TY - JOUR ID - 80261 TI - مروری اجمالی بر تربیت اسلامی؛ با تأکید بر نقش رسانه JO - جامعه فرهنگ رسانه JA - SCM LA - fa SN - 3855-2322 AU - سلیم, حجت AD - گروه علوم نوین ارتباطات دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 27 SP - 101 EP - 127 KW - تربیت اسلامی KW - دین و رسانه KW - رسانه تربیتی KW - کارکرد تربیتی رسانه DO - N2 - برهمگان واضح است که در دهکده جهانی امروز وضعیت فرهنگ عمومی و نظام‌های ارزشی، بدون در نظر گرفتن هیچ حد و مرزی متأثر می‌شوند و تغییر می‌یابند. پویایی هر نظام تربیتی در این است که اصول، روش‌ها و کارکردهای خود را از حالت ایستا خارج کند و بتواند خواسته‌هایش را متناسب با دگرگونی‌های محیطی، شاداب و زنده نگه دارد. تربیت اسلامی فرآیند دقیق و وسیعی است که قطعاً ویژگی‌های ذاتی هریک از رسانه‌ها در تعیین میزان تأثیرگذاری آنان در این فرآیند اثرگذار است؛ اما ایجاد نظامی دقیق از رسانه‌ها که هر یک نقش خود را در حوزه تربیت ایفا می‌کنند دور از دسترس نیست. در چنین فضایی نباید انتظار داشت که بدون داشتن یک برنامه حساب‌شده، دقیق و بنیادین رسانه‌ها بتواند بیشینه کارایی و اثربخشی خود را در عرصه تربیت اسلامی داشته باشد و یا حتی دچار کژکارکرد‌های تربیتی نشود. در میان انبوه مطالعات و نظرات گوناگون طرح‌‌شده در زمینه تربیت اسلامی، پژوهش حاضر بر اساس بررسی 35 منبع، سعی داشته است تا نمایی کلی از فرایند تربیت اسلامی را به صورت یکجا و با تأکید بر دیدگاه‌های رسانه‌ای در برابر دیدگان محققان و فعالان حوزه رسانه قرار دهد و از این طریق زمینه‌های ابتدایی برای ادراک و کاربست بهتر رسانه‌کاران از تربیت اسلامی و نهایتاً فعالیت کارآمد و اثربخش رسانه‌ ها در این عرصه را فراهم آورد. UR - https://www.jscm.ir/article_80261.html L1 - https://www.jscm.ir/article_80261_a1dee5429946a99fb6665f7be015afbe.pdf ER -