نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

2 هیات علمی دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی

3 عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در جامعه ایران، به واسطه رشد روزافزون فناوری‌های نوین ارتباطی به خصوص اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند و حضور در شرایط گذار از منظر توسعه، شرایط خاصی بوجود آمده است. در این شرایط، سرعت تغییرات ذائقه مردم بسیار زیاد بوده و روز به روز مسائل و نیازهای جدیدی شکل می‌گیرد. یکی از عواملی که می‌تواند در رفع این نیاز کمک شایانی کند، استارتاپ‌ها هستند. استارتاپ‌ها با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی که دارند، نیروی انسانی خلّاق، دغدغه‌مند و باانگیزه را در ساختاری چابک گرد هم آورده و برای مسائل روز، متناسب با شرایط جامعه راه‌حل پیدا می‌کنند. در این پژوهش تلاش شده است تا چگونگی مواجهه جامعه ایرانی با استارتاپ‌ها را بررسی کرده و برای رشد آنها راهکارهایی ارائه گردد. بررسی وضعیت فعلی استارتاپ‌ها در ایران نشان می‌دهد که توجه ویژه‌ای به حوزه سرویس و خدمات دارند و با استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند، خدمات بسیاری را در اختیار مردم قرار می‌دهند. در این شرایط مشاهده می‌گردد که به واسطه جدید بودن مسئله، پژوهش زیادی انجام نشده است؛ به همین دلیل در این پژوهش با استفاده از نظریه داده‌بنیاد و به صورت اکتشافی، تلاش شده است تا مسئله به خوبی واکاوی شود. پس از مطالعات صورت گرفته، به نظر می‌رسد که در جامعه ایرانی باید یک نهاد مستقل به عنوان متولی فضای استارتاپ‌ها بوجود آمده و فضای استارتاپی کشور را با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های بومی جامعه ایرانی، بازتعریف نماید. این نهاد می‌تواند با اولویت قرار دادن مسائل اصلی کشور، به عنوان نقشه‌راه استارتاپ‌ها، از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند شود.

کلیدواژه‌ها

  •  

    • پایدار، محمدرضا، بورقانی فراهانی، سهیلا (1395)، «کارآفرینان موفق چه ویژگی‌هایی دارند که باعث موفقیت آنها می‌شود؟»، مروری بر مقالات؛ کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری؛ 31 تیر 1395.
    • چاره‌خواه، چیا؛ فرطوسی، محمدرضا؛ ملایری، محسن، (1393)، «سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا (استارتاپ­ها) با نگاهی به وضعیت کشور و منطقه»، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.
    • حسینی پاکدهی، علیرضا؛ اسدی مله‌خان، سیدعباس (1394)، «نگرش مخاطبان نسبت به دیجیتال شدن شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. سال اول، شماره 2، تابستان، 141-152.
    • راجرز، اورت ام؛ شومیکر، اف. فلوید (1369)، «رسانش نوآوری‌ها- رهیافتی میان فرهنگی». ترجمه عزت‌الله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول.
    • رحمان‌نیا، مریم؛ فکور ثقیه، امیرمحمد (1394)، «دلایل شکست کسب و کارهای کارآفرین و نوپا و ارائه راهکارها برای توسعه کارآفرینی». نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و کارآفرینی؛ تهران.
    • کاستلز، مانوئل (1394)، «قدرت ارتباطات»؛ ترجمه حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
    • لیوننبرگ، فردریک؛ ایربای، بِوِرلی (1390)، «روش‌های تحقیق و نگارش پایان‌نامه در علوم اجتماعی، علوم رفتاری و مدیریت». ترجمه وجه‌الله قربانی‌زاده و سیدمحمدتقی حسینی‌مرام. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
    • مدرسی عالم، زهره؛ داودی، آزاده، (1393)، «شاخص‌های دیده‌بان جهانی کارآفرینی و ارزیابی آن در ایران طی سال‌های (1387-1391)» فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی، سال دوم، شماره 8، زمستان، صص 125-146.
    • Chowdhury,M.S. 2007. "Overcoming Enterpreneurship Development Constraints:the Case of Bangladesh". Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(3), pp240-251.
    • Skúladóttir, Ásthildur. 2013. " "It is like asking someone: how do you walk?" The role of communication in start-up companies ". Aalto University School of Business, Department of Communication. Master's thesis.
    • Barry, Rainie. Lee. 2012. "The Networked: The New Social Operating System"; The MIT Press.