نوع مقاله : علمی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 استاد / دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در ده سال گذشته الگوی مصرف اخبار تغییراتی اساسی داشته و مخاطبان بیش از قبل از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی اخبار را دریافت می‌کنند. این روند از دیجیتالی‌شدن و پدیده همگرایی آغاز شد، با ظهور روزنامه‌نگاری شبکه‌ای تداوم یافت و با محوریت یافتن پلتفرم‌ها منجر به تحولاتی بنیادین در اکوسیستم رسانه‌های خبری شد.
سازوکارهای اصلی پلتفرم‌ ها یعنی «داده‌ای‌شدن»،‌ «کالایی‌شدن» و «انتخاب» در این فرآیند تحولی اثرگذار بوده است. همچنین الگوریتم‌های پلتفرمی سه فعالیت «کشش»، «تسهیل» و «انطباق» را برای جذب کاربر/مخاطبان، تسهیل مسیر حرکت آن‌ها در پلتفرم و ارائه خدمات براساس نیاز آن‌ ها دنبال می‌ کنند. رفتار پلتفرم‌ ها پیامدهای مختلفی از جمله افول مدل‌های سنتی کسب درآمد برای رسانه‌ ها و کوچ مخاطبان و آگهی‌ دهندگان به بسترهای پلتفرمی را به دنبال داشته است. در مجموع فرآیندهای ناشی از «پلتفرمی‌ شدن» به بازتعریف فرآیندها و نسبت میان بازیگران در اکوسیستم رسانه‌ های خبری منجر شده است.

کلیدواژه‌ها