعتماد مدنی تاثیر منفی و معکوس دارد. بین استفاده از شبکه‌های مجازی و اعتماد تعمیم یافته رابطه وجود نداشت.}, keywords_fa = {"شبکه های اجتماعی مجازی","اعتماد","معلمان","پارس آباد"}, url = {https://www.jscm.ir/article_145024.html}, eprint = {https://www.jscm.ir/article_145024_7adbed330c6f5cbf740496aa3b6b0775.pdf} }