انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220Vulnerable Groups in the Lorestan Flood and Participatory Media's Share in Resilienceگروههای آسیبپذیر در سیل لرستان و سهم رسانههای مشارکتی در تابآوری1132109293FAهادی خانیکیاستاد / دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییسیده انوشه میرمجلسیدانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200214Abstract<br /> The purpose of this study is to investigate the contribution of participatory media in resilience. This research is a qualitative study using five focus groups that will focus on the vulnerable group for further focus in this article.<br /> This study focuses on the theoretical literature and concepts related to participatory media, resilience, crisis communication, social capital, and the components of good governance. The findings of this study show that the lack of attention to participatory media, the weakness of crisis communication by official institutions, the mistrust of the public institutions, the low social capital and the weakness of good governance indicators before the crisis, have a negative impact on the resilience of people after the flood. had.<br /> <br /> Participatory media has also been able to help solve problems by relying on local communications and the involvement of affected people, although vulnerable groups have had a small share of the media and the problems and concerns of this group and their special circumstances have been ignored in public decision making.چکیده<br /> هدف این پژوهش بررسی سهم رسانههای مشارکتی در تابآوری است. این تحقیق به روش کیفی و با استفاده از پنج گروه کانونی انجام شده است که برای تمرکز بیشتر در این مقاله به گروه آسیبپذیر اشاره خواهد شد. در این پژوهش به ادبیات نظری و مفاهیم مرتبط با رسانههای مشارکتی، تابآوری، ارتباطات بحران، سرمایه اجتماعی و مولفههای حکمرانی مطلوب توجه شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کمتوجهی به ظرفیت رسانههای مشارکتی، ضعف ارتباطات بحران از سوی نهادهای رسمی، بیاعتمادی پیشین مردم به نهادهای دولتی، پایین بودن سرمایه اجتماعی و ضعف شاخصهای حکمرانی مطلوب پیش از بحران، تاثیر بدی بر میزان تابآوری مردم پس از وقوع سیل داشته است. همچنین رسانههای مشارکتی با تکیه بر ارتباطات محلی و مشارکت افراد آسیبدیده، تا حدودی توانستهاند به حل مشکلات کمک کنند اگرچه گروههای آسیبپذیر سهم اندکی از این رسانهها داشتهاند و مشکلات و دغدغههای این گروه و شرایط ویژه آنها، در میان تصمیمگیریهای عمومی نادیده گرفته شده است.https://www.jscm.ir/article_109293_081352d13448194f27bef5dc00e1e24e.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220Environmental Journalism: News Coverage of Boldaji’s Event in News Agencies and News Sitesروزنامه نگاری محیطزیست: مطالعۀ موردی پوشش خبری رویداد بلداجی در خبرگزاریها و سایتهای خبری3356109397FAسیده ثریا موسویدانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20191002In 2016, following the transfer operation of water from Boldaji to Sefiddasht Steel complex tensions occurred in Boldaji city. This study tries to shed light on how this event is portrayed in national news agencies and news sites. To this end content analysis was adopted as the research method. To reach the goals 127 news stories of news agencies and news sites on the Baladji’s event from 2016/7/19 to 2016/8/19 were collected through the census method and were analyzed by the use of SPSS. The findings were analyzed using the concepts of developmental journalism, environmental journalism, and crisis journalism. Results show that most of the stories were published in the first week of the event. The Boladji's event has been portrayed as a social and political event. In most cases this event was referred to as "involvement" and "aggregation". News agencies and news sites have used “event-oriented” news to report the event. The criteria for developmental journalism, crisis journalism and environmental journalism have been underestimated. More than the half of the content is referenced to the event history that most of them describe the event generally. They haven’t paid much attention to the analysis and roots of the event.تابستان 1395 به دنبال انتقال آب از بلداجی به مجتمع فولاد سفیددشت تنشهایی در این شهر رخ داد. هدف این مقاله شناخت نحوۀ پوشش خبری رویداد بلداجی در خبرگزاریها و سایتهای خبری داخلی است به این منظور با روش تحلیلمحتوای کمی 127 مطلب خبرگزاریها و سایتهای خبری داخلی دربارۀ رویداد بلداجی از 29/4/95 تا 29/5/95 کلشماری شدند. یافتهها با استفاده از مفاهیم روزنامهنگاری توسعه، روزنامهنگاری محیطزیست و روزنامهنگاری بحران تحلیل شدند. طبق نتایج بیشتر مطالب در هفتۀ اول وقوع رویداد منتشر شدهاند. رویداد بلداجی به عنوان رویدادی اجتماعی، سیاسی مطرح شده است. در بیشتر موارد با عنوان «درگیری» و «تجمع» به آن اشاره شده است. خبرگزاریها و سایتهای داخلی برای پوشش رویداد از «خبر»های «رویداد مدار» استفاده کردهاند و به معیارهای روزنامهنگاری توسعه، بحران و محیطزیست کمتوجه بودهاند. در بیش از نیمی از مطالب به پیشنیۀ رویداد اشاره شده که بیشتر آنها به توصیف کلی رویداد اکتفا کرده و چندان به تحلیل و ریشهیابی رویداد نپرداختهاند. بیشتر مطالب در قبال برنامههای دولت موضعگیری نکردهاند و نگاه مسئلهمحور ندارند. در مطالب محدودی که به ریشۀ مشکلات اشاره شده «برنامههای نامناسب» و « خشکسالی و برنامه نامناسب» به عنوان ریشۀ مشکلات عنوان شده است.https://www.jscm.ir/article_109397_cdc2a16bb70eb0bdd8ff9ec5bad79913.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220The question concerning Fake News; Ritual approach to fake news in Iran and the hegemony of instrumental rationalityرویکرد آئینی به «مسئله» «اخبار جعلی» در ایران و چیرگی عقلانیت ابزاری با تقلیل کنش به کار2435109294FAحسین کرمانیدانشگاه تهرانJournal Article20200303I am not going to write an abstract for this essay. First, this essay does not comply with the norms of academic papers and, second I challenge the reduction of a whole paper to an abstract as an underpinning and reproduction work of instrumental rationality. However, I discuss the ‘meaning’ of ‘fake news’ in this essay. Then, I question if fake news is a problem in Iran. To this end, I argue that focusing on fake news in Iran is because of the hegemony of instrumental rationality. That is why we focus on fake news in Iran, while it is not a problem in our country. I argue that while it is true that fake news interrupt the knowledge process and even seeking and searching information, in totalitarian socities all news do that work. Finally, I discuss this problem in the light of Hannah Arendt’ work on Human Condition which cannot be summarized here.چکیده: نوشتن چکیده برای این مقاله کار دشواری است و من نیز قصد چنین کاری ندارم. این یک مقاله به شیوه مرسوم مقاله های علمی (پژوهشی یا ترویجی نیست) به همین دلیل نمی توان چکیده ای برای آن نوشت. من در این مقاله برخی ایده های اساسی را درباره «مسئله بودگی» «اخبار جعلی» در ایران مطرح می کنم و با بحث درباره معنای «اخبار جعلی» این پرسش را مطرح می کنم که چرا «اخبار جعلی» در ایران مورد توجه قرار گرفته است. ادعای اصلی من این است که عقلانیت ابزاری باعث شده تا به بحث اخبار جعلی بپردازیم در حالی که اخبار جعلی در ایران مسئله نیست. ایده های طرح شده در این مقاله را نمی توان خلاصه کرد یا به یک چکیده تقلیل داد؛ به همین دلیل برای فهم ایده ها و استدلال های مطرح شده لازم است کل مقاله خوانده شود، امری که من تلاش کرده ام توضیح دهم برای مقاومت در برابر عقلانیت ابزاری ضروری است.https://www.jscm.ir/article_109294_54dba9443bd3755c442ef3d84360fd5f.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220Instagram and Lifestyle Change: A Case Study of Sadafbeautyاینستاگرام و تغییر سبک زندگی: مطالعهی موردی صدف بیوتی6982109296FAعباس قنبریگروه ارتباطات دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایران0000-0001-9530-1727فائزه جبارپورگروه ارتباطات دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایران0000-0002-4318-8723Journal Article20200428The purpose of this study is to analyse “Sadaf Beauty” webpage, which is a leading Instagram Pages in the area of “beauty” according to Forbes Magazine. The main research questions was how Sadaf's lifestyle is displayed to her audiences?<br /> This study conducted based on quantitative content analysis. The unit of the analysis was “stories”. The coding protocol was validated by two experts in the field of communication. In terms of the reliability, the test and re-test mechanism was carried out. The results of the Kappa tests were 0.7 and above, which showed the results are valid and reliable.<br /> The most important findings of the study are as below: Most Sadaf's stories were devoted to “informative” and “entertaining” contents; Most of her storylines were about travel and personal experiences; she generally advertises products or services that she has used and been satisfied with. In most cases, Sadaf had a positive and favorable orientation; the major type of communication that she used with the audiences was often “sincere and polite”. And apparently during these 20 days, Sadaf never mentioned any political issues, especially in relation to Iran and its cultural and religious issues.<br /> Based on the results of study, this article concludes that “Sadaf” is trying to influence the life styles of the audiences through demonstrating her personal life-style and also using some soft communication skills (such as “sincere and polite” communication etc.). This conclusion is mainly in line with some of the key findings and assumptions of previous studies and theories.هدف این مقاله ارزیابی استوریهای پیج اینستاگرام صدفبیوتی،که از سوی مجله فوربز به عنوان دومین بلاگر اثرگذار اینستاگرام در سال 2019 انتخاب شد، و نحوهی نمایش سبکزندگی ، نوع ارتباطگیریاش با مخاطبان، میزان و نحوهی تبلیغات محصولات یا خدمات آرایشی و غیر آرایشی و همچنین جهتگیری وی درخصوص موضوعات مختلف است.این مطالعه از طریق روش تحلیل محتوا انجام شده و تمامی استوری های پیج صدف بیوتی در یک بازه زمانی 20 روزه براساس مقولهها و کدهای محقق ساخته مورد کدگزاری قرار گرفتهاند.در این پژوهش برای تحلیل نتایح تحقیق از نظریات زیمل، وبلن و وبر در خصوص مولفههای سبک زندگی،یادگیری اجتماعی آلبرت باندورا و همسازی ارتباطات گایلز بهره گرفته شده است.<br /> از مهمترین نتایج تحقیق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:بیشتر استوریهای صدفبیوتی اختصاص به محتواهای «اطلاعرسانی» و «سرگرمکننده» داشته است،بیشترین محورهای استوریهایش متعلق به محور «سفر» و موضوعات «شخصی» بوده است، او عموما تبلیغ پیج، کالا یا خدماتی را میکند که از آنها استفاده کرده و راضی و مطمئن بوده است،در اغلب موضوعات صدفبیوتی جهتگیری مثبت و موافق داشت،نوع ارتباطگیریاش با مخاطبان غالبا «صمیمی و مودبانه» بوده است و در طی دوره مطالعاتی این تحقیق ،صدفبیوتی اصلا به مسائل سیاسی بهویژه در ارتباط با ایران و مباحث اعتقادی و مذهبی نپرداخته است. براساس نتایج بدست آمده،مولفههای سبک زندگی که زیمل، وبلن و وبر از آنها یاد میکنند در استوریهای این پیج به وفور دیده میشود؛درواقع صدفبیوتی با نمایش جزییات سبک زندگی خود،زمینه را برای تقلید و الگوبرداری مخاطبانش به ویژه با ایجاد ارتباطی نزدیک و صمیمی با آنها فراهم میکند.https://www.jscm.ir/article_109296_39576600ee4ea5976dcf1aae9cac9481.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220Factors Affecting the Membership in the Pages of Facebook Identity
( Case Study: Turkish-Speaking Users in Iran)عوامل تاثیرگذار بر عضویت در صفحات هویتی فیس بوک (مطالعه موردی کاربران ترک زبان ایران)4568109295FAبهزاد مولودکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.علی جعفریگروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران0000-0001-9204-8105Journal Article20180605This study aimed to identify factors affecting membership in the pages of Facebook identity Iran was among the Turkic-speaking Facebook users. The research Solidarity and survey data collection, research population All users member of the Turkish-speaking Iranians are Facebook pages identity. Counting Facebook page The identity numbers (Parviz Khan) who are ethnic Turks Iran pays the members in approximately 74,000 patients, 382 subjects The minimum sample size is considered. The questionnaire Was designed, its validity by experts Reviewed and approved and the reliability based on Cronbach's alpha estimate 785/0 Is. Data analysis using the software spss and Using descriptive statistics and test t, Anova and Pearson correlation Multiple regression was performed. The results show the characteristics of the environment Virtual feel the need to comment, gratified, information, education, Age, gender and social class identity with membership in the pages of Facebook relationship There is significant. Regression analysis indicated that 46% of the variance Facebook pages membership changes identity by variables such as environmental specifications Virtual feel the need to comment, gratified, notification, floor Social, education and age is explained.تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر عضویت در صفحات هویتی فیسبوک در میان کاربران ترک زبان ایران انجام گرفته است. تحقیق از نوع همبستگی و روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر تمام کاربران ترک زبان ایرانی عضو صفحات هویتی فیسبوک هستند. با احتساب تعداد نفرات پرعضوترین صفحه هویتی فیسبوک (ستارخان) که به قومیت ترکان ایران میپردازد یعنی کاربرانی در حدود 74000 نفر. 382 نفر به عنوان حداقل حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان بررسی و تایید شده و میزان پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 785/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد بین ویژگیهای محیط مجازی، احساس نیاز به اظهار نظر، احساس خشنودی و اطلاع رسانی با عضویت در صفحات هویتی فیسبوک رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان میدهد 46 درصد از واریانس و تغییرات عضویت درصفحات هویتی فیس بوک توسط متغیرهای ویژگیهای محیط مجازی، احساس نیاز به اظهار نظر، احساس خشنودی و اطلاعرسانی تبیین میشود.https://www.jscm.ir/article_109295_65c5325469594f794e47a6c04634fb42.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220Investigating the harms and challenges of teaching media literacy in schoolsبررسی آسیبها و چالشهای آموزش سواد رسانهای در مدارس83100109297FAسیروس محمودیاستادیار دانشگاه پیام نوراحمد رستگاردانشیار گروه علوم تربیتیحمیدرضا ایمانی فراستادیار گروه روانشناسیJournal Article20200207The media play a very important role in shaping the culture, values and beliefs of people in society. In the new age, with the advent of satellites, Internet and virtual social networks, society and especially adolescents and young people are increasingly exposed to the onslaught of media messages. In such circumstances, the development of media literacy of individuals in society has become an important and necessary matter. Schools play a key role in developing students' media literacy. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the harms and challenges of media literacy education in schools. To this end, 28 teachers and 3 media experts were interviewed by researchers. The results showed that issues such as "insufficient attention of textbooks to media literacy", "lack of media literacy of teachers and parents of students", "lack of educational assistance facilities in schools for education" Media literacy "," Use of passive methods in teaching media literacy in schools "," Lack of a native model of media literacy education "and" Incompatibility of media literacy content with local conditions are harms and challenges of teaching media literacy in schools.رسانه ها نقش بسیار مهمی در شکل دهی به فرهنگ، ارزش ها و اعتقادات افراد جامعه دارند. در عصر جدید با ظهور ماهواره ، اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، جامعه و بویژه نوجوانان و جوانان بیشتر در معرض هجوم پیام های رسانه ای قرار دارند. در چنین شرایطی توسعه سواد رسانه ای آحاد جامعه به یک امر مهم و ضروری تبدیل شده است. مدارس نقش اساسی در توسعه سواد رسانه ای دانش آموزان به عهده دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی آسیب ها و چالش های آموزش سواد رسانه ای در مدارس بود. به این منظور با 28 نفر از آموزگاران و دبیران آموزش و پرورش شهر شیراز و 3 نفر از صاحبنظران حوزه رسانه مصاحبه به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که مواردی همچون «توجه ناکافی محتوای کتاب های درسی دوره ابندایی و متوسطه اول به سواد رسانه ای»، «کمبود سواد رسانه ای معلمان و والدین دانش آموزان»، «کمبود امکانات کمک آموزشی در مدارس برای آموزش سواد رسانه ای»،«استفاده از شیوه های غیر فعال در آموزش سواد رسانه ای در مدارس»،« عدم وجود الگوی بومی آموزش سواد رسانه ای» و «عدم تناسب محتوای آموزش سواد رسانه با شرایط و ویژگی های محلی و منطقه ای» از آسیب ها و چالش های آموزش سواد رسانه ای در مدارس می باشد. در مجموع یافته های پژوهش نشان می دهد که در مدارس، بخصوص در دوره ابتدایی و متوسطه اول به خوبی به آموزش سواد رسانه ای توجه نمی شود.https://www.jscm.ir/article_109297_d4a7f521a1b890f525af6502264d80d4.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220A Narrative Analysis of the Childhood in Children's cinema
A Case Study of the Movies: "Where Is the Friend's Home?" & 'The End Of Dreams"تحلیل روایت کودکی در سینمای کودک؛ مطالعه موردی فیلمهای «خانه دوست کجاست» و «پایان رویاها»101120109298FAزینب مسیبیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200510Attitudes toward the concept of "childhood" have undergone fundamental changes over time, and today we see a rift between childhood and adulthood.In addition, the nature of "childhood" has evolved, and social structures have influenced this concept.Today's conception of childhood is defined as a social, cultural, legal, political, and historical structure.It seems important to discuss how the media is changing attitudes toward the concept of childhood. Our main focus in this article is on analyzing the narrative of the two films "Where is the Friend's House" and "The End of Dreams" within the framework of theories of narrative theory and child sociology.Finally, it was found that childhood can be considered a field for studying social change, and this change can be seen in the comparison of films produced in different time periods, how to narrate the structures of the adult world, social issues and social processes in " "Where's the Friend's Home?" Replaces the childhood communications and interiors in "The End of Dreams."نگرشها به مفهوم «کودکی» در گذر زمان، دستخوش تغییرات اساسی شده و امروزه گسستگی بین مرزهای کودکی و بزرگسالی را شاهد هستیم. علاوه بر این، ماهیت «کودکی» متحول شده و ساختارهای اجتماعی بر این مفهوم اثرگذار هستند. تلقی امروزی از کودکی به مثابه سازهای اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی و تاریخی تعریف میشود. به نظر میرسد، این بحث که رسانهها تغییر نگرش نسبت به مفهوم کودکی را چگونه نشان میدهند، موضوع مهمی باشد. تمرکز اصلی ما در این مقاله بر تحلیل روایت دو فیلم «خانه دوست کجاست» و «پایان رویاها» در چهارچوب نظریههای روایت و جامعهشناسی کودکی است تا با رویکرد روایتشناسی علاوه بر معرفی ساختار به معانی صریح و ضمنی روایتها بپردازیم. در نهایت، این برداشت حاصل شد که کودکی را میتوان عرصهای برای مطالعهی تغییرات اجتماعی در نظر گرفت و این تغییر را در میتوان در مقایسه فیلمهای تولیده شده در بازههای زمانی مختلف مشاهده کرد که چگونه روایت ساختارهای دنیای بزرگسالان، مسائل اجتماعی و فرایندهای اجتماعی در «فیلم خانه دوست کجاست» جای خود را به بازگویی ارتباطات و درونیات کودکی در فیلم «پایان رویاها» میدهد.https://www.jscm.ir/article_109298_8053c0faf04b1ce8c6d7afcef7e95afc.pdfانجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطاتجامعه فرهنگ رسانه3855-232283320200220Cultural policy and copyright lawسیاست فرهنگی و قانون کپی رایت121142109299FAزهرا مجدی زادهدانشگاه تهرانمهری بهاردانشگاه تهرانJournal Article20200202This chapter investigates two further types of policy change that have irrevocably transformed the place of the cultural industries in modern societies. The first change is in cultural policy. The cultural industries have become an object of great attention in cultural policy in recent years. There has been an increasing interest in the idea that the cultural industries are a particular type of industrial activity with their own dynamics (this, of course, is a key part of the analysis in this book —see Introduction). This concern with commercial cultural production has been evident among policymakers and analysts whose main aim is to boost cultural businesses. It has also been apparent among progressive activist and politicians whose principal concerns are questions of citizenship, identity and democracy. Policymakers have increasingly come to use the term 'creative industries' and that term has had its own role to play in transformations in cultural policy. The second type of policy change discussed in this chapter is that in copyright law and practice. Changes here are closely linked to the dynamics of internationalization and supposed 'convergence' that were discussed in the final section of the previous chapter. The international trade agreements and policy bodies introduced there ---- most notably the WTO and the EU ---- have played an important part in bringing about key changes in copyright. copyright is fundamental to the cultural industries and so changes in how it functions can really matter.این فصل به ارزیابی دو نوع از تغییرات سیاستی می پردازد که اساساً جایگاه صنایع فرهنگی در جوامع مدرن را تغییر داده است. اولّین تغییر، در سیاستگذاری فرهنگی است. در سال های اخیر، صنایع فرهنگی، در حوزه سیاستگذاری فرهنگی بسیار مورد توجّه قرارگرفته اند. توجّه و علاقه به این ایده افزایش یافته است که صنایع فرهنگی نوع خاصّی از فعالیت های صنعتی با پویایی های خاص خود هستند. در بین سیاستگذاران و تحلیلگران که هدف اصلی آنها رونق بخشیدن به کسب و کارهای فرهنگی است، نگرانی هایی در خصوص تولیدات فرهنگی تجاری آشکار شده است. این نگرانی ها، همچنین، در میان فعّالان مدنی و سیاستمدارانی که نگرانی اصلی آنها مسایل مربوط به حقوق شهروندی، هویّت و دموکراسی است، مشهود است. سیاستگذاران به طور فزاینده ای از اصطلاح «صنایع خلاق » استفاده می کنند و این اصطلاح نقش خاص خود را در تحوّلات سیاست های فرهنگی داشته است.<br />نوع دوم تغییرات سیاستی که در این فصل مورد بحث قرار می گیرد، در خصوص قوانین حقوقی و کپی رایت (حق تکثیر و چاپ) است. تغییرات در اینجا ارتباط تنگاتنگی با تحوّلات مرتبط با بین المللی سازی و همگرایی دارد. موافقت نامه های تجارت بین المللی و نهادهای سیاسی - مهم ترین آنها، سازمان تجارت جهانی (WTO ) و اتّحادیه اروپا (EU) - نقش مهمّی در ایجاد تغییرات اساسی در حوزه کپی رایت (حق تکثیر و چاپ) بازی کرده اند. کپی رایت برای صنایع فرهنگی یک موضوع اساسی است و بنابراین تغییر در عملکرد آن می تواند واقعاً حیاتی باشد.https://www.jscm.ir/article_109299_324ac4ad71305aa16f065a45543736e2.pdf