انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823Analysis of the "No Vote" Campaign on Twitter Based on the Garth S. Jowett and Victoria O’Donnell’s Analytical Model of Advertisement Campingتحلیل ساختار پویش تبلیغاتی «رأی بی رأی» در توییتر بر اساس مدل تحلیلی جاوت و ادانل144143938FAعباس قنبری باغستاناستادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانحانیه چمنیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران و نویسنده مسئولJournal Article20211130 The purpose of this study was to analyze and evaluate the “No Vote Campaign” (#NotVotingForIR) on Twitter platform during the 2020 presidential election in Iran. The theoretical framework of study was based on Garth S. Jowett and Victoria O’Donnell’s (2012) analytical model of advertisement campaign. The research design was based on quantitative content analysis. The population of the study were all the date with the hashtag of “No Vote” on the Twitter platform one month before the election.<br />The results of the study show that this campaign has been run during one of the most sensitive time (election time) and under an inflamed socio-political situation. In terms of organization, the lacks of a clear executive structure for the campaign was obvious. In terms of media use, it has tried to use different media channels and mechanism. Despite its widespread use of propaganda techniques (a combination of 23 techniques), about 93% of its messages were "emotion-based" and only 7% of them were "persuasive". In terms of "engaging" of the target audience, the campaign has not been very successful, so that 88% of its messages received zero "likes".<br />In the final evaluation of the "no vote" campaign, it should be said that this campaign did not succeed in achieving its main goal, which was to reduce the number of voters in the elections. There are also very few reasons to attribute the decline in turned out to the 1400 elections to the impact of the "no vote" campaign. In fact, due to various reasons such as inability to engage the audiences, restrictions of the Twitter in the country, neutralizing this campaign through positive and anti-advertising campaign, and etc., there is no empirical evidences that shows this campaign was highly effective in persuading people not vote.هدف این تحقیق، مطالعه ساختار پویش تبلیغاتی «رای بی رای» در ایام انتخابات ریاست جمهوری 1400 بوده است. سئوال اصلی تحقیق این بوده که این پویش از چه تکنیکهای رسانهای و فنون اقناعی برای اثرگذاری بر مخاطب استفاده کرده است؟ چارچوب تحلیلی این مطالعه، مدل تحلیلی جاوت و ادانل بوده است. جامعه آماری تحقیق، پلتفرم توییتر بوده و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. <br />نتایج تحقیق نشان می دهد که از منظر شرایط و بافت تاریخی، این پویش در یک شرایط سیاسی اجتماعی ملتهب و در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی (ایام انتخابات) اجرا شد. به لحاظ سازماندهی، این پویش فاقد یک ساختار اجرایی روشن بوده و از لحاظ مکانیسم های رسانه ای، تلاش داشته از ظرفیت های رسانه ای مختلف استفاده کند. به رغم استفاده گسترده این پویش از تکنیک های اقناعی (ترکیبی از 23 تکنیک)، حدود 93 درصد پیامهای آن «تهییجکنندهی احساسات» بوده و تنها 7 درصد از این پیامها «متقاعدسازانه» بوده است. ضمن آنکه از منظر درگیر کردن مخاطبان هدف، این پویش موفقیت چندانی بدست نیاورده به طوری که 88% درصد پیام های آن، فاقد «لایک» بوده است. <br />در ارزیابی نهایی از پویش «رای بی رای» باید گفت که این پویش در دستیابی به هدف اصلی خود که کاهش میزان مشارکت در انتخابات بود، موفق نبوده است. همچنین دلایل بسیار کمی وجود دارد که بتوان کاهش مشارکت در انتخابات 1400 را به اثرگذاری پویش تبلیغاتی «رای بی رای» نسبت داد.https://www.jscm.ir/article_143938_97032561752bf75a00ec3bdc4dd80e51.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823The relationship between virtual social networks and the trust of teachers in Parsabad cityرابطه شبکههای اجتماعی مجازی با اعتماد معلمان شهرستان پارس آباد4567145024FAزهرا محمدیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور0000000158324460اعظم عوض پورکارشناسی ارشد جامعه شناسی و دبیر دبیرستان در پارس آبادJournal Article20210412Today, the role of virtual social networks in people's lives has become very prominent and effective. This study aims to investigate the relationship between virtual social networks and teachers' trust. The research method is survey and the statistical population of secondary school teachers in Parsabad city is 290 people in the academic year 1399-1400, which using Morgan table, 165 people were selected and selected as the sample size. The data collection tool was a questionnaire and the research sampling method was filled in by quota method through cyberspace and teachers' site due to the prevalence of coronavirus and its limitations.Data were analyzed using SPSS software and Pearson correlation test to assess the relationship between independent variables (virtual social networks) and dependent variables of trust (interpersonal trust, generalized trust, institutional trust and civil trust) Teachers. The results showed that there is a direct and significant correlation between virtual social networks and trust. Virtual social network has a positive and direct effect on interpersonal and institutional trust but has a negative and opposite effect on civic trust. There was no relationship between the use of virtual networks and generalized trust.امروزه نقش شبکههای اجتماعی مجازی در زندگی مردم بسیار پررنگ و اثرگذار شده است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی شبکههای اجتماعی مجازی با اعتماد معلمان انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان پارس آباد، به تعداد 290 نفر در سال تحصیلی 1400 -1399 است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 165 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود و روش نمونهگیری پژوهش به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، از طریق فضای مجازی و سایت مربوط به معلمان به روش سهمیهای پر شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد تا رابطه بین متغیر مستقل (شبکههای اجتماعی مجازی) و متغیرهای وابسته اعتماد (اعتماد بین شخصی، اعتماد تعمیم یافته، اعتماد نهادی و اعتماد مدنی) معلمان مورد سنجش قرار گیرد. نتایج نشان داد که بین شبکههای اجتماعی مجازی با اعتماد همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. شبکه اجتماعی مجازی بر روی اعتماد بین شخصی و نهادی تاثیر مثبت و مستقیم دارد اما بر روی اعتماد مدنی تاثیر منفی و معکوس دارد. بین استفاده از شبکههای مجازی و اعتماد تعمیم یافته رابطه وجود نداشت.https://www.jscm.ir/article_145024_7adbed330c6f5cbf740496aa3b6b0775.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823Communication, Culture and Development; a review of Dr. Ali Asadi's developmental viewsارتباطات، فرهنگ و توسعه؛ مروری بر آراء توسعهای دکتر علی اسدی6985143952FAهادی خانیکیهیات علمی دانشگاه علوم استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبائی، تهران،سید مهدی حسینی حسینیدانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20200425Ali Asadi is one of the experts in the fields of social sciences and communications, who has experienced and studied Iran before and after the Islamic Revolution, and in his opinion, a significant system of thought can be extracted about the development of Iran. In this article, by reviewing Asadi's developmental ideas, his views are categorized in terms of development, transition period, technology, communication, culture and underdevelopment. Asadi proposes a comprehensive and technology-oriented development model for Iran. Despite understanding the issues of development for developing countries, he believes that with a strong nation-state, the steps of economic, political, cultural and technological development should be realized on the basis of a comprehensive strategic plan. His approach to development is somewhat close to the linear approaches to development. He measures development by global standards and the use of technology, and believes that each country must develop in its own way, according to its own ecological and traditional conditions.علی اسدی از متفکرین و صاحبنظران علوم اجتماعی و ارتباطات است که ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی را تجربه و مطالعه کرده است. در آثار به جا مانده از پنجاه و شش سال زندگی او میتوان منظومه فکریِ قابل توجهی را درباره توسعه ایران استخراج نمود. در این مقاله با مروری بر آراء توسعهای اسدی، این نظرات در قالب مفاهیم توسعه، دوران گذار، تکنولوژی، ارتباطات، فرهنگ و عقبماندگی دستهبندی شده است. اسدی الگوی توسعهی همهجانبه و با محوریت تکنولوژی را برای ایران مطلوب میداند. او علیرغم درک مسائل و آسیبهای همراه توسعه برای کشورهای جهانسوم، معتقد است با قوه اجرایی قدرتمند باید مراحل توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیک بر اساس یک برنامه جامع استراتژیک محقق شود. نگرش او به توسعه تا حدی به رویکرهای خطی توسعه نزدیک است و توسعه را با معیارهای جهانی و بهره از تکنولوژی میسنجد و معتقد است هر کشور بنا بر شرایط بومشناختی و سنتی خود باید از مسیر خاص خود به توسعه دستیابد.https://www.jscm.ir/article_143952_bd0425d527857923cc7726e0048cc0c8.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823Bourdieu and the issue of neoliberalismبوردیو و مسأله نئولیبرالیسم87102140161FAهادی درویشیدانشجوی دانشگاه مازندرانسمیه مومنیدانشجوی دانشگاه تهرانJournal Article20200115The word and the concept of "neoliberalism" has turned into a high-frequency word in worldwide and in the last decade in the l Iranian society. Due to the damaging effects of the economic and growing rift between the rich and the poor at both the global and national levels, opponents and critics of these global policies have come to the fore, with sociologists being the most serious of them. One of these important and influential sociologists is Pierre Bourdieu, who opposes the social effects of the principles of neoliberal economics, so that due to his active involvement in civil movements and his fierce struggle with neoliberalism late in life, can be said that: the " Bourdieu intellectual turn" that the purpose of this article is to identify Bourdieu's new face in the figure of ""struggle with neoliberalism" and "one of the main references to the struggle against globalization and neoliberalism."<br />In this regard, Pierre Bourdieu's works are examined from the central issue of the article, so-called Neoliberalism, and following, his view specifically on the consequences of neoliberalism on the five topics of "the destruction of the welfare state and civilization", "the replacement of private (not private) responsibility". "Public Responsibility (General Good)", "Economic Leadership and Enmity with Sociology", "Creating Social Suffering" and "Unifying the Path of Neoliberalism" are presented. also, In the final section, Iran society will be studiedواژه و مفهوم «نئولیبرالیسم» در چند دهه گذشته در سطح جهان و در دهه گذشته در سطح جامعه ایران به واژهای پربسامد تبدیل شده است. بر اثر آثار زیانبار اقتصادی و شکاف روزافزون ثروتمندان و فقرا هم در سطح جهانی و هم در سطح ملی، مخالفان و منتقدانی با روند این سیاستهای جهانی به عرصه آمدهاند که جامعهشناسان را میتوان از جدیترین آنها برشمرد. یکی از این جامعهشناسان مهم و تأثیرگذار، پیر بوردیو است که با آثار اجتماعی اصول اقتصاد نئولیبرال مخالفت میکند، بطوریکه بدلیل حضور فعال وی در جنبشهای مدنی و مبارزه سرسختانهاش با نئولیبرالیسم در اواخر عمر میتوان از «چرخش فکری بوردیو» سخن بمیان آورد که هدف این مقاله، شناخت چهره جدید بوردیو در قالب «مبارزه با نئولیبرالیسم» و «یکی از ارجاعات اصلی مبارزه علیه جهانیشدن و نئولیبرالیسم» است.<br />در همین راستا آثار پیر بوردیو از زاویه مسأله محوری مقاله یعنی نئولیبرالیسم مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه، نظر وی بطور مشخص درباره پیامدهای نئولیبرلیسم در پنج محور«نابودی دولت رفاه و تمدن»، «جایگزینی مسئولیت خصوصی (خیر خصوصی) بجای مسئولیت عمومی (خیر عمومی)»، «بر صدرنشستن اقتصاد و دشمنی با جامعه شناسی»، «ایجاد رنج اجتماعی» و «القای یگانگی راه نئولیبرالیسم» ارائه می-گردد، در بخش پایانی مقاله نیز به ارتباط این بحث با زمینه جامعه ایران پرداخته خواهد شد.https://www.jscm.ir/article_140161_18d0e8e075cae54a569f0ee726c6259a.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823The Role of Media and Narration in the Attractiveness of Military Serviceبررسی نقش رسانه و روایت سازی در جذابیت خدمت وظیفه عمومی103130143941FAرضا باقریاستادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهرانمهدی بهمنیپژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوریJournal Article20200615Background and Aim: Military service can be one of the most important events in a person's life. For some reason, military service in Iran is not very attractive to young people. The purpose of this paper is to investigate the effect of various factors on increasing or decreasing the attractiveness of military service and recognizing the capacity of cultural institutions to create culture and help increase the attractiveness of military service.<br />Research Method: The present article, by conducting 16 qualitative interviews with social science experts, communications and military officials, deals with pathology and provides solutions to increase the attractiveness of military service.<br />Results: Various objective and subjective factors are effective in reducing the attractiveness of military service. In the meantime, the influence of mental factors is of special importance because public service in cyberspace has been attacked by many dissenting media and its distorted image is presented in society. In contrast, there has been no coherent media strategy by the authorities to increase the attractiveness of military service.<br />Conclusion: The objective measures taken to make military service attractive (albeit insufficient and small) should be illustrated and narrated using new methods of communication. The need to adopt a new comprehensive and interactive communication and media strategy, as well as the formation of a council called the Communication and Media Council with the participation of media and cultural activists in the relevant organs, are the main proposals of this research.زمینه و هدف: خدمت وظیفه عمومی یکی از مهمترین رویدادهای زندگی هر شخصی میتواند محسوب شود. بنا به دلایل مختلفی دوره خدمت سربازی از جذابیت چندانی در میان جوانان برخوردار نیست. هدف مقاله حاضر بررسی نقش عوامل مختلف در افزایش یا کاهش میزان جذابیت دوران خدمت سربازی و بازشناسی ظرفیت نهادهای فرهنگی در فرهنگ سازی و کمک به افزایش جذابیت خدمت سربازی می باشد.<br />روش پژوهش: مقاله حاضر با انجام 16 مصاحبه کیفی با صاحب نظران علوم اجتماعی، ارتباطات و مسولین نظامی به آسیب شناسی و ارائه راهکار برای افزایش جذابیت خدمت سربازی می پردازد.<br />یافته ها: عوامل مختلف عینی و ذهنی در کاهش جذابیت خدمت سربازی تاثیر گذار است. در این میان تاثیر عوامل ذهنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه خدمت وظیفه عمومی در فضای مجازی از سوی بسیاری از رسانه های معاند مورد هجمه قرار گرفته و تصویر مخدوشی از آن در جامعه ارائه می شود. در مقابل، راهبرد رسانه ای منسجمی از سوی مسولین امر برای افزایش جذاب سازی خدمت سربازی صورت نگرفته است. <br />نتیجه گیری: اقدامات عینیِ انجام گرفته برای جذاب سازی خدمت سربازی (اگرچه ناکافی و اندک) می بایست با بکار گیری روش های نوین ارتباطی تصویر سازی و روایت پردازی شوند. ضرورت اتخاذ یک راهبرد نوین ارتباطی و راسانه ای فراگیر و تعاملی و همچنین تشکیل شورایی بنام شورای ارتباطات و رسانه با مشارکت فعالان رسانه ای و فرهنگی در ارگان های مربوطه از پشنهادات اصلی این تحقیق می باشند.https://www.jscm.ir/article_143941_4f531764d86c88bd3c600ee8934976dd.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823The Loose Concept of " Common "
In the dual high art / popular art«مفهوم سست عامه» در نگاهی جامعهشناختی به دوگانۀ هنر والا / هنر عامه131148143942FAمهدی مسعودیاندانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه تهران0000-0002-8788-2661Journal Article20210107the sociological approach to art is based on the principle that not only is the artist and the work of art not unique and mysterious, but it is the product of a social context and position. The above approach allows us to study the sociology of the duality of popular art / high art. Therefore, in this study, we seek to answer the question that if the above dual opposition system means the definition of "one" is based on " the other", can it be assumed that this can be overturned? In this study, we use the concept of Walter Benjamin's artistic aura and Judith Butler's theory of gender performance. This study, considering the market for buying and selling the "original" works of art at auctions and Mozart's "sample", shows that we do not face the "decline of the artistic aura " in the age of electronic reproduction, and the concept of " aura " is the concept of " Mobile" which very much depends on the situation. This reveals the fact that the position of the individual between the common (and the artisan) and being an artist depends on the situation and is unstable. This fact in turn helps us to conclude that the performance of lay / elite identity, is used depending on the situation. And we learn to play the role of a commoner or an elite. Hereupon, the common is a loose and Mobile concept, and precisely for this reason,<strong> </strong>
چکیده: رویکرد جامعه شناسانه به هنر بر این اصل استوار است که نه تنها هنرمند و اثر هنری دارای هیچ ذات منحصر بفرد، رازآمیز و یگانهای نیست، بلکه محصول زمینه و موقعیت اجتماعی میباشد. رویکرد فوق این امکان را فراهم میآورد تا بتوانیم به مطالعۀ جامعه شناختی دوگانۀ هنر عامه/هنر والا یا مشروع بپردازیم، لذا ما در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش هستیم که اگر نظام دوگانۀ فوق به معنای تعریف «یکی» بر مبنای تفاوت با «دیگری» است، چگونه میتوان امکانی برای واژگونی رابطۀ فوق متصور شد؟ ما در این پژوهش از مفهوم هالۀ هنری والتر بنیامین و نظریۀ نمایشی جنسیت جودیت باتلر بهره میگیریم. این پژوهش با توجه به بازار خرید و فروش «اصل» آثار هنری در حراجیها و «نمونۀ» موتسارت نشان میدهد که ما در عصر تکثیر الکترونیکی با «افول هالۀ هنری» مواجه نبوده و مفهوم «هاله»، مفهومی «سیال» و وابسته به موقعیت است. این امر موجب آشکار شدن این واقعیت میشود که جایگاه فرد بین صنعتگر و هنرمند بودن، بسته به موقعیت در حرکت بوده و ناپایدار میباشد، این امر به نوبۀ خود، کمک میکند تا به این نتیجه دست یابیم که اجراگری هویت عامه/نخبه، بسته به موقعیت بکار گرفته میشود، و ما میآموزیم که در موقعیتهای متفاوت به گونهای ایفای نقش کنیم که گویی عامه یا نخبه هستیم. از این روست که میتوان به این نتیجه دست یافت که مفهوم «عامه» مفهومی سست و سیال است؛ و دقیقأ به همین دلیل، شاید بتوان امکان واژگونی نظام دو گانۀ فوق را فرض کرد، و از این طریق راههایی برای رویارویی با سیاست هویت گشود.https://www.jscm.ir/article_143942_de92cd314650f14f8d024643b5b952e5.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823A Comparison of Student Satisfaction with the website of Tourism Faculty at University of Science and Culture and; the Faculty of Communication and Media Studies at Islamic Azad University of Tehran, Central Branchکاربرد روشهای ناپارامتری در مطالعات علوم انسانی (مطالعه موردی: مقایسه میزان رضایتمندی دانشجویان از وبسایت دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز)140174143943FAزهره ابراهیمی آتانیکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی گرایش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز(نویسنده مسئول)ابراهیم حاج خان میرزای صرافدانشجوی دکتری اقتصاد مالی دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20200727A Comparison of Student Satisfaction with the website of Tourism Faculty at University of Science and Culture and; the Faculty of Communication and Media Studies at Islamic Azad University of Tehran, Central Branch<br /><br />The aim of this research is to compare the level of student satisfaction with the website of Tourism Faculty at University of Science and Culture; and the Faculty of Communication and Media Studies at Islamic Azad University of Tehran, Central Branch. The present study is a practical survey and has adopted a Kolmogorov-Smirnov test, the Spearman’s correlation test, binominal test and the Mann-Whitney test for data analysis. For this purpose, 165 students from the Faculty of Tourism and 278 students from the Faculty of Communication and Media participated at this particular study. The population includes students studying in the second semester, 1394. The results indicate that the rate of students’ cognition; the students’ satisfaction from delivered services; the extent of the factor accessibility of students; the updated data, and finally students’ proficiency in utilizing capabilities of the website of Faculty of Communication is higher than Faculty of Tourism.علوم ارتباطات امروزه به یکی از مهمترین ابزارهای مدیریتی در حوزه رسانه تبدیل شده و ابداع ابزارهای نوین به گسترش آن کمک کرده است. روشهای آماری ناپارامتری را میتوان یکی این ابزارها برشمرد. پژوهش حاضر برای معرفی تواناییهای این روش با استفاده از روش-های ناپارامتری میزان رضایتمندی دانشجویان از وبسایت دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز را با هم مقایسه میکند. <br />نوع تحقیق کاربردی بود و نمونه آماری 165 نفر از دانشجویان دانشکده علوم گردشگری و 278 نفر از دانشکده علوم ارتباطات در نیمسال دوم سال 1394 بودند. <br />تحلیل دادهها به شیوه آزمونهای ناپارامتریک کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی ناپارامتریک اسپیرمن، آزمون فرض دو جملهای و آزمون ناپارامتری من-ویتنی انجام شده است. <br />نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد عملکرد دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در استفاده از وبسایت، در زمینههای شناخت دانشجویان از خدمات ارایه شده در وبسایت، رضایتمندی از خدمات ارایه شده در وبسایت، بهرهمندی دانشجویان از امکانات وبسایت و به روز بودن اطلاعات موجود در وبسایت بهتر از دانشکده علوم گردشگری بوده است و توانسته است تعامل بهتری با دانشجویان از طریق وبسایت داشته باشند و این امر سبب بالا بودن میزان رضایتمندی دانشجویان این دانشکده شده است.https://www.jscm.ir/article_143943_908eb2e0764d43d9785af0454fd0604f.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823Internet and culture industry:
Case study of Telegram messenger functions in Iranتحلیل انتقادی رسانه های اجتماعی: مطالعه موردی کارکردهای تلگرام و اینستا گرام بر مبنای نظریات مکتب فرانکفورت175193143945FAمریم مقیمیدانش آموخته دکتری رتباطاترقیه مهریکارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامیJournal Article20201214پژوهش حاضر در پی تحلیل کاربرد اینترنت در جامعه ایران و استفاده از تلگرام با رویکرد نظریه انتقادی صنعت فرهنگ است. تلگرام با فراهم کردن ایجاد کانال به نوعی احیا کننده ارتباطات تودهای است. به عبارتی سوال پژوهش این است که آیا ارتباطات جمعی در فضای اینترنت و به طور ویژه فضای کانالهای تلگرام با نظریه صنعت فرهنگ قابل تبیین است؟ با استفاده از منطق نقد درونی به عنوان روشی کیفی با مصاحبه با کاربران تلگرام به سوال فوق پاسخ داده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شاهد تجاری شدن عرصه عمومی، برجسته شدن مسائل جنسی، از بین رفتن تمایز بین خبر و سرگرمی و برجسته شدن اخبار حوادث هستیم؛ بنابراین این مسائل باعث سیاستزدایی از جامعه خواهند شد. <br />محصولات هنری فرهنگ انبوه و دیگر تجلیات سطحی هر جامعه در واقع نشان دهنده ویژگی های زیربنایی آن جامعه و همین طور مهمترین جریانات تاریخی یک عصر خاص به شمار می روند(کراکر، 1927، به نقل از نوذری، 1386: 280) از سوی دیگر «میانجی یا وساطت رکن بنیادین تفکر انتقادی و دیالکتیکی است که برخلاف تفکر تکه تکه و شیء شده بورژوایی امور را نه بر اساس روش دیالکتیکی "کلیتهای جزئی" مانند هنر و سیاست و اقتصاد در ارتباطات همیشگی، تاریخی و یکپارچه با همدیگر قرار دارند که جهت شناخت صحیح و راستین آنها باید میانشان «میانجی» و «وساطت» برقرار شود»چون جزیره های پراکنده بلکه در تاثیر و تاثرات متقابل و برسازنده می بیندهدف این پژوهش تحلیل کاربرد رسانه های اجتماعی در جامعه ایران و استفاده از تلگرام و اینستاگرام با رویکرد نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت است. سوال پژوهش این است که آیا فرایندهای ارتباطی در رسانه های اجتماعی و به طور ویژه در تلگرام و اینستاگرام با نظریه مکتب فرانکفورت قابل تبیین است؟. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فضای رسانه های اجتماعی به دلیل غالب بودن مسائلی که بعد سرگرمی و تجاری در انها برجسته است و همچنین سیاست زدایی از مسائل اجتماعی با ادبیات مکتب فرانکفورت قابل تبیین است. https://www.jscm.ir/article_143945_58ecfdcb515ffe1de077a4dfdbf7b7c9.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823The Impact of Mass Media on Sentiment of Stock Market Investorsتاثیر رسانه های جمعی برتمایلات سرمایه گذاران بازار سهام195204143946FAمصطفی حیدری هراتمهعضو هیات علمی و استادیار گروه اقتصاد و مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد نراقJournal Article20201022In the age of the Internet, mass media, while playing the role of resources for more financial information, regulates the problem of information asymmetry between stock investors and accepted companies and strengthens the development of the stock market. The aim of this study is to investigate the effect of mass media on investor tendencies . According to a study conducted in the winter of 1398 among 600 students with stock investment experience, the target community was selected by targeted and non-random sampling method and after collection, 234 sperm tests were analyzed using Logit model. results show : a) The effect of mass media leads to fluctuations in the investor's desire and affects the decisions of investors' transactions. b) In a bear market, the impact and influence of news media is greater than social and specialized media. c) In a bull market reform market, the impact of news media is greater than that of social media. d) The impact of media reports is asymmetric . This means that in a bull market, investors pay more attention to optimistic reports and ignore those with negative signals. In contrast, in a bear market, investors are more vulnerable to pessimistic reports, and reports with active information do not significantly affect them.عصر اینترنت، ، رسانه های جمعی ضمن اینکه نقش منابع را برای بیشتر اطلاعات مالی ایفا می کنند مشکل عدم تقارن اطلاعات بین سرمایه گذاران سهام و شرکت های پذیرفته شده را تنظیم و توسعه بازار سهام را تقویت می کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر رسانه های جمعی بر تمایلات سرمایه گذار می باشد . جامعۀ هدف ، بر اساس یک بررسی در زمستان 1398 بین 600 دانشجوی دارای تجربه سرمایه گذاری سهام انجام شده که به روش نمونه گیری هدفمند و غیرتصادفی انتخاب و پس از جمع آوری ، 234 نطرسنجی با استفاده از مدل لوجیت مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان می دهد : الف ) اثر رسانه های جمعی منجر به نوسان تمایل سرمایه گذار می شود و بر تصمیمات معاملات سرمایه گذاران تأثیر می گذارد. ب ) در بازار کم رونق تاثیر و ضریب نفوذ رسانه های خبری بیشتر از رسانه های اجتماعی و تخصصی است. ج ) در بازار پر رونق برای اصلاحات در بازار بورس اوراق بهادار، تاثیر رسانه های خبری بیشتر از رسانه های اجتماعی و تخصصی است د ) تاثیر گزارش های رسانه ایی نانتقارن است به این معنا که در یک بازار پر رونق ، سرمایه گذاران توجه بیشتری به گزارش های خوش بینانه دارند و از کسانی که دارای سیگنال منفی هستند، چشم پوشی می کنند. در مقابل ، در یک بازار کم رونق، سرمایه گذاران نسبت به گزارشات بدبین آسیب پذیر تر هستند و گزارش هایی با اطلاعات فعال تأثیر قابل توجهی بر آنان نمی گذارد.https://www.jscm.ir/article_143946_130ebb8e7db92135013c1ac1e1d0e509.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823Content analysis of bumper stickers of Sistan and Baluchestan and Isfahanتحلیل محتوای کامیون نوشته های استان های سیستان و بلوچستان و اصفهان205223143947FAسوده مقصودیگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران0000-0002-2862-0020ایوب بهداروندیگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنرکرمان،کرمان،ایرانمحبوبه میربخش علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.Journal Article20201109For many owners, the car is not only a vehicle and a livelihood, it is also a tool for expressing many concepts; including romantic, social, religious and political ones. The bumper stickers reflect the culture of car owners and drivers, and these inscriptions can be considered as mirror reflecting national and local, individual and folk culture. In this article, in two provinces of Isfahan and Sistan and Baluchestan, the bumper stickers of trucks have been collected in order to be able to proceed in their way of thinking and behavior of drivers in these areas. The content of the collected bumper stickers was analyzed and compared in these two provinces. According to the data collected in these two provinces, 887 inscriptions were collected by purposeful and scheduled sampling and were classified into 3 main categories (linguistic symbol, visual symbol, and mathematical symbol) along side their subcategories. For data analysis, SPSS software, descriptive statistics and Chi-square test were used. The results of the existing research showed that in both provinces, the highest percentage belonged to the religious category. Although there was a significant relationship between the two provinces in the visual symbol, there were no commonality and no significant relationship between the two provinces in the mathematical symbol.خودرو برای بسیاری از مالکان آن، علاوه بر این که وسیله نقلیه و امرارمعاش است، ابزاری برای بیان بسیاری مفاهیم ازجمله عاشقانه، اجتماعی، مذهبی و سیاسی نیز هست. خودرونوشته ها بازتاب فرهنگ مالکان خودرو و رانندگان هستند و این نوشته ها را می توان آیینه ای از فرهنگ ملی و محلی، فردی و عامیانه پنداشت. در این مقاله سعی شده در دو استان اصفهان و سیستان و بلوچستان خودرو نوشته های ماشین های باربری جمع آوری شود تا بتوان تا حدودی به نوع تفکر و رفتار رانندگان این مناطق پرداخت و محتوای مقولات مندرج بر خودرونوشته ها را در این دو استان مورد مقایسه قرار داد. طبق دادهای جمع آوری شده در این دو استان 887 خودرونوشته به صورت نمونه گیری هدفمند و زمان بندی شده جمع آوری و در 3 مقوله اصلی (نماد زبانی، نماد تصویری و نماد ریاضی) با زیر مقولات خود دسته بندی شدند. جهت تحلیل دادها نرم افزار spss، آمار توصیفی و آزمون کی دو مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه بررسی های موجود نشان داد که در هر دو استان بالاترین درصد بدست آمده به مقوله مذهبی تعلق داشت. اگرچه در نماد تصویری بین دو استان رابطه معنی داری وجود داشت ولی در نماد ریاضی وجه اشتراک و رابطه معنا داری بین دو استان مربوطه مشاهده نشد.https://www.jscm.ir/article_143947_13731fe6d61753d4ffc4c545e52c7a6c.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823The study of "academic self-ideal and real academic self (a case study of the Khorasan newspaper)مطالعه من آرمانی دانشگاهی و من واقعی دانشگاهی (نمونه مورد مطالعه: بخش جوان روزنامه خراسان)225244142852FAسمانه سادات سدیدپوردانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9357-2224علیرضا قبادیعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، گروه جامعه شناسی، تهران، ایران.Journal Article20210104How does higher education affect youth itself? Given that responses to questions about people's self-actualization may be influenced by political attitudes or intellectual inductive beliefs, and since cyberspace reflects the people's purest emotions, so cybercafé as the field of study of this Research was selected. The method is this qualitative study. We used content analysis Hence, users' manuscripts about the excellent education forum of the Jim Forum, the Khorasan daily's newsletter, known as political neutrality, were selected as the statistical community. Targeted and accessible sampling was selected. The findings showed that the desirability of young people is different from my real one. Young people acknowledge the structural weakness in the educational institution and attribute it to three institutional, individual and social dimensions. However, institutional weaknesses are more weighty. From the point of view of the activists, the institution of higher education, due to its weaknesses, has lost its original function, and in order to survive in this structure,. The institution of higher education must change the Bourdieu mentality that going to university promotes social capitalآموزش عالی چگونه بر من واقعی جوانان اثر میگذارد؟ با توجه به اینکه پاسخ رودررو به پرسشهایی درباره من واقعی افراد ممکن است تحت تأثیر نگرش سیاسی یا باورهای القایی روشنفکرانه قرار گیرد و ازآنجاکه فضای مجازی بازتابدهنده نابترین احساسات افراد است به همین دلیل فضای مجازی بهعنوان میدان مطالعه این تحقیق انتخاب شد. روش این مطالعه کیفی، و از تحلیل محتوای کیفی استفاده می شود. ازاینرو دستنوشتههای کاربران درباره آموزش عالی تالار گفتمان انجمن جیم ویژهنامه روزنامه خراسان که به بیطرفی سیاسی شهرت دارد بهعنوان جامعه آماری انتخاب شد. شیوه نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شد. یافتهها نشان داد من مطلوب جوانان با من واقعی ایشان تفاوت دارد. جوانان ضعف ساختاری در نهاد آموزش را تأیید میکنند و آن را به سه بعد نهادی، فردی و اجتماعی نسبت میدهند البته ضعف نهادی وزن بیشتری دارد. ازنظر کنشگران، نهاد آموزش عالی با توجه به ضعفهایی که دارد، کارکرد اصلی خود را از دستداده است و برای دوام آوردن در این ساختار ناچار است به کژ کارکردها بها دهد. نهاد آموزش عالی باید این ذهنیت بوردیویی را که دانشگاه رفتن عامل ارتقا سرمایه اجتماعی است تغییر دهد.https://www.jscm.ir/article_142852_e480f1f700993e80725bd1f00b0bb011.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-2322103920210823Regulation of and by Platforms (The challenge of cyberspace legislation; who is responsible for publishing inappropriate content)از تنظیم گری در پلتفرم تا تنظیم گیری با پلتفرم (چالش قانونگذاری در فضای مجازی؛ چه کسی مسئول نشر مطالب نامناسب است)245260143950FAابراهیم محمدحسینیدانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهرانJournal Article20200723Abstract:<br />The founders of social media platforms established them in the hope that users would use these platforms for economics and entrepreneurship, raising the level of social interaction, and giving parties the opportunity to talk.<br />On the other hand, these platforms can be inappropriate for discussions such as; Terrorism and Islamic fundamentalism, homosexuality and abuse and violence against women - which are harmful to the government and users - are inappropriate.<br />However, platforms that are essentially intermediaries between users and are not responsible for republishing content should reconsider their responsibilities with self-regulation; Restrictions, deletions, filtering and flagging are such cases. On the other hand, in restricting users, the aspects of freedom of speech, observance of moderation, leaving the task of editing content to neutral people should be considered, and users should not cause trouble for the owners of social networks.<br /><br />Key word: Platforms, social media, Social Networks, governance of platform, usersبنیانگذاران پلتفرم های رسانه های اجتماعی، به این امید این رسانه ها را تاسیس کردند که کاربران از طریق آن، برای اقتصاد و کارآفرینی، بالا بردن سطح تعاملات اجتماعی و فرصتی برای گفتگوی دوطرفه کاربران، بهره ببرند. از سوی دیگر، این بسترها می تواند برای ترویج؛ تروریسم و بنیادگرایی اسلامی، تمایلات جنسی همجنسگرا و سوء رفتار و خشونت علیه زنان -که برای دولت و کاربران مضر هستند- نامناسب باشد و این موارد، مطالبی است که توسط کاربران آماده و منتشر می شود در حالی که فلسفه وجودی پلتفرم ها، واسطه بودن بین کاربران است و آنها مسئول باز نشر مطالب استفاده کنندگان نیستند. بر این اساس، هم بایستی کاربران، برای صاحبان شبکه های اجتماعی دردسر درست نکنند و هم ضروری است که مسئولان پلتفرم ها با خودتنظیم گری و انجام اقداماتی چون؛ حذف، فیلتر و پرچم گذاری مطالب کاربران برای نشر مطالب نامناسب - با در نظرگرفتن جوانب آزادی بیان، رعایت اعتدال، واگذاری کار تعدیل مطالب به افراد بی طرف - محدودیت ایجاد کنند.https://www.jscm.ir/article_143950_074715889995efd881e08bf13f70fca0.pdf