ابریشمکار، مریم (1384) «تحلیل ارتباطی برنامه سازی در سازمان صدا و سیما؛ مطالعه موردی برنامه سازی ویژه نوجوانان، پایان نامه فوق لیسانس، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
اخوان ملایری، فائزه، نوغانی، محسن و مظلوم خراسانی(1393)، «شبکههای اجتماعی مجازی و شادکامی»، مجله رسانه و فرهنگ، سال چهارم، شماره دوم، صص 1-24.
آذری، غلامرضا (1390)، مخاطب شناسی رادیو، تهران: مرکز آموزش صدا و سیما.
اسکندری، سمانه (۱۳۹۱). مصرف رسانهای و اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی، بابلسر، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
اسولیوان، تام، هارتلی، جان، ساندرز، دانی و جان فیسک (1385) مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسن رئیس زاده، تهران: فصل نو.
افتخاری، احمد (۱۳۸۹). بررسی عوامل موثر بر اعتماد شهروندان به رسانه ملی (مطالعه موردی شهرستان کاشمر)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی، اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
بصیریان جهرمی، حسین (۱۳۸۸). بررسی مقایسه میزان اعتماد به اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران و اخبار وبسایتهای خبری و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطات، تهران، دانشکده صدا و سیما.
پاشا شریفی، حسن و شریفی، نسترن (1380). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: سخن، چاپ دوم.
پاکسرشت، سلیمان (1386)، بررسی جایگاه مصرف اینترنت در سبکهای رفتار فراغتی جوانان ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
پاینده، محبوبه (1393 )، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان گرایش به شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیام نور کوهپایه)، کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، سال اول، شماره سوم، بهار 93.
جعفرپور، محمود، (1390 )، «مفهوم شناسی و بررسی متغیرهـا ی مـؤثر بـر پـذیرش شبکههای اجتماعی مجازی و نقش سازمانهـای مـردم نهـاد در آنهـا»، فـصلنامه مطالعات بسیج، سال چهاردهم، شماره 52.
جلیل فیروزی، شقایق (1385) بازنمایی هویت دینی در فضای مجازی، بررسی تاثیر حضور در گروههای دینی مجازی بر شکلگیری هویت دینی کاربران جوان، رساله کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تهران دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
دهقان، علیرضا و مرسده نیکبخش (1385)، «مطالعه شیوه رفتار افراد در محیط مجازی: شکلگیری روابط صمیمانه در اتاقهای گپزنی اینترنتی»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال دوم، شماره شش.
ذکایی، محمدسعید(1386) فرهنگ مطالعات جوانان، تهران: موسسه انتشارات آگاه، چاپ اول.
ذوالقدر، حسین؛ قاسمزاده عراقی، مرتضی (1392). بررسی انگیزههای کاربران در استفاده از رسانههای اجتماعی (مطالعه موردی کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک)، پژوهشهای ارتباطی، شماره 75، صص 35-58.
راجرز، اورت و فلومید شومیکر(1379) رسانش نوآوریها، رهیافتی میان فرهنگی، ترجمه عزتالله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: مرکز نشر دانشگاهی شیراز.
روجک، کریس (1390). مطالعات فرهنگی، ترجمه پرویز علوی، تهران: انتشارات ثانیه.
سیدعباس زاده، میرمحمد (۱۳۸۶). روش های عملی تحقیق در علوم انسانی، ارومیه، انتشارات دانشگاه ارومیه.
شمسه، مجید (1383) «بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانهای و ارتباطات میان فردی نوجوانان»، پایان نامه فوق لیسانس، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
شهابی، محمود؛ بیات، قدسی (1391). اهداف و انگیزههای عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعهای درباره جوانان شهر تهران)، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، زمستان 1391، سال سیزدهم، شماره 52، صص 61-86.
شهیر، احسان (1391) «شناسایی عوامل موثر بر جذب کاربران ایرانی به شبکههای اجتماعی مجازی خارجی، مطالعه کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک» پایان نامه فوق لیسانس، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
عاملی، سعیدرضا (1385) فردگرایی جدید و تلفن همراه: تکنولوژی فردگرایی و هویت گلوبال، مجله رسانه، شماره دو.
علیزاده، فرشته و ایزدی، حسین (1390 )، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش جوانان به چت در شهر بابل (با تأکید بر استفاده نامتعارف)، مجموعه مقالات همایش منطقهای آسیبهای اجتماعی نوپدید، دفتر تحقیقات کاربردی و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان مازندران.
فرزانه، سیفاالله؛ فلاحتی شهابالدینی، راضیه (1394)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دوره دوم شهر بابل)، دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، سال اول، شماره یک.
فونتنل، دن(1380) کلیدهای رفتار با نوجوانان، مترجم مسعود حاجیزاده، تهران: موسسه انتشارات صابرین.
فیسک، جان(1386) درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، تهران:دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
کاستلز، مانوئل و اینس، مارتین (1380)، گفت گوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمه حسین چاووشیان و لیلا جوافشانی، تهران: نشر نی.
کریمیان، کبری؛ پارسامهر، مهربان و افشانی، سیدعلیرضا (1396)، «بررسی جامعه شناختی عوامل مرتبط با گرایش به شبکههای اجتماعی مجازی»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال سوم، شماره 10، صص169-208.
گلمحمدی، احمد (1383)، جهانی شدن، فرهنگ، هویت، تهران: نشر نی.
متانی، مهرداد (1394) الگوهای مصرف تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبانان در میان زنان، مجله مطالعات اجتماعی و روان شناختی زنان، سال13، شماره 2، صص111-140.
محسنی، منوچهر و همکاران (1385 )، «بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انـزوای اجتمـاعی کـاربران اینترنـت (در میـان کـاربران کـافی نـتهـای تهـران)، مجلـه جامعهشناسی ایران، دوره هفتم، شماره 4.
محسنی، منوچهر(1382)، مقدمات جامعه شناسی، تهران: انتشارات دوران.
محمدی، نریمان (۱۳۹۱). رسانه مدرن و برساخت هویت (کانالهای ماهواره کردی و هویت قومی کردهای ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مطالعات جوانان، بابلسر، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
مـرادی، شهاب، رجـب پـور، مجتبی، کیـان ارثـی، فرحناز، حـاجلو، نادر، رادبخـش، ناهید (1393)، انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی، فصلنامه فرهنـگ در دانـشگاه اسلامی، شماره 10.
مرادی، شهاب؛ رجبپور، مجتبی؛ کیان ارثی، فرحناز؛ حاجلو، نادر؛ رادبخش، ناهید(1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال چهارم، شماره دهم،صص 95-118.
مهدیزاده، شراره و الهه عبدالهی (1386)، «بررسی رابطه میان نحوه استفاده از اینترنت و ماهواره با برگزاری روز دوستی (ولنتاین) در میان جوانان تهرانی»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال سوم، شماره9.
مهدیزاده، محمد(1392) نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی،تهران: انتشارات همشهری.
Anderson, H. lessig, L. (1998). “Digital Identity in Cyberspace”. Available at://www.swiss.ai.mit.edu.
Horst, H.A. (2012), “New Media Technologies in Everyday Life”, Digital Anthropology, New York,Bergpublishers, 61-79.
Miller, D. (2012), “Social Networking Sites, The Particular Signifi cance of Social Networking Sites for Anthropology”, Digital Anthropology, New York,Bergpublishers, 146-164.
سایتها
سازمان فناوری اطلاعات ایران، طرح پایش جامعه اطلاعاتی ایران 1395، چاپ اول، انتشاریافته در اردیبهشت 1396، منتشرشده به آدرس:
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید،1396. منتشرشده به آدرس: