نوع مقاله : علمی

نویسنده

استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

The abstract of this research focuses on the analysis of Iranian articles about religious media, taking into account the close relationship between religion and media in Iran and the extensive theoretical attention to the subject of religious media in recent years. The study examines the implicit and sometimes explicit meanings conveyed by the authors regarding religious media, as well as the conceptual and intellectual framework of these articles and their authors. Therefore, the main question of this research is to understand how the concept of religious media is perceived conceptually among Iranian researchers and among experts in the field of religion and media.

کلیدواژه‌ها

  •  

    • فهرست منابع:
    • از کیا،مصطفی و محمد توکلی(۱۳۸۵)فراتحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمان­های آموزشی،نامه علوم اجتماعی،ش ۲۷،صص ۲۶-۱
    • اسماعیلی،رفیع الدین(۱۳۹۰)تلویزیون و دین،چالشها و راهکارها،فصلنامه معرفت،ش.۱۶۲،صص۶۸-۵۱
    • امامی،سیدمجید و حوریه بزرگ(۱۳۹۴)از تصویرآفرینی قرآنی تا تصویرسازی سینمایی؛پژوهشی در امکان رسانه دینی،مطالعات فرهنگ و ارتباطات،ش.۶۲.صص۱۳۳ - ۱۶۰
    • ایروانی،ملیحه(۱۳۸۹)بازنمایی مفاهیم دینی در سریالهای تلویزیون،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات،دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
    • آوینی،سیدمرتضی(۱۳۷۷)آینه جادو:مقالات سینمایی،تهران:ساقی
    • باهنر،ناصر(۱۳۸۷)رسانه­های جمعی و تولیدات دینی برای کودکان:ارائه رویکردی ارتباطی فرهنگی،فصلنامه تحقیقات فرهنگی،شماره ۳،صص.۵۴-۳۷.
    • باهنر،ناصر و مجتبی صمدی(۱۳۸۹)بررسی مؤلفه غایت­شناختی الگوی هنجاری رسانه­های جدید اسلامی­تحلیلی بر تأثیر نگاه مهدوی در ترسیم الگوی رسانه مطلوب اسلامی،فصلنامه مشرق موعود،ش.۱۶.
    • بخشی،حامد و فاطمه سادات ایازی(۱۳۹۴)بازنمایی دین در فیلمنامه­های اولین جشنواره فیلم دینی رویش،مطالعات فرهنگ ارتباطات،ش.۳۰،صص.۸۹-۱۰۸
    • جعفری،علی(۱۳۸۵)تاملی بر جایگاه موسیقی در رسانه دین:بازخوانی انتقادی تجربه موسیقیایی رادیو معارف،فصلنامه پژوهشهای ارتباطی،ش.۴۶ و ۴۵،صص.۷-۳۰
    • جوادی یگانه،محمدرضا و دیگران(۱۳۸۵)رسانه دینی،مخاطب دیندار و رضایت نسبی؛بررسی رابطه دینداری مخاطبین و برآورده شدن انتظارات دینی رسانه­ای آنان،مجله جهانی رسانه،ش.۱
    • خانیکی،هدی(۱۳۸۶)دین و نهاد ارتباطات:پیوندها و پرسشها،فصلنامه رسانه،شماره ۶۹،صص ۱۱۹-۱۲۸
    • خجسته،حسن(1382)مناسک رسانه­ای،الگوی تبلیغاتی دین در شبکه­های عمومی رادیو و تلویزیون،فصلنامه پژوهش های ارتباطی،ش.36
    • دشتی،محمد(۱۳۸۹)چارچوب نظری،زوایا و بایسته­های آن،فصلنامه علمی تخصصی تاریخ در آیینه پژوهش سال هفتم،شماره اول،صص.23 - ۴۹
    • دلاور،علی(۱۳۸۰)مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم اجتماعی و علوم انسانی،تهران:انتشارات رشد
    • دواس،دی.ای(۱۳۸۶)پیمایش در تحقیقات اجتماعی،ترجمه هوشنگ نایبی،تهران:نشرنی
    • رامین،فرح(۱۳۹۱)ارتباطات و رسانه دینی،رسانه،ش.۲،صص ۱۴۱-۱59
    • راودراد،اعظم(۱۳۸۸)نقش برنامه­های دینی و غیردینی تلویزیون در افزایش یا کاهش دینداری،فصلنامه تحقیقات فرهنگی،شماره ۶،صص.۴۹-۷۷
    • رضاییان،محسن(۱۳۸۴)واژه نامه توصیفی فراتحلیلها،مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،سال پنجم،ش ۲،صص۱۴۸-۱۵۰
    • رضوی طوسی،سیدمجتبی و صهبا صمدی(۱۳۹۲)تأثیر تماشای انیمیشن­های مذهبی ایرانی بر رفتار دینی نوجوانان(مطالعه موردی هشت مدرسه راهنمایی و دبیرستان منطقه دو آموزش و پرورش تهران)،تحقیقات فرهنگی،ش.۱،صص۱۰۵-۱۲۶
    • رضی،حسین و حسام الدین آشنا(۱۳۷۶)بازنگری نظریه­های هنجاری رسانه­ها و ارائه دیدگاهی اسلامی،فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)،ش ۴،صص۲۰۷-۲۴۶
    • روشندل اربطانی،طاهر و حسن بشیر و علی اصغر پورعزت و سید جمال الدین حسینی(۱۳۹۰)طراحی مدل سازگارسازی رسانه­گری آیین زیارت در شبکه­های اجتماعی،دین و ارتباطات،ش.۲
    • روشندل اربطانی،طاهر و سمیه لبافی و مهدیه جلال پور(۱۳۹۳)تبیین نوع نگرش مخاطب نسبت به محتوای رسانه دینی(صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)مطالعه موردی شهر اصفهان،دین و ارتباطات،ش.۱
    • سیدمحمدمهدی موسوی مهر(۱۳۹۳)تأثیرات رسانه­ای شدن در ایجاد انگاره جدید از دین،دین و ارتباطات.ش.۲،صص ۱۶۵-۱۸۸
    • شالچیان،علی و ملوک عباسی(۱۳۸۲)بررسی برخی از احکام و مسایل فقهی فیلم و نمایش با نگاهی به جایگاه رسانه دینی،فصلنامه پژوهش­های ارتباطی،شماره ۳۶
    • شرف­الدین،سیدحسین(۱۳۹۰)الگوی مطلوب سرگرمی­در یک رسانه دینی(با تأکید بر رسانه ملی)،فصلنامه معرفت فرهنگی،شماره چهارم،صص۷۳ - ۱۰۲
    • صدیق،رحمت الله( ۱۳۷۹)فراتحلیل مطالعات انجام شده در حوزه آسیب شناسی اجتماعی در ایران،نامه علوم اجتماعی،ش۱۵،صص۱۰۳-۶۷
    • عباسی شوازی،محمدتقی و مجید موحد(۱۳۹۳)جنسیت و اجتماعات دینی مجازی:مطالعه مقایسه­ای مشارکت دینی زنان و مردان شیعه در کلوب امام رضا(ع)،زن و جامعه،ش.۳،صص۱۰۷-۱۳۴
    • عباسی،علی و جواد حبیب پور(۱۳۹۵)مولفه­های فیلمنامه دینی در سریال­های تلویزیونی(با نگاهی به سریال­های مختارنامه و بازی تاج و تخت)،مطالعات فرهنگ ارتباطات،شماره ۳۶،صص۲۰۳-۲۳۲
    • فرخی،میثم(۱۳۹۳)جستاری نظری پیرامون نسبت دین و رسانه از دین رسانه­ای تا رسانه دینی،معرفت،ش.۱۹۸.صص.۶۱-۷۶
    • فقیهی،محمدمهدی(۱۳۸۲)مطبوعات دینی؛پاره­ای تذکارهای نظری،پژوهش و سنجش،ش.۳۵.
    • فولادی،محمد(۱۳۹۱)چیستی رسانه با تاکید بر رسانه دینی،معرفت فلسفی،شماره ۴،صص.۱۹۵-۲۲۸
    • فولادی،محمد(۱۳۹۰)اخلاق رسانه؛بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی،معرفت اخلاقی،ش.۱،صص ۱۱۱۔۱۳۵
    • فهیمی­فر،علی­اصغر(۱۳۸۲)دیالکتیک شکل و محتوای مذهبی در تلویزیون،فصلنامه پژوهش و سنجش ش.۳۵،صص ۳۴-۱۱
    • کامپنهود،لوک وان و ریموند کیوی(۱۳۸۶)روش تحقیق در علوم اجتماعی(نظری و عملی)،ترجمه عبدالحسین نیک­گهر(مترجم)،تهران:توتیا
    • کریمی،محمود و احسان علی اکبری بابوکانی(۱۳۹۱)تکالیف خبرنگار در اسلام،فصلنامه پژوهش­های ارتباطی،ش.3،صص.۱۲۷-۹۷
    • گودرزی،غلامرضا و رضا علیدادی(۱۳۹۴)بررسی تأثیر رسانه دینی برای افزایش دین­داری در جامعه(مطالعه موردی تلویزیون)،امنیت ملی،ش.۱۷،صص.۱۵۷-۱۸۴
    • مبینی مقدس،مجید و سیدحسین شرف­الدین(۱۳۹۳)فرصتها و چالشهای رسانه­های سایبری در پیام­رسانی دینی،ش.۱۹۸،صص.۲۹-۴۰
    • محمدی،سعیده و حسینعلی افخمی(۱۳۹۱)نگرش مبلغان دینی درباره پیامک و وبلاگ و میزان استفاده آنها،مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران،ش.5،صص.152-133
    • محمدی،مجید(۱۳۸۲)دین و ارتباطات،تهران:کویر
    • مک کوایل،دنیس(۱۳۸۲)درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی،ترجمه پرویز اجلالی،تهران:مرکز مطالعات و تحقیقات
    • معتمدنژاد،کاظم(۱۳۸۳)ویژگیهای نظام حقوقی رادیو و تلویزیون،پژوهش و سنجش،شماره ۳۹ و ۴۰،صص ۶۷۔۴۴
    • منتظرقائم،مهدی و بشیر معتمدی(۱۳۸۹)ضوابط شفاف و غیر شفاف در تولید برنامه­های دینی تلویزیون ایران،فصلنامه تحقیقات فرهنگی،ش.۴،صص.۵۸-۲۳
    • منتظرقائم،مهدی و بشیر معتمدی(۱۳۹۰)بررسی نظام تولید برنامه­های دینی صداوسیما،صص.۱۴۷-۱۸۶
    • منتظرقائم،مهدی و بشیر معتمدی(۱۳۹۲)مطالعه انتقادی سیاستها و رویکردهای تولید برنامه­های دینی در تلویزیون،جامعه­پژوهی فرهنگی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،ش.۳
    • موسی­پور،نعمت­الله و فریبا درتاج(۱۳۸۷)ارزشیابی پویانمایی­های دینی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران،فصلنامه تحقیقات فرهنگی،ش۳
    • نوروزپور،محمدرضا(۱۳۸۲)کارکرد تلویزیون دینی در محیط تلویزیون تجاری غرب،پژوهش و سنجش،ش.۳۵
    • واعظی،رضا(۱۳۹۵)نظریه فطرت،نظریه رسانه طراز انقلاب اسلامی،پژوهش­های ارتباطی،ش.۸۵،صص.۲۵-۴۳
    • وریس،أنت دو(۱۳۸۸)در باب رسانه­ها:دین جهانی،ساحات عمومی و رسالت مطالعات تطبیقی دینی در زمانه حاضر،ترجمه شهریار وقفی پور در جستارهایی در رسانه:دین و زبان،قم:دانشگاه ادیان و مذاهب
    • هاشمیان،سیدمحمدحسین و حوریه بزرگ(۱۳۹۳)امکان یا امتناع سینمای دینی در آیینه حکمت صدرایی،معرفت فرهنگی و اجتماعی،ش.۴،صص ۱۰۵-۱۲۸
    • هلمن،هیکی(۱۳۸۸)مشروعیت­بخشی به سیاستگذاری برنامه­ای تلویزیون الگوهای استدلال و همگرایی در عصر چندشبکه ای،ترجمه کیواندخت کیانی،پژوهش و سنجش،شماره ۶۰،صص ۲۲۶-۲۰۳
    • هوور،استوارت ام و اسکافیلد کلارک(۱۳۸۲)بازاندیشی درباره رسانه،دین و فرهنگ،ترجمه مسعود آریایی نیا،تهران:سروش
    • هوور،استوارت(۱۳۸۸)دین در عصر رسانه،ترجمه علی عامری مهابادی و فتاح محمدی و اسماعیل اسفندیاری،قم:دفتر عقل

    1.Bryan S.Turner(2007)Religious Authority and the New Media, Theory, Culture &

    • abbassi, A., & HABIBPOUR, J. (2017). The elements of religious script in TV series (Case study Game of Thrones and Mokhtar Nameh). Journal of Culture-Communication Studies17(36), 203-232. (In Persion)
    • Alidadi, R., & Goodarzi, G. (2015). The effect of increasing religiosity religious media (TV case study). National Security5(17), 157-182. (In Persion)
    • Avini, M. (1999). Magic mirror: Cinematic Essays, Tehran: Saghi publications. (In Persion)
    • Azkia, M., Tavakoli, M. (2006). Meta analysis of job satisfaction in educational organizations, Sociological Review, 27(27), 1-26 . (In Persion)
    • Bahonar, N. & Samadi, M. (2010). Investigating the teleological component of the normative model of new Islamic media (an analysis of the influence of Mahdavi's view in designing the ideal Islamic media model). East Quarterly, 4(16), 135-165. (In Persion)
    • Bahonar, N. (2008). Mass Media and Religious Culture of the Audiences; Suggesting a Useful Approach to Media Productions for Children. Journal of Iranian Cultural Research1(3), 37-54. (In Persion)
    • Bakhshi, H., & Ayazi, F. (2015). Content Analysis of Religious Expressions in Ruyesh Festival Scenarios. Journal of Culture-Communication Studies16(30), 89-108. (In Persion)
    • Bozorg, H., & Emami, S. M. (2015). From Koranic Illustration to Cinematic Visualization. Journal of Culture-Communication Studies16(30), 133-159. (In Persion)
    • Bryan S. Turner (2007) Religious Authority and the New Media, Theory, Culture & Society, 24(2), 117-134. (In Persion)
    • Burgelman, J. C. (2000). Regulating Access in the Information Society, New Media & Society, 2(1), 51-66. (In Persion)

    Burgelman, J.C.(2000)Regulating Access in the Information Society,New Media & Society, Vol.2(1).P.51-66

    • Dashti, M (2010). The theoretical framework, its angles and requirements, the specialized scientific quarterly of history in the mirror of research, 7(1), 23-49. (In Persion)
    • De Vaus, D. (2007). Surveys in Social Research. (Naebi, H, Trans), Tehran: Ney. (In Persion)
    • Delavar, A. (2001). Theoretical and practical foundations of research in social sciences and humanities, Tehran: Roshd Publications. (In Persion)
    • Esmaeili, R. (2011). Television and religion: Challenges and solutions, Marefat quarterly, 20 (162), 51-68. (In Persion)
    • Faghihi, M. (2012). Religion press; A piece of theorical remarks, Research and 35. (In Persion)
    • Fahimifar, A. (2003). The dialectic of religious form and content in television, Research and measurement quarterly, 35, 11-34. (In Persion)
    • Farrokhi, M. (2014). A Theoretical Research on the relationship between religion and media, from media religion to religious media, Marefat Quarterly, 198, 61-76. (In Persion)
    • Fouladi, M. (2011). Media ethics; Moral dos and don'ts in the national media, 1. 111-135. (In Persion)
    • Fouladi, M. (2011). What is the media with an emphasis on religious media. Marifat falsafi, 4, 195-228 . (In Persion)
    • Hashemiyan, M., Bozorg, H. (2014). The possibility or refusal of religious cinema in the mirror of Hekmat Sadraei, Social cultural knowledge, 4. 105-128. (In Persion)
    • Hellman, H. (2009). Legitimization of TV programming policy, patterns of reasoning and convergence in the era of multi-networks; Patterns of reasoning and convergence in the multi-network era, (Kiyani, K, Trans.), Research and measurements, 60. 203-226.
    • Hoover, (2009). Religion in the Media Age, (Ameri Mahabadi, A., Mohammadi F., Esfandiyari, E. Trans), Qom, Aghl Office. (In Persion)
    • Hoover, S., Klark, S. (2003), Rethinking Media, Religion, and Culture. (Ariyaeiniya, M), Tehran: Soroush Publications. (In Persion)
    • Iravani, M. (2010). Representation of religious concepts in TV series, thesis in communication field, Faculty of Social Sciences, University of Tehran. (In Persion)
    • Jafari, A. (2006). A reflection on the place of music in the media of religion: a critical review of the musical experience of Radio Maarif, Communication Research Quarterly, 13 (45, 46). 7-30(In Persion)
    • Javadi Yegane, M. R., Azizi, J., & Kalantari, A. (2006). Religious Media, Religious audience and relative media satisfaction. Global Media Journal-Persian Edition1(1). (In Persion)
    • Karimi, M., Ali Akbari Baboukani, E. (2012). Tasks of journalist in Islam, Communication Research Quarterly, 3. 97-127. (In Persion)
    • Khojasteh, H, (2003). Media Rituals, religion advertising pattern in public radio and television channels, Communication Research Quarterly. 36. (In Persion)
    • Kiwi, R. and Kampenhood, L.V. (2007). Research Methods in the Social Sciences. (Nikgohar, A. Trans), Tehran: Tutya Publication. (In Persion)
    • Lister, Martin et.al 2009). New Media: a critical introduction, Routledge

     Lister, Martin et.al(2009)New Media:a critical introduction, Routledge

    • McQuail, D. (2003). Mass Communication Theory: An Introduction, (Ejlali, P. Trans): Tehran: Center for studies and research. (In Persion)
    • Mobini, M., Sharafaddin M., Sharafaddin H. (2014). Opportunities and challenges of cyber media in religious messaging, 198, 29-40. (In Persion)
    • Mohammadi, M. (2003). Religion and communication, Tehran: Kavir. (In Persion)
    • Mohammadi, S., & Afkhami, H. (2013). Missionaries' Attitude towards the Function and Use of Weblog and SMS. Quarterly of Social Studies and Research in Iran2(1), 133-152. (In Persion)
    • Montazarghaem, M, Motamedi, B. (2011). Investigating the production system of radio religious programs. (In Persion)
    • Montazerghaem, M., & Motamedi, B. (2011). Transparent principals in Religious Programs of Iranian TV. Journal of Iranian Cultural Research3(4), 23-58. (In Persion)
    • Montazerghaem, M., & Motamedi, B. (2013). Critical Study of the Policies and Approaches of Religious TV Programs Production. Sociological Cultural Studies4(3), 107-136. (In Persion)
    • Motamednejad, K. (2004). Features of the legal system of radio and television, Research and measurements, 39, 44-67. (In Persion)
    • Mousapour, M., Dortaj, F. Evaluation of religion animations in the IRIB, Journal of Iranian Cultural Research. 3. (In Persion)
    • Mousavi Mehr, M. (2014). The effects of mediatization in creating a new concept of religion, religion and communication, 2, 165-188. (In Persion)
    • Movahed, M., & Abbasi, M. (2014). Gender and Virtual Religious Communities: A comparative Study of Shia' Women and Men's Participation in Imam Reza's Club. Quarterly Journal of Women and Society5(19), 107-134. (In Persion)
    • Norouzpour, M. (2003). The function of religious television in the western commercial television environment. Research and measurements, 35. (In Persion)
    • Ramin, F. (2012). Communication and Religion Media, 2, 141-159. (In Persion)
    • Ravadrad, A. (2009). IRIB’s Religious and Non-religious Programs and their Impacts on Religiosity Levels. Journal of Iranian Cultural Research2(2), 49-77. (In Persion)
    • Razawi Tousi, S. M., & Samadi, S. (2013). The Effect of Watching Iranian Religious Animations on Religion Behavior in Adolescents. Journal of Iranian Cultural Research6(1), 105-126. (In Persion)
    • Razi, H., Ashna, H. (1997). Revision the normative theories of the media and presenting an Islamic perspective. Research Quarterly of Imam Sadiq University. 4(2), 207-246. (In Persion)
    • Religion and institution of communication; Links and questions, Rasaneh Quarterly, 69, 119-128. (In Persion)
    • Rezaeian, M. (2006). Descriptive glossary of Meta-Analyses, Iranian Journal of Medical Education, 6(2), 143-145. (In Persion)
    • Roshandel Arbatani, T., Labbafi, S., Bashir, H., Pourezzat, A., Hosseini, J. (2011). Designing a Model for the Adaptation of Media Portrayal of Pilgrimage Ritual to Social Networks. Journal of Religion and Communication, 22(48). (In Persion)
    • Roshandel Arbatani, T., Labbafi, S., Jalalpour, M. (2014). Explaining the type of attitude of the audience towards the content of religious media (IRIB); Case study: Isfahan city. Journal of Religion and Communication, 45(1). (In Persion)
    • Seddigh, R. (2000). Metaanalysis of studies in the field of social pathology in Iran, Journal of social sciences in letter, 15, 67-103. (In Persion)
    • Shalchian, A., Abbasi, M. (2003). Investigating some rulings and jurisprudential issues of film and drama with a look at the position of religious media, Communication research Quarterly, 36. (In Persion)
    • Sharafaddin, H. (2011). The ideal model of entertainment in a religious media (with an emphasis on the national media), Marefat Quarterly, 4, 73-102. (In Persion)

    Society, Vol.24(2):117-134

    • Vaezi, R. (2016). Theory of Human Innate Nature, The Theory of Islamic Revolution. Communication Research23(85), 25-43. (In Persion)
    • Veris, A. (2008), About media: Global religion, public spheres and mission of comparative religious studies in the present time, (Vaghefipour, S. trans), Essays on Media: Religion and Language, Qom: University of Religions and dinominations. (In Persion)