انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121A Meta-analysis of the Research Done on the Magnitude of the Effect of Globalization and National Identity in Iranفراتحلیل پژوهشهای انجام شده دربارۀ اندازۀ اثر جهانیشدن و هویت ملی در ایران112670430FAمحسن نیازیگروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانفاطمه منصوریان راوندیعلوم اجتماعی دانشگاه کاشانJournal Article20181001Dominating the world or globalization is active in the fields of politics, economics, law and culture. Evidence suggests that the most controversy, debate, and concerns of globalization in the world are in the field of culture and national identity. several studies have been carried out on the impact of globalization on the strengthening and weakening of national identity. Each expert, in accordance with his field of work, has interpreted and explained the above-mentioned relationships. Undoubtedly, with regard to the purpose, the variables examined are the method to And the statistical population studied has yielded different results.<br /> The present study uses a meta-analysis and software application (CMA) to examine nine studies on the relationship between national identities and globalization. The finding showed that there was a reversal between globalization and national identity, so that the process of globalization has weakened and destroyed the national identity of Iranians, and based on the average size of the effect based on the random effects model obtained, which is equal to 0/444.<br /> It can be admitted that globalization was associated with a national identity, and this impact was judged higher than the average according to Cohen's interpretation table.<br /> Thus, the results of the studies that adopted the cynical look at the survival of the phenomenon of the state-nation and, consequently, the persistence of national identity in the process of globalization, were confirmed.<span>تسلط بردنیا یا جهانیشدن از دیروز تا امروز، در حوزههای سیاست، اقتصاد، حقوق و فرهنگ فعالیت داشته و دارد. شواهد حاکی از آن است که بیشترین بحثها، نزاعها و نگرانیهای جهانیشدن در دنیا، در حوزه فرهنگ و هویت ملی میباشد. تاکنون در خصوص تأثیر جهانیشدن بر تقویت و تضعیف هویت ملی، تحقیقات متعددی انجام پذیرفته است و هریک از صاحبنظران، متناسب با حوزۀ کاری خود به تفسیر و تبیین روابط فوق پرداختهاند و بیتردید به دلیل تعدد و تنوع روشها و متغیرهای مورد بررسی، نتایج متفاوتی حاصل شده است. لذا فراتحلیل یکی از راههای مهم در همسو کردن مفاهیم و نتایج مطالعات جهانیشدن و هویت ملی محسوب میشود. ازاینرو؛ مطالعه حاضر با روش فراتحلیل و استفاده از نرم افزار (CMA) از بین 25 پژوهشی که طی سال های 1394-1379 در زمینهی رابطه هویت ملی و جهانیشدن انجام شده بودند، 9 پژوهش را که در فصلنامههای معتبر علمی به چاپ رسیده اند، به عنوان نمونه مورد بررسی قرار داد. یافتهها نشان داد که اندازه اثر یا ضریب تأثیر جهانیشدن بر هویت ملی معادل 44/0 میباشد که برحسب نظام تفسیری کوهن، در حد متوسطی ارزیابی میشود و بنابر میزان ضریب تأثیر، میتوان گفت فرآیند جهانیشدن باعث تضعیف و اضمحلال هویت ملی ایرانیها شده است و در مجموع، نتایج پژوهشهایی که نگاه بدبینانه به ماندگاری پدیدۀ دولت – ملت و بهتبع آن ماندگاری هویت ملی در فرآیند جهانیشدن را اتخاذ میکردند، تایید شد.</span>https://www.jscm.ir/article_70430_dd3160b31b0adeda6090e448a02adeac.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121Marketing of cultural products based on social mediaبازاریابی محصولات فرهنگی مبتنی بر رسانه اجتماعی274670433FAنادر محققعضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبعلیرضا سرحدیدانش آموخته مدیریت ام بی ای، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، گروه ام بی ای، تهران، ایرانامیررضا علیزاده مجددانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، پرند، ایران.Journal Article20181001This article seeks to examine how marketing of cultural products and services is taking into account the role of the social media. The present research is applied in terms of both qualitative and quantitative nature. At the outset, the necessity of marketing cultural products in an age that has witnessed the development of information technology and the close competition of cultures has been emphasized by new and effective tools. In the meantime, the creation of value based social media based on the introduction of the most effective solution. Has been. In the following, different views on the marketing of social media products and services were analyzed. Demand management, designing value proposition based on the obvious and hidden needs of customers of cultural products based on social media, with regard to changing the concept of product in the digital age. In the end, the status quo was stated and according to the concept of demand management, the solutions needed to market social-based products based on social media for sustainable cultural development and strengthening the power of exchange and interaction of cultural products.این مقاله درصدد بررسی چگونگی بازاریابی محصولات و خدمات فرهنگی با درنظرگرفتن نقش اثرگذار رسانۀ اجتماعی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و کیفی است. در ابتدا ضرورت بازاریابی محصولات فرهنگی در عصری که شاهد توسعۀ فنآوری اطلاعات و رقابت تنگاتنگ فرهنگها هستیم، با ابزارهای نوین و اثربخش، مورد تأکید قرارخواهد گرفت و در این میان، خلق ارزش پیشنهادی مبتنی بر رسانههای اجتماعی بهعنوان کارآمدترین راهکار معرفی میشود. در ادامه، دیدگاههای مختلف در خصوص بازاریابی محصولات و خدمات فرهنگی مبتنی بر رسانههای اجتماعی مورد تحلیل قرارمیگیرد. مدیریت تقاضا، طراحی ارزش پیشنهادی بر اساس نیازهای آشکار و پنهان مشتریان محصولات فرهنگی مبتنی بر رسانۀ اجتماعی با درنظرگرفتن تغییر مفهوم محصول در عصر دیجیتال تجزیه و تحلیل میشود. در نهایت، وضع موجود بیان خواهد شد و با توجه به مفهوم مدیریت تقاضا، راهکارهای مورد نیاز بازاریابی محصولات فرهنگی مبتنی بر رسانۀ اجتماعی جهت توسعۀ پایدار فرهنگی و تقویت قدرت مبادله و تعامل محصولات فرهنگی مطرح میشود.https://www.jscm.ir/article_70433_1868ca67c33446538644f8906291f6ae.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121An Investigation of Rorty’s Rationality toward Achieving Peaceful Coexistenceبررسی عقلانیت رورتی در جهت رسیدن به همزیستی مسالمتآمیز476670435FAعلی حسینیاستادیار فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه یاسوج،یاسوج،ایران0009-0006-2753-7459زهرا رفیع نژادکارشناس ارشد فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانJournal Article20181001<span>Rorty seeks for a society in which the possibility to communicate and discuss freely is available and any restriction imposed on the discussion in the social institutions is regarded as immoral. In his opinion, there should be solidarity in the society. A society in which there are disagreement, division, and distrust among its members is collapsed inwardly. Rorty resorts to the language and the negation of modern rationality as two key topics in order to achieve an ideal society. He is going to reconstruct the atmosphere of modernized society by the new terms and a different definition of language, and lead the society to unity and a permissive communication toward achieving agreement and discernment because he believes that there may be a connection between the life meaning of a person to any other persons. An explanatory analytical based library method has been utilized in order to meet the purpose of the very study. The purpose of this study is completely different from the erstwhile research; that is, as mentioned earlier, to achieve peaceful coexistence by a new definition of rationality.</span>رورتی در پی جامعهای است که امکان ارتباط و گفتوگوی آزادانه در آن مهیا باشد و هرگونه ایجاد محدودیت برای گفتوگو در نهادهای جامعه را غیراخلاقی میداند. از نظر او باید در جامعه همبستگی وجود داشته باشد. جامعهای که در میان افرادش عدم تفاهم، عدم همبستگی و عدم اعتماد وجود داشته باشد، آن جامعه در درون فروپاشیده است. رورتی به دو مقولۀ کلیدی زبان و نفی عقلانیت مدرن برای رسیدن به جامعهای آرمانی متوسل میشود. او قصد دارد تا فضای جامعۀ مدرنیته را با واژگان جدید و تعریف متفاوتی از زبان بازسازی کند و جامعه را بهسمت همبستگی و ارتباطی متساهل برای رسیدن به توافق و تفاهم سوق دهد؛ چراکه او معتقد است که معنای زندگی یک انسان ممکن است به معنای زندگی هر انسان دیگری ربط داشته باشد. در پژوهش حاضر برای نیل به مقصود از روش کتابخانهای مبتنی بر تحلیل و تبیین استفاده شده است. هدف مورد نظر در این پژوهش کاملا متفاوت با اهداف مقالههایی است که تاکنون نگاشته شده است؛ همانگونه که اشاره شد، هدف اصلی این پژوهش رسیدن به همزیستی مسالمتآمیز با تعریفی جدید از عقلانیت است.https://www.jscm.ir/article_70435_df2341bba84cbfbb67f828073e5c07ec.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121Causes of the tendency of Iranian users to virtual networksعلل گرایش کاربران ایرانی به شبکههای مجازی678670438FAسید حسن ایلالیدانشگده علوم ارتباطات علامهسیده نرگس حسینی امینجامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانمینا نامیدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20181001Each Iranian user spends a lot of time in virtual networks. Pseudo community or the virtual community replaces real society for this users and the reproduction of the culture of everyday life of real world crystallized in cyberspace. This virtual culture is against formal culture which creates a vast arena of information and semantic expressions. These actors have their own motives, needs, diagnoses, shortcomings, limitations, demands and imposition of their social organization and this features are with them in virtual in networks. This research seeks to identify the causes of tendency of Iranian users to social networks.<br /> The research method is qualitative and it has been done with thematic analysis. It used the library research method and interviews. The statistical population includes professors, experts and experts in communications science, information technology, social sciences, social psychology, political science, cultural and anthropological studies as well as active users (group managers, channels or high-profile pages in Telegram, Instagram, Twitter, Facebook,...). 25 people were interviewed. At first the purposive or judgment sampling was used and then snowball sampling method was used. The MAXQDA software was used to draw thematic network model. <br /> The results of the research findings about the causes of the tendency of users to virtual networks identified in the 10 main themes; attractive, novelty and innovation, narcissism and the presentation of self, multiple virtual identities, fulfilling diverse needs, eliminating communication gaps and information gaps, elimination of exclusion and restriction, networking and interactive communication, promotion of social awareness, citizen participation and economic empowerment.هر کاربر ایرانی طی شبانهروز زمان زیادی را در شبکههای مجازی میگذراند. برای کاربران این شبکهها، شبهجامعه یا جامعۀ مجازی جایگزین جامعۀ واقعی میشود و بازتولید فرهنگ روزمرۀ جهان واقعی در فضای مجازی متبلور شده است. این فرهنگ مجازی، در برابر فرهنگ رسمی قراردارد که عرصۀ وسیعی از اطلاعات و کردهای معنایی را ایجاد میکند. این کنشگران انگیزهها، نیازها، تشخیصها، کمبودها، محدودیتها، تقاضاها و تحمیلهای سازمان اجتماعی خاص خود را دارند که در شبکههای مجازی، همراه آنهاست. این تحقیق در صدد شناسایی علل گرایش کاربران ایرانی به شبکههای مجازی است.<br /> روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و مصاحبه استفاده شد. جامعۀ آماری شامل اساتید، صاحبنظران و خبرگان علوم ارتباطات، فنآوری اطلاعات، علوم اجتماعی، روانشناسی اجتماعی، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و مردمشناسی و همچنین، کاربران فعال (مدیران گروهها، کانالها یا صفحات پربازدید در تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و غیره) است. 25 نفر برای نمونه انتخاب شدند و مصاحبه از ایشان صورت گرفت. برای انتخاب مصاحبهشوندگان، ابتدا از روش نمونهگیری هدفمند یا قضاوتی و سپس از روش نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. ساخت مدل نهایی شبکه مضامین با نرمافزار MAXQDA انجام گرفت.<br /> نتایج حاصل از یافتههای تحقیق در خصوص علل گرایش کاربران به شبکههای مجازی در 10 مضمون اصلی؛ جذابیت، تازگی و نوآوری، خودشیفتگی و نمایش خود، هویتهای مجازی چندگانه، رفع نیازهای متنوع، رفع خلأهای ارتباطی و اطلاعاتی، رفع محرومیت و محدودیت، ارتباط شبکهای و تعاملی، ارتقاء آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی و توانمندی اقتصادی طبقهبندی شده است.https://www.jscm.ir/article_70438_59b70abb23493aef8579dbf93db6fe84.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121the Influence of the Media on the National and Cultural Identityتأثیر رسانه بر هویت ملی و هویت فرهنگی8711470440FAباران بخشندهدانشگاه علامهJournal Article20181001For integrity and Solidarity, Understanding the components and attributes of national identity of Iran is very important because national identity is a concept that tries to reduce the conflicts in group and ethnic identities in a way that converge them into a higher identity, the national identity. The bullet-telecommunications theory emphasizes the formation of media-based identity. In contrast, some experts point to the power of information analysis and the culture of media efficiency. Some have also emphasized the equilibrium approach to the dual and contradictory role of the media in shaping and erosion of national identity. Considering the above, the main purpose of this study is to investigate the role and influence of media on national identity using descriptive-analytical method. To achieve this goal, the first is to understand the press and the media, the late comprehension of identity, the nature of national identity and the nature of media, the relationship between media and culture.In the analysis of information, media communication and national identities were examined with a cultural approach and finally, conclusions and suggestions are addressed.The results of the research show that the interaction of culture and media is rooted in the history of human life. In history, human beings have used the media to convey their message and have expanded their culture.اهمیت شناخت مؤلفهها و شاخصههای هویت ملی برای کشوری مانند ایران، جهت یکپارچگی و انسجام، بسیار مهم است؛ چراکه هویت ملی مفهومی است که تلاش دارد تا تعارضات موجود در هویتهای گروهی و قومی را به نوعی کاهش دهد و آنها را ذیل یک هویت بالاتر؛ یعنی هویت ملی همگرا سازد. انسجام و اتحاد ملی، مستلزم اقتباس عناصر هویت ملی از عناصر مشترک هویتهای قومی گوناگون در جامعه است. در غیر اینصورت، عناصر هویت ملی برای هویتهای قومی، نامأنوس خواهد بود و در نتیجه، احساس تعهد و تعلق قومیتها به آن کم خواهد شد. امروزه رسانههای جمعی، بهمنزلۀ شاهراه اطلاعاتی جوامع و نقش آنها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، بهویژه هویت ملی، مورد توجه صاحبنظران و محققان علوم انسانی اجتماعی قرارگرفته است. در این ارتباط، رویکردها و رهیافتهای نظری متفاوتی عرضه شده است. نظریۀ ارتباطات گلولهای بر شکلگیری هویت بر مبنای رسانهها تأکید کرده است. در برابر، برخی صاحبنظران به قدرت تحلیل اطلاعات و فرهنگ بهرهوری از رسانهها اشاره کردهاند. در این میان، برخی نیز با عرضۀ رویکرد تعادلی بر نقش دوگانه و متناقض رسانهها در شکلدهی و فرسایش هویت ملی تأکید داشتهاند. با توجه به موارد فوق، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و تأثیر رسانه بر هویتبخشی ملی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا به درک مطبوعات و رسانه، درک متأخر از هویت، چیستی هویت ملی و چیستی رسانه، ارتباط بین رسانه و فرهنگ پرداخته و در تحلیل اطلاعات، ارتباط رسانه و هویت ملی با رویکرد فرهنگی مورد بررسی قرارگرفته و در نهایت، به نتیجهگیری و پیشنهادها پرداخته میشود. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که رابطۀ متقابل فرهنگ و رسانه ریشه در تاریخ حیات بشر دارد و میتوان گفت؛ پیدایش رسانه همزاد جامعه بوده است. در طول تاریخ، انسان برای انتقال پیام خود، رسانهها را بهکار گرفته و فرهنگ خود را نیز همراه با آن گسترش داده است.https://www.jscm.ir/article_70440_16208906c306ca36bb51478959b22460.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121the Role of Mass Media in Building People's Trust in the Policeنقش رسانههای جمعی در ایجاد اعتماد مردم به پلیس11514070446FAعلی جعفریگروه علوم ارتباطات/ دانشگاه آزاد اسلامی0000-0001-9204-8105پیمان بگعلی زادهگروه علوم ارتباطات اجتماعی/ دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20181001trust in the police is one of the prerequisite for the success of this institution Social security and the public. Many factors influence trust in the police That the most important impact of the mass media Is. This study aims at evaluating the ability of the media in building trust The people are the police. This study was conducted through a survey questionnaire and The population in this study, people over 20 years is the Meshgin shahr city; that about number 60,000 has been announced. On the basis of sampling Cochran sample size of 385 and selected by multistage cluster sample Is. The results showed that the ability of the media (Show the reality to the audience about the police operation techniques of persuasion audience The police, the speed of notification, the notification unbiased, timely The notification, criticizing the police performance, professional ethics, police services in social security, quality fiction, The content of media messages and characters used in the media) and There is public confidence in the police. As well as between the Police Review and Information In this context the media through the creation of public confidence in the police is a significant relationship was not observed.اﻋتماد مردم به پلیس یکی از ضـرورتهای موفقیت این نهاد برای تأمین امنیت اجتماعی و ﻋمومی اســت. ﻋوامل متعددی بر اﻋتماد به پلیس تأثیر دارند که از جمله مهمترین آنها میتوان به اقدامات رســانههای ارتباط جمعی اشاره کرد. هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی در ایجاد اعتماد مردم به پلیس است. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری در این پژوهش، افراد بالای 20 سال ساکن در مشگینشهر بودهاند که تعداد آنها برابر با60000 اعلام شده است. بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه تعداد 385 و به شیوۀ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده است. یافتههای این تحقیق نشان داد که میان نقش رسانهها (نمایش واقعیت به مخاطب در مورد کارکرد پلیس با فنون اقناع مخاطب نسبت به عملکرد پلیس، سرعت اطلاعرسانی، میزان اطلاعرسانی بیطرفانه، بهموقعبودن اطلاعرسانی، میزان نقد عملکرد پلیس، میزان رعایت اخلاق حرفهای، بزرگنمایی خدمات پلیس در تأمین امنیت اجتماعی، کیفیت داستانپردازی، محتوای پیامهای رسانهای و شخصیتهای مورد استفاده در رسانه) و ایجاد اعتماد مردم به پلیس رابطه وجود دارد، اما بین میزان نقد پلیس و اطلاعرسانی در این زمینه از طریق رسانه و ایجاد اعتماد به پلیس رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. در نتیجه، یکی از عناصر مؤثر در رابطه با رسانهها و پلیس، اعتماد است؛ چراکه اعتماد از مؤلفههای حیاتی تلقی میشود. رسانهها فضایی اجتماعی میسازند و اعتماد را در آن خلق میکنند و سازمانها میتوانند در آن فضا فعالیت کنند. همچنین، رسانهها میتوانند با عملکرد خود در ایجاد اعتماد مردم به پلیس نقش اساسی ایفا کنند.https://www.jscm.ir/article_70446_4a26674bd3562a5e152b094039dae630.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232262520180121Interpretation: What's Hermeneutics?تفسیر: هرمنیوتیک چیست؟14116470449FAامیر صفریدانشگاه علم و فرهنگJournal Article20181001<span>Hermeneutics is the theory of interpretation: what it is to interpret a text and how that interpretation may be valid. Hermeneutics was first introduced in a religious context, i.e. the discussion of the possible methods of achieving a correct interpretation of the Bible. But the introduction of hermeneutics into the human sciences has entailed controversies: It has been accused of relativism and not relying on a solid theoretical foundation. Gadamer, as one of the leading protégés of Martin Heidegger, has been very influential in the development of hermeneutics theory in the 20th century. His arguments mainly center around the question of understanding: What happens when we understand a text or another person? Is the idea of an objective meaning a defensible argument? Gadamer argues that texts do not have objective meanings but that does not necessarily mean that we should embrace relativism. The article then considers the argument between Habermas and Gadamer concerning the Enlightenment ideal of critique. The final section of the text takes into the account the idea of understanding another person, saying that requires not theory but spending time with another person. The writer argues that true understanding cannot come through theories alone but entails a living alongside one another for a long period of time</span><span>هرمنوتیک، بهعنوان نظریه تفسیر، ابتداً در رابطه با تفسیر متن دینی و در بستری پروتستان مطرح شد: اینکه تفسیر متن دینی چیست و آیا هر تفسیری از متن مقدس را میتوان پذیرفت؟ اما ورود نظریه هرمنوتیک به علوم انسانی و اجتماعی پرحاشیه و دامنهدار بوده است. از سویی عدهای معتقدند که هرمنوتیک به نسبیگرایی منجر شده است که هر تفسیری را موجه میشمرد. از سوی دیگر هرمنوتیک به "غیر تئوریک" بودن متهم شده است که بر چارچوب خاصی استوار نیست. گادامر بهعنوان یکی از شاگردان اصلی هایدگر، یکی از اصلیترین چهرههای مهم هرمنوتیک در قرن بیستم بوده است که به مسئله فهم پرداخته است: سؤال اصلی گادامر این است که فهم یک متن و یا فهم دیگری چیست و در فرایند فهم چه اتفاقی روی میدهد؟ آیا میتوان از ایده معنای عینی متن دفاع کرد؟ مقاله همچنین به نزاعی که میان گادامر و هابرماس دربارۀ ایدآل نقد روشنگری وجود دارد می-پردازد و پاسخ گادامر به اتهام نسبیگرایی را بهتفصیل بیان میکند: اینکه آگاهی به محدودیتها در فهم لزوماً به نسبیگرایی منجر نخواهد شد. در قسمت پایانی مقاله مسئله فهم دیگری مطرح میشود. نویسنده استدلال میکند که فهم دیگری به نظریه وابسته نیست فهم اساساً یک موضوع نظری نیست. فهم با بردباری و از زندگی با دیگران ناشی میشود.</span>https://www.jscm.ir/article_70449_a416adf7c20a15069222982d0ed5c2f4.pdf