نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسنده

گروه تلویزیون و هنرهای دیجیتال، دانشکده هنر، دانشگاه دامغان، دامغان، سمنان، ایران

چکیده

در قرن بیستم؛ حوزه ارتباطات و تکنولوژی های وابسته به آن مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر دستخوش تغییر و تحولات گسترده‌ای شده است. در سالهای اخیر محققان صحبت از انفجار اطلاعات، انقلاب تکنولوژی ارتباطی و یا عصر رسانه‌های الکترونیک سخن به‌میان می‌آورند. در میان رسانه‌ها، تلویزیون همواره به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌ها مطرح بوده است. شتابزدگی ناشی از اهمیت تاثیر تلویزیون در زندگی کودکان، همواره همراه با شتابزدگی مشابه از ترس و نگرانی‌های والدین از این رسانه و تاثیرات منفی آن بر زندگی کودکان است. این مسئله، یک موضوع و یک دغدغه بحث‌برانگیز است. پژوهش حاضر در تلاش است با غلبه بر اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد و از دیدگاه روان‌شناسی و اجتماعی تاثیر رسانه تلویزیون را بر مخاطبان اصلی خود یعنی کودکان بررسی نماید. یافته‌های نظری بدست آمده از پژوهش حاضر، نگرش شکاکانه نسبت به رابطه کودک ـ تلویزیون را تقویت می‌کند و بنابراین ترس‌ها و نگرانی‌ها را توجیه می‌نماید. این پژوهش ماهیتی توصیفی ـ تحلیلی دارد و به روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است. سهم عملی این پژوهش، پیشنهاد راه‌حل‌های مناسب به والدین جهت مدیریت بهتر رابطه کودک ـ تلویزیون خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

  •  

    • Adler R. P. et Faber R.J. (1980), Children’s Television Viewing Patterns, The effects of Television Advertising on Children, Ed, Adler et al; Lexington Books;
    • Blind R. et Pool M. (2002), Les dangers de l’écran; Enfants, Famille, Société et Violence, Editions Jouvence.
    • Brée J. (1993), Les enfants, la consommation et le marketing, Presses Universitaires de France, Paris.
    • Churchill G.A. et Moschis G.P. (1979), Television and Interpersonal Influences on Adolescent C onsumer Learning, Journal of Consumer Research, 6, 1, 23-35.
    • Courbet D. (1999), Puissance de la télévision, L’Harmattan.
    • Courbet D. et Fourquet M.P. (2003), La télévision et ses influences, Ed De Boeck Université.
    • Culley J.D., Lazer W. Et Atkin G.K. (1976), The experts look at children’s television, Journal of Broadcasting, 20, 3-21.
    • Cullingford C. (1984), Children and Television, Gower Publishing Coompany.
    • Duboux R. (1989), Les dernières générations de l’écrit. Les méfaits de la TV et de l’image. Lausanne: Favre.
    • Goldberg M.E. (1990), A QuasiExperiment Assessing the Effectiveness of TV Advertising Directed to Children, Journal of Marketing Research, 27, 4, 445-
    • Gorn G.J. et Goldberg M.E. (1982), Behavioral Evidence of the Effects of Televised
    • Food Messages on Children, Journal of Consumer Research, 9, 2, 200-205.
    • Grossbart S.L. et Grosby L.A. (1984), Understanding the bases of parental concern and reaction to children’s food advertising, Journal of Marketing, 48, 79-92.
    • GRREM (1995), L’identité du Jeune Téléspectateur, Paris, document de l’INJEP, suppl, 13.
    • Jannacone C. et Salamon E. (1980), Mass media and free time: the behavior of young people, Actes du séminaire “ Children and Young People: Marketing and social Research”, ESOMAR, Baden- NearVienne, 5-7, Novembre, 233-252.
    • Kapferer J.N. (1985), L’enfant et la publicité, Dunod.
    • Kotler P et Dubois B (2009), Marketing Management, Ed. Pearson Education France. 17. Lewi G. (2000-2001), La marque dans tous ses états, Henri-Christian Schroeder.
    • Lorch E.P., Anderson D.R. et Levin S.R. (1979), The relationship of visual attention to children’s comprehension of television, Child Development,n° 50, 722-727.
    • Lurçat L. (1994), Le jeune enfant devant les apparences télévisuelles, Paris, Desclée de Brouwer.
    • Lurçat L. (1995), Le temps prisonnier, des enfances volées par la télévision, Desclée de Brouwer.
    • Lussato B. (1989), L’enfant et l’écran, Nathan.
    • Mariet F. (1989), Laissez-les regardez la télé, Paris: CalmannLévy.
    • Meyrowitz J. (1985), L’enfant adulte et l’adulte enfant. La fusion des ages à l’ère de la télévision, in Le temps de la réflexion, Essai sur la tradition et sur l’enseignement, Paris, Gallimard.
    • Moschis G.P. et Moore R.L. (1982), A Longitudinal Study of Television Advertising Effects, Journal of Consumer Research, 9, 3, 279-286.
    • Reece B.B. (1986), Children and shopping: some public policy questions, Journal of Public Policy and Marketing, n ° 5, 185- 194.
    • Roedder D.L., Sternthal B. et Calder B.J. (1983), Attitude Behavior Consistency in Children’s Responses to Television Advertising, Journal of Marketing Research, 20, 4, 337-349.
    • Romanowska D. (1994), Petites Victimes du petit écran; Parents et Enseignants Polonais…sans Défense, Courrier International, 214, 8-14 Décembre.
    • Royal S. (1989), Le ras-le-bol des bébés zappeurs, Robert Laffont.
    • Sander R.A. (1986), The role of mass media in modern society, in Commercial Television and European Children, ED. S. Ward, T. Robertson et R. Brown, Gower Publishing Company, 1986,165175.
    • Schneller R. (1982), Training for critical TV viewing, Educational Research, 24, 99-106.
    • Ward S. (1974), Consumer Socialization, Journal of Consumer Research, 1, 2, 1-14. 32. Wiman A.R. et Newman L.M. (1989), Television Advertising Exposure and Children’s Nutritional Awareness, Journal of Academy of Marketing Science, 17, 2, 179-188.
    • Winn M. (1977), TV drogue, Paris, Fleurus.
    • Buijzen M. et Walkenburg P.M. (2003), The unintended effects of television advertising: a parentchild survey, Communication Research, 30, 5, 483-505.
    • Baiocco R., D’alessio M. et Laghi F. (2009), Discrepancies Between Parents’ and Children’s Attitudes Toward TV Advertising, The Journal of Genetic Psychology, 170, 2, 176191.
    • Obermiller C., Spangenberg E. et Maclachlan D.L. (2005), Ad skepticism: The consequences of disbelief, Journal of Advertising, 34, 3, 7-17.
    • Bush A.J., Rachel S. et Craig M. (1999), The Influence of Consumer Socialization Variables on Attitudes Toward Advertising: A Comparison of African-Americans and Caucasians, Journal of Advertising, Fall, 3, 13-24.
    • Singh N., Chao M.C.H et Kwon (2006), A Multivariate Statistical Approach to Socialization and Consumer Activities of young adults: A Cross-Cultural Study of Ethnic Groups in America, Marketing Management Journal, 16, 2, 67-80