نوع مقاله : علمی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، گروه جامعه شناسی، تهران، ایران.
چکیده
آموزش عالی چگونه بر من واقعی جوانان اثر میگذارد؟ با توجه به اینکه پاسخ رودررو به پرسشهایی درباره من واقعی افراد ممکن است تحت تأثیر نگرش سیاسی یا باورهای القایی روشنفکرانه قرار گیرد و ازآنجاکه فضای مجازی بازتابدهنده نابترین احساسات افراد است به همین دلیل فضای مجازی بهعنوان میدان مطالعه این تحقیق انتخاب شد. روش این مطالعه کیفی، و از تحلیل محتوای کیفی استفاده می شود. ازاینرو دستنوشتههای کاربران درباره آموزش عالی تالار گفتمان انجمن جیم ویژهنامه روزنامه خراسان که به بیطرفی سیاسی شهرت دارد بهعنوان جامعه آماری انتخاب شد. شیوه نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شد. یافتهها نشان داد من مطلوب جوانان با من واقعی ایشان تفاوت دارد. جوانان ضعف ساختاری در نهاد آموزش را تأیید میکنند و آن را به سه بعد نهادی، فردی و اجتماعی نسبت میدهند البته ضعف نهادی وزن بیشتری دارد. ازنظر کنشگران، نهاد آموزش عالی با توجه به ضعفهایی که دارد، کارکرد اصلی خود را از دستداده است و برای دوام آوردن در این ساختار ناچار است به کژ کارکردها بها دهد. نهاد آموزش عالی باید این ذهنیت بوردیویی را که دانشگاه رفتن عامل ارتقا سرمایه اجتماعی است تغییر دهد.
کلیدواژهها
- ابراهیمی، علی اکبر؛ قلی زاده علیپور، امیرحسین (1394). ارتباط بین اندازه تحصیلات و شغل در ایران: کاربرد مدل وردوگو- وردوگو.پژوهشهای رشد و توسعه پایدار، سال پانزدهم، شماره ۳
- احمدی، سید عباس؛ قره بیگی، مصیب و پورعلی آتی کندی، سجاد (1395). پدیدارشناسی هویت ملی در فضای سایبر (نمونه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و خوارزمی). نشریه جغرافیای سیاسی، شماره 4، زمستان صص 21-40
- انصاری، محمد تقی و فکور، بهمن (1392). بررسی عوامل ضد انگیزشی دانشجویان و دانش آموختگان جوان ایرانی در تأسیس بنگاه کارآفرینانه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، سال اول، شماره 1، تابستان ص 133
- بانکی پور فرد، امیرحسین؛ کلانتری، مهدی و زهرا مسعودی نیا (1390).درآمدی بر آمار ازدواج جوانان در ایران.فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، شماره 48، پاییز 1390 ص 26
- بختیار نصرآبادی حسنعلی؛ پهلوان صادق، اعظم (1391).تأثیر سطح تحصیلات و آموزش برنامه شادی فوردایس بر افزایش نشاط.مطالعات روانشناسی تربیتی دوره نهم بهار و تابستان شماره ۱۵
- بدری، احسان و لیاقتـدار، محمـدجواد و جعفـری، ابـراهیم. (1384). بررسـی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصـفهان، فصلنامه پژوهش و برنامـه ریـزی آموزش عالی، شماره 30.
- ترنر جاناتان اچ آل بیگی (1371) پیدایش نظریههای جامعهشناسی جلد دوم ترجمه عبدالعی لهسایی زاده شیراز مرکز نشر دانشگاهی شیراز
- تنهایی، حسین ابوالحسن (1388). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. تهران: بهمن برنا
- تنهایی، حسین ابوالحسن (1388). هربرت بلومر و کنش متقابل نمادی. تهران: بهمن برنا
- توسلی غلامعباس (1370) نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت
- حبیب زاده، عباسو همکاران (1394). تأثیر تحصیلات دانشگاهی در دوره کارشناسی بر هویت ملی دانشجویان دختر دانشگاه قم. فرهنگ در دانشگاه اسلامی سال پنجم تابستان ۱۳۹۴ شماره ۲ (پیاپی ۱۵)
- حقیقی، فهیمه السادات. (1383). نقـش ارزشـیابی در تعمیـق یـادگیری دانـش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
- حمزوی عابدی، فاطمه؛ باقریان، فاطمه و محمدعلی مظاهری(1394).ادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی. شناخت اجتماعی سال چهارم بهار و تابستان شماره ۱ (پیاپی ۷)
- خراسان | شماره:19863 | تاریخ 1397/4/21
- خسروی، محبوبه (1397). عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوریهای برنامه درسی در نظام آموزش عالی ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، شماره 75، تابستان صص 68-75
- رابرتسون، یان (1385). درآمدی بر جامعه. ترجمهی حسین بهروان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
- راجرز، کارل (1390). هنر انسان شدن. ترجمهی مهین میلانی، تهران، فرهنگ نشر نو.
- رازقی نصرآباد، حجیه بی بی (1395). چگونگی تأثیرگذاری تحصیلات زنان بر تأخیر در فرزند آوری : نتایج یک مطالعه کیفی در بین دانشجویان دانشگاههای تهران. راهبرد اجتماعی فرهنگی سال پنجم پاییز شماره ۲۰
- رایکمن، ریچارد ام (1387). نظریههای شخصیت. ترجمهی مهرداد فیروز بخت. تهران:
- ربانی، رسول؛ هاشمیان فر، سید علی و نفیسه چینی (1390). چالشهای فراروی سیستم آموزش عالی کشور در روند توسعه اجتماعی.فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 6، بهار ص 1
- رزاقی، گوهرتاج فرانه؛ زمانی مقدم، افسانه و پریوش جعفری (1397). فرهنگ چابکی و آموزش عالی. دوره 14، شماره 53، زمستان، 286-265
- روحانی، علی و انبارلو، مسعود (1397). مطالعهای کیفی از جایگاه نخبگان جوان ایرانی در بستر جامعه ایران.فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و نهم، شماره 2، تابستان 1397 صص93-112
- ریتزر جرج (1379). نظریه جامعهشناسی دوران معاصر ترجمه محسن ثلاثی تهران: علمی
- سفیری، خدیجه (1386). زنان و تحصیلات دانشگاهی.مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی سال پانزدهم بهار و تابستان، شماره ۵۶ و ۵۷، ویژه نامه علوم اجتماعی.
- سلیمی، قاسم و همکاران (1397). رابطه شناخت شغلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از رشته تحصیلی با جهت گیری آنان به آینده. نشریه نامه آموزش عالی، سال یازدهم، شماره 43، پاییز صص 7-24
- شریفیان، اکبر(1380). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شاهد. علوم اجتماعی(دانشگاه علامه طباطبائی) پاییز و زمستان 1380 - شماره 15 و 16؛صص 199 تا 230
- صادقی منصوره السادات,هاشمی گشنیگانی رامین, فلاح زاده هاجر(1394). مقایسه ناهمخوانی خودها در افراد متقاضی و غیرمتقاضی طلاق. روانشناسی خانواده دوره 2 , شماره 1 ؛ 39 –
- صادقی، رسول (1395). عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر طلاق جوانان در ایران.فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 32، تابستان ص 189
- صفاری نیا مجید؛ آقا یوسفی، علیرضا و ایمانی فر، حمیدرضا (1392). بررسی سطح تحصیلات و سن بر رفتار دینی زنان جنوب کشور. منبع: زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال چهارم زمستان شماره ۴ (پیاپی ۱۶)
- صفری، طاهره و همکاران (1397). بررسی میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1396.
مجله دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، شماره 75، تابستان صص 61-67 - صمدزاده الهام,عبدالوند محمدعلی(1397).شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبردهای رفتار جبرانی مصرف کننده در مواجهه با ناهمخوانی بین خود واقعی و خود ایده آل. پژوهشهای مدیریت راهبردی، دوره 24، شماره 70، صص 91 تا115
- علی پور، امیر حسین (1391). ارتباط بین سطح تحصیلات وبازده آن در ایران. رشته: علوم اقتصادی - علوم اقتصادی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
- علیزاده اقدم، محمدباقر و همکاران (1397). بی اعتمادی اجتماعی در اشتراک دانش بهمثابه مساله اجتماعی (موردمطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز.نشریه بررسی مسائل اجتماعی ایران، سال نهم، شماره 2، پاییز و زمستان صص 165-183
- علیزاده مجد، امیررضا (1397).تبیین نقش فرهنگ در ایجاد دانشگاه کارآفرین. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ دوره 14، شماره 51، تابستان،286-265
- فریدونی، زهرا (1391). بررسی تطبیقیمفهوم "خود" از دیدگاه روانشناسی انسانگرا و عرفان اسلامی و استنتاج دلالتهای تربیتی آن. پاین نامه کارشناسی ارشد. رشته تاریخ، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
- فکوهی، ناصر (1384) «پیر بوردیو، پرسمان دانش و روشنفکری»،مجلة علوماجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، شمارة 5: 141-61.
- قاسمی، عبدالرسول و شاداب فر، الهام (1395). تأثیر سطح تحصیلات بر احتمال مالکیت مسکن: مقایسه بین دورهای (مطالعه موردی: شهر تهران).پژوهشنامه اقتصادی سال شانزدهم تابستان شماره ۲ (پیاپی ۶۱).
- قاضی نژاد، مریم؛ رهنما، فاطمه و کیانا کلهر (1394). طرد عینی و ذهنی جوانان در ایران.فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 29، پاییز ص
- کلانتری، عبدالحسین؛ رستم علی زاده، ولی الله و اعظم نسیم افزا(1392).تحصیلات و مصرف فرهنگی در شهر تهران. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران دوره دوم بهار شماره ۱ (پیاپی ۵).
- گلابی، فاطمه (1393). بررسی تأثیر تحصیلات زنان بر هویت آنان (مطالعه موردی شهر تبریز). فصلنامه فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال نهم تابستان شماره ۲۷.
- گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص. ترجمهی ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
- معروفی، یحیی و آداک، موسی (1396). ازنمایی تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علوم تربیتی در ارتباط با پدیده تغییر رشته (مطالعهای پدیدارشناسی). فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، سال هفتم، شماره 20، زمستان صص 33-55
- مقایسه وضعیت علمی کشور در دوران پهلوی و پس ازانقلاب شبکه اطلاع رسانی راه دانا،06/11/93
- مهرابی زاده هنرمند بررسی رابطه بین هماهنگی بین مؤلفههای خودپنداشت و افسردگی در دانشجویان شهیدچمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
- میرحسین موسوی، بتول آذری بنی (1391). مطالعهی نسلی الگوی مخارج مصرفی مردان جوان در ایران.فصلنامه اقتصاد مقداری، شماره 35، زمستان ص 91
- میری، محمدرضا و همکاران (1397). خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 81، شهریور ، صص 156-163
- نایبی، هوشنگ و آزادارمکی، تقی (1385). سکولاریسم و رابطه آن با تحصیلات عالی (مطالعه موردی جامعه شهری تهران). جامعهشناسی ایران سال هفتم پاییز، شماره ۳
- نیک پرور، مرضیه و همکاران (2015). بررسی شیوع عوامل خطر مرتبط با بروز بیماریهای قلبی عروقی در یک جمعیت جوان ایرانی. مجله پزشکی هرمزگان، شماره 78، 489-495
اسمعیلی، نصیبه و محمودیان، حسین(1395). بررسی عوامل مؤثر بر مهاجرتهای تحصیلی و شغلی زنان جوان ایرانی در دوره 90-1385. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 34، زمستان صص 113-128 - همتی، رضا؛ کریمی، سحر و بی بی عشرت زمانی (1396). بی اخلاقی علمی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دوازدهم، شماره 2، تابستان صص 105-116
- Bandura, A. (1997). Self- efficacy:The exercise of control. New York:W. H. Freeman.
- Doygun O, Gulec S. (2012). The problems faced by university students and proposals for solution. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1115 – 1123
- Fursova V. & Simons G. (2014). Social Problems of Modern Russian Higher Education: The Example of International Education Studies; Vol. 7, No. 10;
- Higgins, E. T (1987). Self-discrepancy; a theory relating self and affect.
Psychological Review, 94, 319–340. - Nadaf Zaffar, A.) 2016). ISSUES AND CHALLENGES IN HIGHER Education System /Social and Behavioral Sciences 47 (2012), P.1115 – 1123 1877-0428
- Singh JD(2016). Higher Education in the 21st Century: Issues and Challenges. International Educational Journal. Chetana/Quartrely. VOL. 1/ 2. P. 33 - 42